Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 2039 ggr
Faxlin
0

Länge leve vargen

Ngon fler än jag som hörde på nyheterna att våran regering antagligen inte kommer kunna införa lagen där vargarna får skjutas utanför hägn?
underbart tycker jag. denna gång har de i Bryssel gjort något bra för våra rovdjur.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CarlS
0

Är det sant så måste vi skriva in det på sajten "Goda Nyheter" Åsa! :)

//CarlS

DianaK
0

Jag tycker precis som du ÅsaF.

//DianaK

DianaK
0

Varg i japan som behöver hjälp!

Faxlin
0

Jaja, men Generaladvokatens ord väger tungt. Så visst är det en god nyhet tycker jag. Ännu bättre att de som går emot nu i Estalnd kan åka dit de med.
Så jag gör som grodan och lever på hoppet.

Audiatur et altera pars

DianaK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vargarna i Kolmården.

CarlS
0

Härlig tjock päls har de!

//CarlS

Christina
0

Minns att det fanns en tid då jag sneglade på den pälsen och provade den hos körsnären. Måste jag skamset medge. Mitten av 80-talet? När var det vi började tänka om?

DianaK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Ja, det var en underbar känsla att få känna i den pälsen.Glad

#7 Intressant och bra fråga ChristinaGlad. Jag minns mitten/slutet av 80 talet då jag som barn blev oerhört intresserad av djurrättsfrågor, kommer så väl ihåg att man visade bl.a. sälklubbning på tv,drömde mardrömmar långt efteråt(som fortfarande återkommer)fruktansvärt traumatisktGråter

Vänliga hälsningar

/DianaK

(bilder från Vargvisning Kolmården sön 11 feb07)

Christina
0

Jag har ett minne som måste vara från slutet av 70-talet. Hämtar mina barn från dagis och dagisföreståndaren - som dessutom var proggmusiker - säger : 'Här kommer er mamma klädd i likdelar'. Jaja - så det började väl då ungefär.

Syntetpälsar är förresten mycket billigare Flört

precis
0

#9 :) rolig kommentar, var det en känd musiker?

Om man ska tillämpa mottot "Reduce, Reuse, Recycle" på pälsar, skinnjackor m.m. så kan det anses bättre för oss alla att fortsätta använda en redan tillverkad päls. För det sparar på naturresurser och transporter att bruka det man redan har, istället för att kasta bort nåt eller att köpa nya kläder.
(man kan påstå att man köpt den på second hand, så gynnar man inte pälsindustrin)

så skäms på er, alla naiva aktivister som hällt röd färg på oskyldiga medmänniskors kläder! ;)

Christina
0

#10 Nä, ett mycket lokalt band. Minns att dagisjobbet var viktigt för bandet eftersom de hade en lokal att spela i, när barnen gått för dagen. Har för mig att två, tre ur samma band jobbade på vårt dagis.

DianaK
0

Hörde på nyheterna att Frälsningsarméns butiker Myrorna fått in äldre pälsar från utrotningshotade djur som samlats på lager och att man inte vetat vad man ska göra med pälsarna,som oftast är av Kattdjur, gepard, leopard och ozelot.

Att äga en äldre päls av det här slaget är tillåtet men att sälja är olagligt om man inte har intyg från Jordbruksverket om att det är en äldre päls.

Nu ska pälsarna användas bl.a till forskning och utställning vid Naturhistoriska Riksmuséet.

/DianaKGlad

DianaK
0

Bra att veta!

Ett antal svenska djurarter omfattas av CITES-konventionen, t.ex. alla våra ugglor och rovfåglar, varg, björn, lodjur och utter. Det innebär att det är förbjudet att bedriva handel och annan kommersiell hantering med dessa arter, även som dragplåster till annan försäljning. Undantag kan göras men då krävs CITES-intyg från Jordbruksverket, t ex för försäljning av skinn och kött av björn som skjutits legalt på jakt.

Ska man köpa CITES-listade djur av en konservator eller djuraffär ska djuren vara märkta och ett CITES-intyg ska finnas med vid försäljningen.
För djur som preparerats/stoppats upp innan år 1947 behövs inget CITES-intyg men man ska vara beredd på att kunna bevisa att så är fallet vid en eventuell försäljning.

