Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett01-floran-alla-våra-växter
Läst 4558 ggr
Birdiegumman
0

Vad är detta för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittar denna växt lite varstans runt omkring på gården. Är orolig att det är sprängört eftersom den är så giftig. Men det tror jag inte att det är eftersom den inte har sådana smala blad som sprängört ska ha. Vad tror ni att det är?

Bild 1

Birdiegumman
0

Bild 2

Birdiegumman
0

Bild 3

SannaHolmgren
0

Detta hade jag som arbete i skolan en gång, men jag fick läsa på igen på nätet.

Sprängört växer i sjöar, i södra och mellersta sverige. Bladen är flikiga och tandade i kanterna, och roten är ihålig. Den är dubbelt så giftig som odört sägs det och…

… odört är välkänd för sin giftighet. Odört är sällsynt i sverige, och den stinker ungefär som kattpiss…

Vildpersilja kan bli en meter hög, växer i olingspåverkad mark Ettårig. Den har räfflade kala stjälkar, blommorna vita eller ibland svagt röda, bladen finflikiga och glänsande. Den är också giftig och kan lukta lite lök.

Annars det mest troliga:  strätta eller kvanne. Kvanne har räfflade stjälkar och luktar kryddigt och strätta har runda stjälkar. Svårt tycker jag att se på dina bilder.

AnnaGreta
0

Jag tror på strätta. Kvannens blomställningar är mer klotformade.

Birdiegumman
0

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Tycker det ser ut som en strätta när jag tittar på virtuella floran. Glad

Hawknestgrove
0

Kul att du fått hjälp! Odört var väl den örten som Sokrates belv tvungen att dricka en självmordsdryck av?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gdsseli85
0

Yepp satar på strätta jag med