Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 06-nära-staden
Läst 5144 ggr
Choklad
0

Ny härinne!

Hejsvejs! Jag är nykomling härinne och jag har en fråga…Det är så att vi nu under ca 1 månads tid har hört ett riktigt kusligt ljud på natten, mellan 01.00 på natten och 03.00. Det är troligtvis en fågel, för det förflyttar sig med en väldig fart och lätet kommer uppifrån. Det låter som en räv., men det är inga snabba "skall" utan utdragna rop.Det hela började med att en uggla hoade, vi har haft ugglor här i flera år som hoat på vinternätterna. Ugglan lät nästan som en Berguv, därför trodde vi att det var det först, men det är så otroligt att det skulle kunna vara det, men jag är nästan helt säker på att det är en sorts uggla, för efter ropet kommer det en slutkläm med ett uggleläte. Det låter riktigt ruskigt, man får kalla kårar längs ryggraden…

( Kika gärna in på min personliga sajt där kan ni läsa mer om vem jag är)

Hoppas att det finns någon som vet något, jag har kollat upp detta med ornitologerna på Kristianstads vattenrike, de tror att det kan vara en kattuggla, men den låter inte i närheten av det..

U R us

moondancer
0

Har du möjlighet att spela in ljudet med mobilen eller något bättre? Skulle underlätta att höra

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

NAttskärra?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Choklad
0

Jag kan testa med mobilen…om jag inte soverOskyldig jag brukar vakna av ljudet och då är det på väg bort..första gången blev jag rädd ..undrade vad det var för en otäck gast ute i trädgården….men sedan tog jag mitt förnuft till fånga Skäms…men det är riktigt läskigt det låter som ur den värsta skräckfilm…vi har rådjur också som hälsar på . och en hjort som har trädgården som viloplats..en gång för något år sedan när min son satt på trappen och rökte så kom det en hind uppspatserandes i lugn och ro i trädgården och ställde sig och bara såg på sonen där han satt och rökte…gissa om han vågade röra sig?

U R us

Hawknestgrove
0

Choklad
0

Ok jag vet att alla tycker jag är knasig nu men det var en berguv jag hörde i den  lilla skogen härutanför nu när jag har lyssnat på fågellätena……ornitologen sa att de vill ha ostörda skogar med klippväggar ..men jag har läst att de kan bugga bon i gamla ormvråksbon och vi har många ormvråkar här, 4 par för tillfället och en glada och en sort falk och en duvhök som kommer in iträdgården ibland. Det händer att ormvråken sitter och spanar vid dammen på gräsmattanGlad men kan det vara en unge av berguven som har det hesa lätet? den kanske söker efter föräldrarna? eftersom det kommer ett uggleläte efter det hemska skriket..Obestämd

# 4 tack för hjälpenSkrattande

U R us

Hawknestgrove
0

Det hemska skriket, är du säker på att det var en fågel? Rävar kan ju låta som man flår barn levande.

moondancer
0

#6 Rådjur är läskigare än rävar. Jäsiken vad dom kan skälla (speciellt när dom har gömt sig 10 meter bort) läskigt i mörkret

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

JA de skäller hemskt. MEn samma sak, grävlingar de låter också vidrigt

Choklad
0

va? kan rådjur skälla? Det är mer som ett utdraget skällyl…ja det låter som att någon flår en levande, du satte huvet på spiken där..hmm kan det möjligen vara ett rådjur..men det är inget gällt ljud, utan ett hest ..och det förflyttar sig snabbt för snabbt för ett djur på marken….men visserligen är rådjur snabba, för de skuttar ju fram…

kan inte spela in ljudet det blir för dålig kvalite´på det….jaa jag får väl helt enkelt muta grabbarna att ta på sina guillisuites och sitta ute på natten och se om de kan få en skymt av djuret…men ljudet kommer uppifrån och avslutas med ett uggleläte…Obestämd

Tack för att ni ville hjälpa tillGlad hoppas att det är ett rådjur..inte kul att få en uggla i huvudet när man går hem på kvällarnaRynkar på näsan

U R us

Hawknestgrove
0

nä, rådjuren skäller liksom korta skall och det är väl inte tid för det ännu?

OK, då är det antagligen någon fågel. MEn man kan bli så lurad varifrån ett lätekommer också! Du får nog ta ett partaj för vänerna så de får lyssna!