Det finns andra svenska djur som man inte heller kan bedriva handel med då de omfattas av vår svenska Artskyddsförordning. Detta gäller bland annat övriga svenska vilda fåglar, fladdermöss, vissa grodor, insekter och växter. Undantag kan göras för bland annat djur som fällts på laglig jakt.

Vissa arter ingår också i gruppen "Statens Vilt" och ska lämnas till polisen om de hittas. Man får alltså inte behålla dem själv. Hit hör förutom många av rovfåglarna, ugglorna och samtliga stora rovdjur också exempelvis norrbottniska fågelarter som salskrake, fjällgås, gråspett och skräntärna.

Källa: Länsstyrelsen

FN:s miljöprogram (UNEP) svarar för konventionens sekretariat (i Genève).    http://www.cites.org/

Faxlin
0

Jag tycker faktiskt det är fel att använda även gamla pälsar. Detta för att det skapar ett intresse av vissa att också skaffa sig päls. Och på det sättet så bidrar man till en efterfrågan på ny tillverkade pälsar också.
Själv är jag så löjlig att jag inte ens använder pälsmöss till katterna. De får bara leka med syntetmöss. Ja bortsett från stallkatterna som dödar de mössen där. men då är det liksom mer naturens gång på något sätt.
Hmm, snacka om att man kjan vara två filig ibland.

Audiatur et altera pars

DianaK
0

#14 Jag tänker/tycker precis som du ÅsaF:))

Mvh/DianaKGlad

DianaK
0

Olagliga metoder i rovdjursdebatten.Trakasserier, mobbning och dödshot, väldigt få personer som offentligt vågar berätta om trakasserierna.
Läs mer på:   http://www.tv4.se/gavle/

Faxlin
0

Jag tror jag blir tokig. Vilket land lever vi i. När man ska behöva bli trakasserad på grund av det man tycker.

Som en helt annan parantes hoppas jag de inte får skjuta de tre vargarna i Siljan.
De behöver vi ha kvar anser jag.

Audiatur et altera pars

DianaK
0

I Onsdagens (21feb07) DD stod det att 21 vargar försvunna i Dalarna, Både radiomärkat och icke märkta vargar(1997-2007.) Det är ju för hemskt, man känner en sån fruktansvärd sorg och förtvivlan över detta varghat, det finns inte ord för vad fruktansvärt jag tycker det är,och allt man får höra runt i kring sig också, usch jag blir sjuk:((

http://skandulv.nina.no/skandulv%20new/STARTSIDER/SVENSK%20START/index_svensk.htm

DianaK
0

En till bra Varglänk   http://www.nordulv.se/

DianaK
0

Skrämmande och tragiskt…….  http://www.expressen.se/index.jsp?a=893792

Sehvrin
0

#20 Jag blir så trött på allt varghat och hur i hela friden får man lov att ha en kurs där man tar upp snara som jaktmetod? Trodde det var en förbjuden jaktmetod i Sverige?

Definitivt tycker jag att vi ska ha varg i Sverige (hur skulle balansen i ekosystemet vara om det inte fanns rovdjur? (även om de kanske är minst viktiga…)) Dock tycker jag det är viktigt att ha lagar som tillåter en att skydda sina djur (dvs om vargen är inne i hagen så kanske man inte har mycket val, och det tycker inte jag är fel) Jag vet dock inte riktigt hur den lagen ser ut nu…

Bra att EU gjort något för att öka skyddet för våra rovdjur =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Faxlin
0

Diana, så glad för de bra länkarna du lade in. Men mitt hjärta gråter för de stackars vargarna.

Audiatur et altera pars

Soffan79
0

Att ha kurser om hur man tar dö på vargarna tycker jag är fruktansvärt. Än en gång har männsikan bevisat vad "hon" går för. Vad ger oss rätten att ta död på vargarna, vad är det som säger att vi skulle vara mer värda än dom. Det är ju vi som gör anspråk på deras mark och brer ut vårat samhälle..Gråter