Sork
På långfredagen stötte jag på den här lilla kompisen under en promenad kring sjön Gömmaren söder om Stockholm. Till min glädje hann jag både få fram kameran och faktiskt lyckas smyga mig rejält nära.
Frågan är nu bara vad det är som jag fotat. Att det är någon slags sork ser jag. Vattensork är det förslag jag fått, men jag tycker inte att den var så stor som det står att de ska vara och inte såg jag någon tofs på svansen heller (fast det är kanske svårt när den är blöt förstås). Finns det några andra alternativ? Någon som kan säga säkert?
Så fina bilder! Ja en sork är det men vilken sort?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Med tanke på att den inte är rädd för vatten, så ligger vattensork nära till hands. Rätt lik också.
HH
Härliga bilder (utom den ovan)! 
Dessa sorkar! Tänk vad bekymmer jag hade i mina rabatter innan jag fattade att det var sorken, som möblerade om i rabatten. Blommorna kom inte upp där jag hade satt dem utan de kunde komma upp 1-2 meter längre bort och det tog ett bra tag innan jag fattade varför.
Började tvivla på mitt förstånd.
Men nu är sorken borta och blommorna står kvar där de ska!

vilken sötnos…. finfina bilder…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Tack för svar! Då säger vi att det är en vattensork helt enkelt. :)

#9. Jag tror att det i så fall var en mullvad som möblerade om i dina rabatter. Sorken är vegetarian, så den äter lökar o rötter. Mullvaden äter maskar och insekter, och kan mycket väl putta omkring växter.
Hatar sorkar, de har haft ihjäl massor med växter hos mig.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Vilken söt liten rackare! Bilden på vattensorken gående PÅ vattnet är underbar! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
haha, ja de är söta att se på,men ett gissel i trädgården och för dem som har utegående katter. De är nämligen utmärkta bärare av bandmask.

#17. Det är helt vanliga möss också, tyvärr.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ok? Hr hört att sork är ett snäpp värre…..
Jättefina bilder!
Den bilden när han leker Jesus är ju bara så bra….
Gud så söt!
Åh vilken söt sork! 

..ser hur du sitter i trädgårdstolen och tittar på en blomma som försvinner ner i backen