Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 5155 ggr
Hawknestgrove
0

Är älgen som haren?

HAr en liten diskussion med en person i min bekantskapskrets, h*n menar, att älgen gör som haren, dvs äter upp sina egna lortar. Jag menar att det inte är så. Älgar är ju idisslare. Jag blev helt ställd, men är ändå säker på att älgar inte äter bajs. Det är nämligen den enda anledningen till, att jag inte äter hare. Vägrar äta något som äter sitt eget bajs…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SannaHolmgren
0

Hästar gör ju så ibland. Bajset innehåller mikroorganismer och en del hästar som får magen i obalans, äter andras bajs för att få i sig dessa mikroorganismer. Till o med veterinären kan tvångsmata en häst (med slang via näsan) med bajs från en frisk häst, Kanske älgar äter det av samma orsak.

Haren har väl som kaniner två sorters bajs. En sort som de inte äter och en sort de äter, som innehåller livsviktiga vitaminer, som tillverkas i grovtarmen.

MariannE11
0

det enda jag känner till är de äckliga hundarna…

försökte googla i natt men hittade inget…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

ok då får vi hoppas på svar…..

rifla
0

Har jag åxå hört att de gör, de flesta vilda djur tydligen. och tamdjur..

Hawknestgrove
0

HAr fått höra motsatsen nu av min sambo…. Vi låter frågan gå vidare!!!!

MariannE11
0

hörde av två hundgrannar att dom träffat på älg i skogen.. den kom älgandes bokstavligt sagt… tänk om man kunde få fråga älgen själv…Glad

Hawknestgrove
0

ja vi såg mamma älg med sina två små rödbruna bebbar här nere i havren…..

moondancer
0

Intressant frågeställning som jag inte har tänkt på innan. Jag återkommer när jag har kollat runt lite med annat folk så kanske vi kan få en lösning.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

jättesnällt!!!!!

Tizzla
0

Nej, älgen är inte som haren…enligt mitt "djuruppslagsverk" iaf.

På älgsidorna står inget om detta men det står en del annat om matsmältningen och de olika magarna. På harsidorna står "det" (bajsätningen) både i texten och beskrivet med bild och bildtext…hur det fungerar och varför.

Det är olika författare som skrivit om de olika djuren…men det är samma författare som har skivit de kapitel jag läst detta i. Därför antar jag att det hade stått på älgsidorna också…om det varit så.

Närmare än så kommer inte jag men jag tror du lugnt kan fortsätta äta älg! Fast det kanske är säkrast att vänta på expertens (moondancers) utlåtandeFlört

Hawknestgrove
0

haha lite lugnare……Skrattande

MariannE11
0

såklart dom äter sitt eget bajs gunilla….Flört

Hawknestgrove
0

Du bara försöker få mig att donera en 300-liters frysmed älgkött till dig……

moondancer
0

Har kollat runt lite bland annat kunnigt folk, och de flesta säger att de aldrig har sett en älg äta sitt eget bajs. Så du kan troligtvis vara säker på att de i vanliga fall inte äter sin egen avföring Flört Så nu är det fritt fram att frossa i älgkött ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

hahah tack!!!! Blåst Marianne!Flört

[peter54]
0

Älgar är idisslare och därför finns ingen anledning att äta avföringen. Harar och kaniner är inte idisslare och de har inte idisslarnas fyra magar.

Därför går maten igenom deras matsmältningssystem utan att brytas ner fullständigt och kan behöva tas om ett varv till.

Hawknestgrove
0

tack peter, det var mitt argument också..

monsi
0

Har tyvärr sil minne men har sett ett pogram eller läst det att Älgar kan äta sin egen skit det är inte vanligt o jag kommer inte ihåg varför.

Har sett en ko på lantbruks skolan jag gick äta skit o kor är  också idislare.

Tror kon var sjuk eller om det var i samband med första kalvningen vet inte vad som hände med kon sen.

Det var under mitt förtsa år på skolan för många många år sedan nu.

Hatar att ha sil minne.Gråter

En sak kan vi fastslå att det tillhör ovanligheterna att idislare äter avföring.

Tror Gunilla kan fortsätta äta sitt älgkött utan oro.