Sehvrin
0

#10 Vi hörde rådjur skälla för en månad sen då vi var ute och inventerade fåglar (Vår handledare var med den gången och bekräftade att det var rådjur) så det är nog fullt möjligt att höra rådjur nu.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

ja, här börjar de inte skälla föörrän de fått sina ungar.

[peter54]
0

Rådjurens skällande har ingenting med killingarnas födsel att göra. Det är ett varningsljud till andra rådjur att det finns något farligt eller åtminstone skrämmande (för rådjuret) i närheten. Skrämmer du ett rådjur så skäller det nio gånger av tio oavsett årstid.

Räven däremot, låter under brunsten och ibland när de tycker att man hotar deras lya med ungar, inte annars.

Choklad.                                                                                                    Jag tvivlar på att det är berguv du hört. Den har ju bara ett dovt tvåtoningt ljud. Kan du inte försöka beskriva ljudet mer i detalj?

Choklad
0

O det är svårt….det började med att jag hörde en uggla den hoade länge, just som en berguv det är därför jag blir så funderande…det är ju inte troligt att det är det ..men det var exakt det lätet, ett tyst hoande nära oss …sedan var det tyst någon natt och då kom detta ljudet…som en räv, men det skäller inte..kan säga att först trodde vi att ett rovdjur fångat en kanin i trädgården vi har många vildkaniner och harar här. Det lät verkligen fruktansvärt…Rynkar på näsan

Sedan trodde jag att en räv hade fått fel på halsen för det lät som en räv men det skällde inte, utan det är långdragna hesa rop, som är riktigt djupa..och det förflyttar sig snabbt som attan över skogen och trädgården. Det som är konstigt att strax efter ropet så kommer ett sorts uggleljud..lite klarare hoande än innan..har letat efter det på google men kan ej hitta något som liknar det, bara detta med uvens läte som stämmer…

U R us

skogstrolletbarbro
0

Jag vet bara att när vi flyttade hit ut i skogen för många år sedan stod vi ute bakom väggen en kvall, på gränsen till sommar.

Då fick vi höra världes nödrop nere på myren, inte långt bort. Min man höll på att gå ner dit. Ville förvissa sig om att allt var som det skulle.

Jag som hade hört något liknande lugnade ner honom och sa. att jag hade för mig att räven kunde ha ett sån´t ljud också.

Ljudet förflyttade sig i snabb takt åt och fram efter myren. Som ett förskräckligt nödrop från barn, i varierande ton, både gällare och dovare.

Kanske kan räven avsluta med ett skällande ugglerop. Ingen aning!

[peter54]
0

Men rävar skäller inte, de har ett hest utdraget "ooäääähhh".

Choklad
0

Ahh, då är nog räven närmast…en flygande räv..hehehe ..nej skämt åsido..om räven inte skäller, så kan det vara en sådan…med uggleljud..tror jag ska söka efter ett gryt…här finns  kaninhålor som går långt under trädrötterna, kan en räv möjligen ha tagit över ett av dem?

U R us

Hawknestgrove
0

OK, men här hör vi aldrig rådjuren skälla, annat än när de har ungar…..

[peter54]
0

#18 Hur menar du då att skällandet är kopplat till när rådjuren har ungar? De har ungar hela tiden. Killingarna föds i maj-juni och går med geten ända tills nästa års killingar kommer. Ibland stannar fjolårets kilingar kvar hos geten även efter att hon fött sina nya killingar, så .. hon har ungar hela tiden.

Hawknestgrove
0

ja, jag menar när de jsut får nya, det är då det brukar skällas här hos oss i allafall. Annars så är det väldigt tyst på dem

[peter54]
0

Jaha, men det måste bara betyda att de bara blir skrämda då och inte någon annan gång. Här är det så att varenda gång jag går ut och kastar kompost bakom uthuset på kvällskvisten, skrämmer jag upp något rådjur som drar iväg skällande.

Choklad
0

# 21 Då hade jag Aldrig gått ut på kvällen..huuuuuFörvånad då kan man undra vad som skrämmer dem på natten hos os, vid ungefär samma tidpunktObestämd

U R us

[peter54]
0

Det räcker med att de ser en räv eller en katt rentav för att de ska gå igång. Det är inte vad som skrämmer dem som avgör, utan just att de blir överraskade av något.

isa
0

Choklad: Detta kanske är långsökt och jag vet inte var du bor, men Lodjur har ett ganska konstigt och kusligt läte. Ganska likt rävens.

