Sant?????
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sorgligt men sant.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Det där med katterna känns lite jobbigt tycker jag. Jag är en stor naturvän, men jag har också en älskad katt som går ute. Han fångar en hel massa sorkar, vilket är bra för mig eftersom de försrör en hel del i mitt grönsaksland. Men han kommer ju ockå hem med en fågel då och då. Senast var det en ängspiplärka, mindre kul…
Nä det där tror jag inte ett dyft på - att det av 20 miljoner talgoxar bara skulle överleva en enda till nästa år. det är ju löjligt och skulle betyda att talgoxen skulle dö ut på några få år.
Om man räknar bland reptiler som är mit eget område, så brukar man säga att en snokunge av 100 når könsmogen ålder. Bland grodorna är motsvarande runt en promille, dvs en av 1000 når könsmogen ålder.
Att då komma med siffran en unge av 20 miljoner, måste vara fullkomligt åt pipsvängen.
Sedan det där med fågeljakten och i synnerhet jakten på kanada- och grågås. Jägarna gör vad de kan för att hålla nere bestånden, men det är en fullkomligt hopplös uppgift eftersom dessa två arter ökar dramatiskt hela tiden.
Tycker det verkar osannolikt och vinklat. Verkar som om Sveriges Ornitologer vill skapa en hatkampanj mot katter…
och HUR i hela fridensdagar har man kommit fram till att katter tar denna summa av fåglar???? Suttit och glott på varenda katt dygn efter dygn, räknat hur många fåglar den tar och gångrat med förmodat antal katter?
Synes mig vara en vådlig approximation och helt uppåt väggarna att skylla fågeldöden på katterna.
Katter lyder sin instinkt, ok, och tar en och annan fågel - mest sådan som är gamla, sjuka, för långsamma eller våghalsiga och inte skulle klarat sig ändå, ty så är det i naturen.
Jämör detta med allt som människan ställer till - människan som förmodas ha ett bättre förstånd och en valmöjlighet…..
Har bekanta som åker till Italien ibland. En gång skulle de äta en riktig äkta middag i någon by. Jodå, ett stort fat med småfåglar serverades……de tappade aptiten lite grann när de betraktade näbbarna på de pippifåglar de matar och gläder sig åt på vintern…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja kramsfågel som det heter, är ett stort problem i flera europeiska länder, Holland, Belgien, Frankrike och Italien bland andra.
Många starar, bofinkar och andra småfåglar som flyttar hamnar på bordet där då.
Att katter tar mycket småfåglar råder det ingen tvekan om. Särskilt nu när fågelungarna som kommer ur sina bon är lite klumpiga och oskygga, men det finns hur många andra orsaker till varför småfåglar stryker med.
Hos den svartvita flugsnapparen till exempel, påstås det att den största dödsorsaken är talgoxarna.
Flugsnapparen kommer sent på våren och holkarna är ofta upptagna, men flugsnapparen nöjer sig inte med mindre än att försöka vräka den som redan flyttat in.
Eftersom talgoxen är större och starkare, drar flugsnapparen ofta det kortaste strået och stryker med på kuppen.

aha.. jag trodde flugsnappare var starkare än talgisar… men å andra sidan så såg jag förra veckan hur mycket talgisar det finns här…..la nämligen ut solrosfrö i automaten… ska baske mej lägga dit det sista o sitta beredd med kameran… o sen kolla om min affär har mer fågelfrö…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Visst kanske vissa siffror inte riktigt stämmer (känns konstigt det där med att bara en fågel på 20 miljoner överlever? Visserligen är det bara en liten del som överlever, men det känns som om det borde vara en större del)
Däremot tycker jag inte att de verkar driva nån hatkampanj mot katter, de bara konstaterar siffror.
Jag har dragit upp samma diskussion inne på Hitekatter. Där kommer det fram väldigt fina och bra argument och fakta…. värt att titta!
Det är naturligtvis så enkelt som att ett par t ex talgoxar, i genomsnitt ger upphov till två överlevande fåglar under sin livstid. Blir det färre så minskar populationen och blir det fler så ökar den.
HH
Sidan är lite konstigt skrivet. Det som de menar är att av 20 miljoner ungar så överlever en miljon. Min sambo som läste texten tyckte inte att det var något konstigt alls utan "så kan man väl visst skriva" och "det är ju uppenbart att de menar så många miljoner när det står miljoner tidigare i meningen". Men jag reagerade precis som ni…
#11 Ah, det förklarar saken. Nu blir den biten av texten lite rimligare 
Ja då får de ta och läsa sin svenska grammatik lite bättre. För det är ett klart syftningsfel