Men klart vill du inte ha köttet är jag inte den som tackar nej till det.Skrattande

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

MariannE11
0

silminne är bättre än inget minne alls monsi… vad du o jag är lika…brukar kunna snappa upp vissa stolpar men kan inte hela historien…

nä gunilla jag vill inte ha ditt älgkött…. pga mina fobier…hade en moster som gärna bjöd på egen älg… men det var ludd kvar när jag fick äta o det sitter i mej som sjutton även idag…känner mej illamående bara jag tänker tanken… o ser hur klart som helst den vidriga synen… o jag VAR uppfostrad att äta det jag fick…. tacka sjutton för att det är mycket jag inte äter idag…

monsi
0

Du Gunilla när jag o marianne kommer o hämtar våra katter bjuder du då på middag med suprais kött i då?

Min sambo är välldigt kräsen men vet han inte om att han äter ex lamm så slinker det ner hur lätt som helst.

Jobbit att bli tvingad att äta när man helst vill spy.

Blev bjuden på hästkött på island.

Jag gillar hästkött men vill inte vet vilken häst det är som jag äter.

Det fick vi reda på efter vi hade ätit vi höll go min medan chefen var där sen spydde vi,sen åt vi allt kött med tvekan medan vi var där.

Hatar sil minne för man bara kommer i håg bitarar av saker, inge bra om man ex diskuterar något.

Hawknestgrove
0

haha, Marianne, men om du har katthår i maten då? Luden mat är fint……. Det bjuder vi alltid på här i huset. Kan tyvärr även slinka ner nåt rakt råttfärgat på ca 50 cm ibland också. MEn aldrig nåt  mörkt småkrulligt hahahaha!

[peter54]
0

Ja, men om en ko som har någon bristsjukdom eller liknande, dvs uppvisar ett annars onaturligt beteende, så får man kanske utgå ifrån att om en älg äter sin dynga kan det bero på samma fel.

Glad

HellviHumle
0

Om jag förstått rätt så har kaninerna en "vitaminfabrik" i blindtarmen. Det är vissa bkterier som pysslr med detta. När blindtarmen töms så äter kaninerna upp de pluttar som kommer ut. De ser inte likadana ut som den riktiga skiten.

HH

MariannE11
0

katthår i maten är HELT OK….Flört… nja….. skulle nog hoppa över det åxå om jag såg dom…brukar mest få in katthår när det stryker förbi en o annan som vill killa min näsa….

monsi jag äter inte heller filmjölk i någon som helst besläktad variant…lärt mej tåla creme fraiche iaf…

Ronny-K
0

Äter du kyckling Gunilla…Skrattande

Hawknestgrove
0

JA Ronny det gör jag…. Du menar att de äter kack?

Ronny-K
0

Nää, jag bara undrade om du åt kyckling…Flört

Nu var jag kanske inte snäll. Men min mor t.ex åt aldrig makrill som är så gott. Någon hade någongång sagt att de åt lik. Trams naturligtvis, visst äter en del fiskarter vad som bjuds men tillgången på den specifika menyn är ju tack o lov sällsynt.

Men har man en gång fått avsmak för något är det svårt att lära sig tycka om det.
I mitt fall heter det Pölsa, hade hellre ätit älgskiten med hår o rödbetor än detta vedervärdiga hopkok av inälvor o korngryn.Skrikandes

Hawknestgrove
0

hahaha! Ja min före deta salig svärmor åt aldrig makrill av samma orsak… Pölsa, som är så mums…. Välstekt med rödbetor…..likaså stångkorv och isterband för att inte tala om paltbröd med vitsås och fläsk….JAg kan inte äta stekt makrill. JAg flyttade ju hit till västkusten för drygt 20 år sen och fick då för första gången äta färsk makrlill, så färsk att den krullade sig i pannan… Jag föråt mig. När folk som är normala åt kanske 4-5 bitar, smällde jag i mig lika många fiskar. Då fick jag nog… tyvärr. MEn kokt och inlagd går bra och i tomat.

[peter54]
0

#27 Pölsa är hackat kött, lungor och korngryn, när du säger inälvor får man intrycket av att det är njurar och lever i också, men det är det inte. Jag gillar också pölsa, en av mina absoluta favoriter faktiskt.

