Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 4128 ggr
NaimaG
0

Ett bee

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade ett bee här inne i kontoret nyligen så jag haffade kameran ganska snart. Jag har nu två frågor.

Vilken art är detta bee?

Sedan har jag även en beteende fråga. Det är nämligen så att när denna lilla sak bara gick runt på fönstret så surrade hon medan hon gick utan att äns röra på vingarna. Jag vet att been surrar när de flyger pga vibrationerna i vingarna samt att de surrar på blommor för att kassta allt pollen på sig.

Men varför surrade hon hela tiden på rutan medan hon gick? Det var inget starkt surr heller utan ett milt och nästan ängsligt surrande.

NaimaG
0

En bild framifrån

NaimaG
0

Henne från sidan

NaimaG
0

Bilderna är lite oskarpa men hoppas någon bee kunnig kan svara på mina frågor. Hon ville som inte stå stilla och låta sig fotograferas därför den kassa fokusen.

NaimaG
0

PS. Läste på nätet precis att enbart ett honbee kan stickas och denna hade ingen gadd så jag tror det kanske var en pojke då. Tungan ute

moondancer
0

Det är troligtvis en blomfluga, vet inte vilken art det är. Blomflugor har ofta geting/bi-liknande täckning, vilket gör att dom ser farligare ut än vad dom är. De sticks inte alls =D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

NaimaG
0

#5 Men är inte blomflugor väldigt små? Denna var gigantisk.

moondancer
0

Blomflugor är från 5 mm till 20 mm  ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Blomflugor )

Du kanske tänker på de små insekterna som man ofta får i blomkrukor och diskhon. Dessa är antingen bananflugor eller någon art av bladlöss

//Olle

NaimaG
0

#7 Nej jag tänkte mer på de getingliknande flogurna som kan stå stilla på en plats i luften.

Det kanske är et blomfluga då men vingarna tycker jag inte passar in. Och jag som var livrädd för den just för att jag hatar getingar. Tungan ute

Nu återstår bara en fråga nämligen dess beteende.

moondancer
0

Såbra, den skillnaden har man fått förklara för mååånga. Härligt med en som vet ^^

Vingarna passar bra in tycker jag ^^. Getingens vingar är lite längre, och lite smalare. 

Getingen har också en smalare kropp, och en tydligare midja.

//Olle

NaimaG
0

#9 Det kan nog stämma. Jag tyckte också att det måtta vara en underlig geting jag hade på rutan och tänkte allternativet fluga men pga dess utseende så försvann tanken på att blomflugor som är getingliknande finns. Jag var helt inne i getingtankar just för att jag är livrädd för dem.Tungan ute

moondancer
0

Då kanske man kan (försöka) lugna dig med att dom oftast försöker undvika närkontakt med andra, och sticker bara i nödfall. Men jag håller med, lite läskiga är dom. Tur att man är van att handskas med dom ^^

//Olle

NaimaG
0

#11 Jo men jag har ju blommig klänning på mig och det är inte det bästa att ha i närheten av getingar vad jag förstått. Får panik bara en sätter sig på mig.Tungan ute De är söta men inte direkt något man uppskattar att ha på kroppen.  Jordgetingar vet jag dock är bitskare och mer aggressiva.

moondancer
0

jordgetingar kan vara något hetsigare, men man träffar oftast på dom när man trampar i deras bon. 

Jag gillar getingar (trots deras läskighet), mest för att dom jagar andra insekter, vilket gör att en massa skadeinsekter försvinner :D

//Olle

NaimaG
0

#13 Gör dem? Varför jagar de andra insekter? Jag har alltid trott att de bara finns för honungens skull och mest bara är skadedjur själva men så kan jag inget om getingar heller.

moondancer
0

Getingar jagar mest andra insekter, men äter ibland från blommor. Men de gillar söta saker, så därför hamnar de i saft och på bullar ibland. (De flesta djur gillar socker, eftersom det är en bra energikälla)

Bin äter nektar, och pollinerar på så sätt blommorna också.

//Olle

NaimaG
0

#15 Jaha. Så det är bin som gör honungen. Skäms
Hade getingbo i förrådet förra sommaren men funderar på om inte det vad jordgetingar för de byggde bo under golvet.

Det blev antizimex nästa.