Choklad
0

# 24..FörvånadTungan ute Spännande om det är ett Lodjur….älskar katter, kanske därför min stora röda katt plötsligt håller sig inne på nätterna? Men jag bor i norra Skåne..så det är nog inte troligt att det är ett Lodjur, tyvärr….

U R us

isa
0

#25 Nej, där finns inga Lodjur. Så då får vi fortsätta fundera vad det kan vara. Intressant att din stora katt plötsligt håller sig inne på nätterna. Då kan man ju tänka sig att det är något större djur/fågel i alla fall.

Choklad
0

# 26 ja..han har innan alltid vägrat att vara inne på sommarnätterna. Jag har försökt tvinga honom att vara inne, men nej..och han är kastrerad så det är inte honor som var orsaken..min son säger att han hörde lätet från vår balkong….och det kommer uppifrån..jag har tänkt på tornuggla, men finns de här i skåne? har ej hittat deras läte , men ska söka vidare

U R us

Bleenda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag smög på en bock i går och fick mej en riktig utskällning av en bock jag inte såg. Den stog några merter in i skogen och jag överumplade nog dom. Får väl ta det som en komplimang att man lyckas smyga så tyst.

Bleenda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en som smög på mej i stället.

Choklad
0

# 28 - 29  va fiiina de är!!Skrattande

U R us

isa
0

#27 Tornuggla i sverige nuförtiden är mycket ovanligt. Det finns ingen känd häckning sen år 2003- Ett fåtal har setts efter det, men  ingen häckning vad jag vet. Det finns en tornugglegrupp i skåne som kämpar för att de ska finnas kvar.

Eftersom din son stod  på balkongen och hörde det uppifrån , så vet vi nu att det är i alla fall någon fågel.Gissningen fortsätter. :o)

#28-29 Fina bilder. skuttelliskutt och tittut Glad

Choklad
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har nu hittat ljudets läte, det är en räv som skriker sitt parningsrop…huuuva..inte trodde jag att det lät så hemskt.men vi hade en Berguv här tidigt i våras.

U R us

Choklad
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har även hört detta tidigt i våras…även om det är otroligt..

U R us

Hawknestgrove
0

ja visst låter räven otrevlig?

HAh jag skulle inte tända på det i alla fall

Choklad
0

hmm nee inte jag heller…huuu det låter som ett spädbarn i nöd när han springer härute i trädgården..och katten vill fortfarande va inne på nätterna ….Gladinget ont som inte har nåt gott med sig

U R us

[peter54]
0

Under en rådjursjakt på våren för ett par år sedan kom vi för nära ett rävgryt. Rävhonan sprang 30 meter framför mig fram och tillbaka och lät ungefär sådär hela tiden. Vi blev tvungna att avbryta och gå hem igen.

Choklad
0

# 36 hahaha ..avslöjade! Det stod någon annanstans att det är ett varningsläte också…..Obestämd

U R us

Schniigel
0

Det finns Lodjur i Norra Skåne men dom är ju långt ifrån vanliga!

Oj… såg att det var en gammal trådSkäms

Hawknestgrove
0

men det gör ju inget! Bra med liv i gamla trådar!

MariannE11
0

var ute i mörkret en mörk kväll med dotterns hund…tror det var mot hösten men jag är absolut inte säker… hörde ett djur som verkade förflytta sej rätt fort o som "skällde" eller röt som ett lejon… o eftersom jag har afrikanske vidlhundar på tomten så vet ni ju att det stämmer….Flört… skrämde upp både mej o hunden för när vi väl hade kommit förbi så var det djupaste mörkret framför oss men jag hade ingen lust att vända tillbaka till lejonet…Flört

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[peter54]
0

#40 Rådjur skulle jag absolut gissa på att "lejonet" var. Glad

MariannE11
0

tror nog mest åxå på rådjur…men det som gjorde mej så rädd var att det verkade som odjuret for runt en hel del… men nu när hjärtklappningen slutat så var det väl förmodligen flera rådjur som varnade varandra att det fanns ett pucko ute på mörka vägen med en fånig liten hund…Cool

[peter54]
0

Ja oftast svarar andra rådjur på varningarna från det första.