En annan favorit är isterband med dillstuvad potatis, grymt gott. Paltbröd gillar jag också. Rotmos och fläsklägg är ytterligare en av mina absoluta favoriter och kåldolmar med kokt potatis och lingon.

Makrill äter jag inte. Jag har aldrig gillat att äta fisk som smakar precis som färsk fisk luktar. Kokt torsk med äggsås, alternativt stuvad spenat är min favoritfisk. Annars gillar jag att äta abborre, röding eller öring glödstekt i folie med salt och peppar.

Hawknestgrove
0

Peter…… vi har samma matsmak… Tänk rimmat fläsklagg med rotmos, so rovorna och potatisen och morötterna har fått koka i spadet från fläskläggen…. ett tips för er som gör rotmos. ni får EXAKT rätt konsistens på moset om ni kör det i köttkvarnen! OCh ingen mjölk i, kom ihåg det! proportioner 50 kålrot, 25 potatis 25 morot.Och glöm inte lagerbaden!

Ronny-K
0

#28, 29, 30 Äter allt av ovannämnda inklusive lever och njure med god aptit. Det är bara den grå pölsasörjan jag inte kan med.

Favoritmaten är för övrigt de ni nämner, vanlig svensk husmanskost, med ett rejält inslag av allsköns fisk. Fisk äter jag gärna flera ggr i veckan, gärna makrill som är både kul att fiska och god att äta.

Tur man fiskar själv. Var faktiskt inne i en fiskaffär i somras och köpte blåmusslor. Medan jag väntade på min tur kollade jag vad som låg i kyldisken och fick världens chock. Vilka priser på fisk! Gösfile' 450 kr/kg, Makrill hel 98 kr/kg, Sillfille' 90kr/kg. T.o.m. den pelletsmatade norska laxen var dyr (inte harpellets Gunilla, lugn).
Inte klokt!

Hawknestgrove
0

ja jag fiskar gärna både makrill och gädda och äter gärna gädda själv. OCh alla annan havsfisk kan jag äta. Det är bara det att jag har som sagt förätit mig på makrill, så magen vänder sig bara jag känner lukten. Synd….

[peter54]
0

Jag har aldrig varit förtjust i att äta kroppens reningsverk, så njure och lever går bort för min del.

När det gäller fisk så kan jag fördra gädda om det är mormors pepparrotsgädda, men annars är det ingen höjdare tycker jag. Gös gillar jag inte heller något vidare, smakar för mycket av fisklukt.

Min absoluta favoritfisk är hälleflundra. Jag åt en gång alldeles nyligen landad hälleflundra på en restaurang i Nova Scotia. Familjen som drev fiskrestaurangen hade egen fiskebåt och landade sin fisk direkt in i köket från kajen utanför.

Ronny-K
0

#33 Då har jag dåliga nyheter angående (köpe)pölsan…

Hälleflundra är jättegott. Tyvärr är den tydligen lika hotad som torsken.

[peter54]
0

#34 Jo jag har sett det också, men det har gått 23 år sedan den där hälleflundran träffade smaklökarna.

MariannE11
0

makrill!!!!!!!!!!!!!!!!!!Skrattande.. i tomatsås….. på macka.. sluuuurp…

AnnaGreta
0

Nymetad smörstekt abborrfilé är svårslaget! Gös är inte heller dumt.

Hawknestgrove
0

Vi åt nyfångad abborre i måndags kväll…. Filead,  lite pudrad med salt och peppar, och med rågmjöl. attans vad gottt!

monsi
0

Mums! detta blev vist en dilikates tråd.

Slurp drägel!

Ronny-K
0

Ja Abborre e¨gott!

Hawknestgrove
0

och som sagt, panera i grovt rågmjöl. Busgott

SannaHolmgren
0

Å vad jag blev sugen på att fiska. Men igår hittade jag annat gott i skogen. Mängder med blodriska. Några var till och med helt utan larvangrepp. Det blir en sväng till efter morronkaffet nu.:-)

Hittade lite skäggriska också, är det gott?

Hawknestgrove
0

Om man tar det gamla talesättet som Bengt Sändh säger, så finns det inga risker med riskor!!!! alltså, inga är giftiga, men kanske inte så goda alla. MEn blodriska, där blir jag avundsjuk. Finns knappt några här….