Stora spindlar

Åh, vilken läcker bild på mamma spindel! Jag tror att det är kärrspindel. http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter_sp.cgi?iljwhat=8001
ja det måste vara kärrspindel… 1000 ungar…… vilket liv…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Japp, kärrspindel(mamma) är rätt.
Fixar ni den andra gullisen med?
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
nej… du menar den på första bilden?
Så vacker… men jag hade inte velat hitta den i sängen……

Ja, jag menar första bilden.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#8 Jag tror att det är en stor husspindel (Tegenaria atrica)

Nej, inte den. Fotade den på en brygga.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
En vattenspindel, kanske?
HH
Ja det är det förstås 

Se där, då var den nöten knäckt. Vattenspindel är det. O ingen liten krake heller, ca 3cm exklusive ben.
Då kan jag krypa till kojs, Natti, natti 
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Vattrenspindeln vet i alla fall hur man bygger luftslott!
HH
Usch, fick rysningar när jag såg bilderna. Har ju spindelfobi.
#15 Nä inte har du fobi om du får rysningar. 
Den som har exempelvis spindelfobi kan inte se en bild av en spindel utan att få hjärtklappning, svettningar kallt-varmt-kallt-varmt, djupa panikångestkänslor, yrsel, svimningstendenser och eventuellt kräkningar.
Annars är man rädd, men har inte fobi.
16, usch det låter inte roligt alls.
Jag kan få panikkänslor, svimningskänsla (beroende på hur spindeln ser ut), sedan kan jag inte skaka av mig äckel-känslan och jag drömmer ofta mardrömmar på nätterna om spindel/spindlarna.
Så man kan ju inte påstå att dom ger mig en angenäm känsla iallafall.
#17 Jag sysslar med ormar och min fru sa när vi träffades för snart 20 år sedan, att hon hade ormfobi.
Jag märkte ganska snart att de hade hon inte alls. Hon var rädd, mest för överraskningsmomentet, alltså att det plötsligt skulle ligga en orm och väsa på skogsstigen hon kommer gående på.
Som jag genom åren ofta har sett hos ormrädda människor, och jag tror att det gäller alla andra liknande rädslor också, så trissar de upp sin egen rädsla i fantasin så att den blir oerhört mycket större än vad den sedan visar sig vara i verkligheten.
Min fru gillar inte mina ormar, men hon vet ju var de är och de kan inte överraska henne i sina terrarier. Hon har till och med bytt vatten åt dem när jag varit bortrest.
Så var det med den fobin 

#18 jag är nog mest likadan… det är just överraskningsmomentet som får mej att hoppa till… behöver inte ens vara orm… sen kan jag nog kanske inte säga att jag skulle "rusa" fram o kolla på en eventuell orm…hoppar även till om jag ser en människa… i skogen ska jag kanske tillägga…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Ja en människa som dyker upp plötsligt hajar jag nog också till för, men aldrig en orm. Då försöker jag komma närmare för att se ordentligt istället.

ja, och jag som inte alls är ormrädd, snarare tvärtom, när det gäller "tamormar". Rycker ju till om det är något okänt under händerna om jag plockar svamp eller rensat rabatter. Men det är just det där okända man har något i ryggraden för. MEn när det gäller spindlar och insekter överhuvudtaget, så är det nog just äckelkänslan, om de går sönder…..BLÄH!!!!!
#22 Jag trtor att det är en husspindel. Hanne. Vi har en som springer på väggen i badrummet. Det finns en hona i badkarshörnet också. Den är kanske fem cm när den sprider ut benen.
HH
Äcklig var den i alla fall! hehe
#24 Nej, men intressant. Brukar mata honan med mygg!
HH
Aningen obehagligt var det när den kröp fram vid vår mat iaf ;P
#26 Det kan jag tänka mig.
HH
ja husspindlar brukar vi få in på höstkanten vi med. Katterna brukar göra processen kort….GLähhhhhh

Vi brukar få in ljusgröna spindlar så här års, en vackert limegrön-ljusgrön färg och ofta med en orange strimma på ryggen. De är ganska läskiga när de rätt som det är sitter på toarullshållaren eller i taket ovanför sängen. Det är rovspindlar och hoppar över sitt byte när de minst anar det, ca 1 - 1,5cm i kroppen, men jag vet inte arten. Jag tror jag har lagt in bild på forumet här för några år sen men jag hittar den inte. Det regnar för mycket idag för att jag ska vilja gå ut och leta upp en med kameran. Annars är det lätt eftersom de gömmer sig i allt vi har ute, som presenningar, hinkar, plastpåsar, mina stövlar som jag lämnat ute…
ja jag tröstar mig med, att spindlar är nyttiga och äter flugor

Vad lever de av i källaren då? Hos en dam som jag jobbar hos (hemtjänst) hon har gräsligt stora rackare i taket i källaren. Såna där bitska blanka som morrar när man kommer för nära… Hur kan de bli så stora utan flugor? Fast de kanske äter upp varandra. För tillfället hänger det stora vackra vita droppar i taket kanske de nykläckta blir mums för moster och fasterspindlarna.
Sånt har vi i källaren också. Tja de ätar väl annat med, små gråsuggor kanske?

hahaha!!!!

Jag tror det. Jag tycker nästan det är lättare att se när de är i naturlig storlek, blir nästan lite groteskt när de är förstorade. Jättefina bilder btw.
och

Hade jag försökt fota mina spindlar så hade bilden blivit suddig och säkert hade spindeln bara synts som en liten prick i mitten, det har varit så förr.
#32 Källarspindel! De kan verkligen bitas och det känns ett tag efter.
*vill ha*
HH
kan de? Huuuuvaaa. Har fullt med vita droppar i vår källare också, en sån där källare som man måste halvkrypa i….