Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 01-svampar
Läst 7047 ggr
heliotropes
0

Svamp i kruka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det är vad jag fick. Min ParaplyAralia fick sällskap av ett gäng. Lite paff blev jag. Jag tog bort en stor och efter ett par dagar hade jag tre nya…Glad 

Ni som är svampkunniga får gärna tala om vad det är för sort.

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Åh!!!!!!!!!! Du behagar inte med mig skämta Aprilo? det ser ju ut som svamparnas svamp, kungen av dem alla, Stolt fjällskivling…….MEn de är för små……..Stolt fjällskivling kan ju bli 30 cm…. Kollar in den lilla läckra ringen.Den ska man äta direkt vid plocket… rå…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

heliotropes
0

Nej det är inget skämt,Skrattande jag kikade nyss på bilder på Stolt fjällskivling,visst var den lik men den här var helt vit,kanske pga.inomhusmiljön? Helt klart måste det väl vara en art av fjällskivling !?

Hawknestgrove
0

Smaka på ringen. Den ska vara syrlig…..

Hawknestgrove
0

och godare svamp finns inte…..

TinaNordberg
0

Inte matssvamp ! Det är gul veckskivling, den duker då och då upp i folks krukor.

Absolut inte stolt fjällskivling!!!

Ät den inte, vill minnas att den är giftig.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

Åh!!!!! ja denär väl alldeles för liten för att vara fjällskivling… Troligen inte god heller. Stolt fjällskivling är ju god även rå….

Hawknestgrove
0

heliotropes
0

Jag luktade bara på den, innan jag bytte ut hela jorden och det gjorde jag redan för några veckor sedan ….så jag lever änSkrattandeFlört

Jag har Aralian står där katterna kommer åt så jag tordes inte låta den vara kvar.

Den luktade väldigt milt.

Hawknestgrove
1

och att småsmaka på svamp är inte farligt. Spotta ut direkt sen.

TinaNordberg
0

Det finns ingen alledning att utrota dem, njut av dem de är ju så vackra.

Tror inte att katterna äter och tar skada av dem.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

heliotropes
0

#9 Jag kommer ihåg när jag gick i skolan och fick vara med på en lektion ledd av en svampexpert, vi luktade,smakade ock spottade för glatta livet..haha!

#10  Med mina tossor kan man aldrig vara säker på Glad Häromåret förgiftade sig en av mina hundar på Liljekonvaljfrukt,som fanns en ca.dm.utanför rasthagen..tur så gick det bra. I år lyckades en av mina katter som har tillgång till rastgård året runt tugga i sig av Åkervinda och blev väldigt dålig ett dygn…tur så gick det bra denna gång med. Så i år har jag inlett operation utrotning av Åkervinda,skam den som ger sig…..