Hawknestgrove
0

gissar jag med på.

MariannE11
0

men jag lovar…det VAR ett lejon…..Cool

Tizzla
0

#45 Klart det var ett lejonTungan ute

MariannE11
0

visste väl att du var på min sida….Glad

Tizzla
0

Ja vi fotokatastrofer måste hålla ihopSkrattande

MariannE11
0

blanda inte in mej i dina katastrofer…Flört

Tizzla
0

Skrattande Nänä…det var du som startade fototrådenOskyldig

MariannE11
0

men min tråd heter ju "perfekta tråden"…o vad gör du här förresten?…trodde jag var ensam herre på täppan….*brottar ner dej med stor möda  eftersom jag skrattar hejdlöst samtidigt*..

Tizzla
0

*ligger på golvet och skriver* Nä nu har jag äntligen både semester och huvudet på plats…så mig blir du inte av medTungan ute *kan inte resa mig…skrattar för mycket*

MariannE11
0

visst är det härligt med både semester o huvud… fast jag vet inte vad jag ska ha mitt huvud till.. det blåser så dant bara igenom det..men jag har ett iaf… inte alla som har det..

näää… nu ska jag försöka se om jag minns hur man stänger av sin lilla dator o se om jag får sällis ner av min lilla mysmisse som ligger här bredvid…

ciao!

Tizzla
0

Huvud som vindfång är inte så illa..sätt ett vindspel där inne så låter det vackert ocksåFlört

MariannE11
0

men då blir det svårt för mej för jag har så dålig hörsel redan innan.. men med vindspel i så kanske jag får bättre förståelse att jag inte hör ett dugg?…Obestämd

Tizzla
0

Ja då kommer folk att förstå! Och du kan lalla runt i din egen lilla vindspelsvärld dagarna i ända…kan inte bli bättre! Var det inte du som skulle logga ut?Flört

MariannE11
0

jo jag har redan loggat ut… träffade bara på en skum kompis på en annan sajt….men snart snart…. mina 3½ minut är rätt långa…Skäms

Tizzla
0

Jag som trodde 3½ minut var 3½ minut? Och hur kan du skriva när du är utloggad? Det är ungefär lika illa som att stjäla rutan!Skrattande

MariannE11
0

jag är vädur… så jag kan faktiskt göra det mesta… om jag bara vill.. jag har en norsk klocka som tar tiden….Flört

Hawknestgrove
0

MArianne kör med fem minuter på den lilla visaren alltså…..

MariannE11
0

jaaa…. såklart man kör med lilla visaren…brukar jämnt få problem med tidshållning men jag går ju strikt efter lilla visaren….Flört

Tizzla
0

Skrattande Har norska klockor ens en stor visare?

MariannE11
0

dom har en liten liten hurtigrutt som stuffar på men i valfri riktning…. lovar…Oskyldig

Hawknestgrove
0

hahaha!!!!!

MariannE11
0

vad skrattar du åt gunilla?…det ÄR så….har du inte en sånn på din?…Cool

Hawknestgrove
0

norsk klocka? hurtigrutt? Min sambo är bara halvnorsk…..

MariannE11
0

det är en halva för mycket det… hihi…men fråga honom.. säg att det är en SERIÖS fråga….Cool

Hawknestgrove
0

liten visare?

MariannE11
0

lite visare= lite mera klok…. comprende?..

Hawknestgrove
0

ok,ok, ok…  inte LITEN lite……..

MariannE11
0

Skrattande

Tizzla
0

Förvånad Hurtigrutt i klockan?

Hawknestgrove
0

tror att vi ska sova nu….hahahahha

Tizzla
0

Skrattande Kan nog behövas om man ska fatta vad det står i den här tråden!

MariannE11
0

tizzla vad du svamlar.. en hurtigrutt i en klocka?… hur skulle det gå till?…Förvånad

Cool

Tizzla
0

Nä det är ju det jag undrar…men nu har jag sovit och kommit fram till att det är du som är ute och cyklarTungan ute

MariannE11
0

tror du drömt alltihop.. kan försäkra dej om att mina cyklar står lutade not husgaveln…kan ju inte sitta o cykla här vid datorn fattar du väl….Skäms

Tizzla
0

OoopppssSkäms

Men på tal om det så ska jag fundera på att ta cykeln till min pyttelilla, grodyngelsfyllda (? kanske har vuxit upp till riktiga grodor nu) och eventuellt kräftfyllda sjö med stillastående vatten och låta hundarna plaska lite…

Hawknestgrove
0

skjönner ikke vad ni prekar om……Skrattande

Tizzla
0

Inte jag heller Gunilla…inte jag heller…Skrattande

Men nu har vi plaskat…både jag! och hundarna…det var skönt trots äckligt vatten! Såg inte ett grodyngel, inte en groda och inte en kräfta…bara två små tjejer och en mamma som tyckte mina hundar var såå duktiga…tills de blev överfallna av mina myrsloks- dingo-kängurukorsningshundar som gärna övar sina studs- och pussfärdigheter på vem som helstOskyldig

Hawknestgrove
0

haha!!!!

MariannE11
0

tänk om jag hade fått en hundpuss..Skäms….fick ni plats allihop runt den lilla pölen verkligen?..Förvånad

Tizzla
0

Det var lite trångt…därför mina hundar inte kunde hålla sig från att springa framOskyldig…ser fram emot att få din sjö via mailen…funderade på att fylla på min så blir den jättestor!

Haha…kom du hit så kan du få hundpussar tills du aldrig vill se en hund till i hela ditt liv! Inte ens en afrikansk vildhund…

Funderar på om någon kan odla fram lite hundmyntaObestämd som gör dem lugna och beskedligaCool Kanske ska ta och fråga på trädgård i stället.

MariannE11
0

maila var det ja…

o mina afrikanska vildhundar…

hundpussar är bra så länge dom inte luktar bajs….

hundmynta får vi fixa….

nu ska jag se om jag kan överleva ut från detta varma rum o försöka hitta ett svalt rum med tv….o soffa… o kudde o täcke… o ett glas vin…

Tizzla
0

Ja de där hundarna har vi ännu inte fått se…

Du kan ju inte hålla på och dricka vin varenda kväll…har inte din mamma sagt det till digFörvånad

MariannE11
0

min mamma dricker inte vin så därför måste jag drycka hennes kvot åxå…

ska baske mej leta fram skivan med mina hundar på…..

Tizzla
0

Har du en skiva med hundar på?? Är inte det lite väl kaxigt? Eftersom inte jag har det…

Du får nog dricka tvillingsyrrans och tvillingsyrrans mammas vin ocksåSkrattande

MariannE11
0

visst har jag det…. alla har väl en skiva med hundar på… men jag vet fortfarande inte var den är…men den finns….. nånstans.. vet nämligen nu hur jag ska komma ur detta….Flört

finns fler på vin som inte ens dricker vin ska du veta…. bastarderna har tagit kommadot där…Cool.. men jag är ciciliserad… o dricker dunk mestadels..

Tizzla
0

HA…du tänker fuska igen *kom på dig*

Dunkvin är ju rena hälsokosten…trodde du drack sånt där gift på flaskaFlört

MariannE11
0

vadå IGEN….

såklart jag dricker dunk…. bor ju nästan i norrland tycker de rätta 08orna…Flört

Tizzla
0

Just…igen…du bara hundfuskar hela tiden!

Norrlänningar är väl alla norr om Dalälven va?

MariannE11
0

jag bor faktiskt väldigt mycket söder om den….stockholmare av "rätta" virkat anser att man är norrlänning norr om norrtull tror jag….

hundfuskar inte alls….

hoho.. var är min hundskiva?… svara nu du som sover i soffan där nere…

Tizzla
0

Jaha…norr om norrtull…okej…och alla som inte är stockholmare eller norrlänningar är skåningar då eller?

MariannE11
0

jaaaa… måste väl vara så…. hörde en norrköpingsbo säga att alla söder om dom är smålänningar….Obestämdbra med så få gränser väl egentligen?..

Tizzla
0

För "äkta gutar" är alla som inte är gutar stockholmare…

MariannE11
0

bott med en oäkta gute…. om det finns sånna?… vad heter en gute som övergett ön?…

Tizzla
0

En gute är en som har varit gotlänning i minst 5 generationer…vet faktiskt inte om det går över om man flyttarSkäms

MariannE11
0

då är han en fårskalle…

29,6…

*svimmar av*…

Tizzla
0

Skrattande Det förståss…tänkte inte på detSkäms

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.