Vildsvin.
Jag försöker lära mig lite mer om dem. Vi har en hel del här runt omkring, och vi vill ju alla vistas i skogen samtidigt. Jag på dagarna och grisarna på nätterna är helt ok. Men i dag förmiddag när jag skulle hämta in en hink kantareller vid 11-tiden träffade jag ett vildsvin i skogen bakom vårat hus. Den såg mig inte och vinden låg till min fördel, så jag smet iväg ganska fort kan jag lova och hoppades väldigt mycket att den inte skulle få syn på mig.
Hur rädd behöver man bli egentligen, med tanke på en annan tråd om ilskna älgkor,

Så länge du inte retar dem eller försöker fånga deras ungar kan du bara vara lugn.
De är smarta djur o läraktiga.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Mycket smarta. En grabb som sköter vildsvin i hägn inte alltför långt härifrån berättade att när de matar sina grisar, så kommer inte alla fram på en gång. Gruppen skickar först ut ett yngre djur som får testa om det smäller, och om den inte blir skjuten så kommer resten fram och tar för sig av maten i lugn och ro.
hehe nästan samma som jag gör… Jag har med mig barnen i skogen och det känns ganska tryggt, för de LÅTER så väldigt mycket att man kommer inte nära de vilda djuren ens om man ville, och risken att bli skjuten av jägare är obefintlig.
Jaha så då är det bara att traska vidare i skogen och hoppas att man inte retar nån. När det händer så märker man det nog.

aha… så man skjuter barnen framför sej alltså?…. då fattar jag varför föräldrar sätter ut barnvagnen på vägen för att markera att dom vill gå över….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Ja… jag hade ingen barnvagn till mina barn så det gäller inte mig, eller jag hade men använde den aldrig eftersom vi inte har nån väg här att gå med barnvagn på.
Men principen är samma. Människan och grisen är ju ganska lika, egentligen. Man kan väl få en del organ transplanterade från grisen? Hjärtklaffar och sånt.

när jag bodde hemma hos mina föräldrar är jag glad över att det inte fanns vildsvin eftersom jag ofta var ute o red i skogen… men sen jag flyttade därifrån så har dom flyttat in i skogen….
här där jag bor nu så har jag inte sett några spår av vildsvin men det är kanske bara en tidsfråga….i skogarna vid vaxholm vet jag att det finns o tidningarna skriver ju så man blir rätt rädd….
är det inte som så att dom kan reagera på hund… förmodar att det är för att hunden reagerar på svinen…
tror du har rätt sanna om organ…toppen för dom som behöver få nya reservdelar så dom kan leva bättre o längre….

Min granne jägaren berättade att det är ovanligt att hundar blir attackerade av vildsvin. nästan alltid är det jakthundar som driver upp grisarna i deras legor där de ligger på dagtid i täta snår. De ligger hela dagarna alldeles stilla, och man kan passera dem väldigt nära utan att man upptäcker dem.
Min förra häst höll på att dö av skräck varje gång han kände lukten av grisar, tama som vilda, men ponnyn jag har nu… Vi åkte häst o vagn bredvid det stora hägnet, och rätt som det var kom en vildsvinsgylta glatt travande på andra sidan stängslet för att kolla vad vi var för några filurer, jag höll hårt i tömmen och förberedde mig på det värsta, och ponnyn spetsar nyfiket öronen och gnäggar välkomnande till det lilla djuret som ju var i hans storlek…

vet med hästarna jag haft hur jobbigt det var att gå förbi ett gris-stall… dom tyckte det luktade jätteäckligt…. nu blir det väl inte samma sak med fria vildsvin men för en häst med stor mule så känner det säkert…
hihi vilken ponny du har… svinet trodde nog att hästen skulle dö av skräck men fick sej en kompis istället….
gillar hägn…
haha undrar om skräcken för Vildsvin har att göra med att folk har läst HAnnibal?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Du menar för att de gärna äter människor Gunilla?
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
hehe…. de äter ALLT!!!!
Vildsvin verkar vara egna typer.
Som mig.
Lite mer håriga kanske..och kanske rotar för mycket i det gamla.
Springer lite fortare..men va fan..fyra ben är mer än…
Renliga säger dom som vet..hm..jag är ju från Lappland. Finns inga svin här.
Men eftersom man troligen jämför renligheten med södra sveriges befolkning så OK. Vad ska jag veta.
Men visst känner man lite tveksamhet inför nästa sydsvenska turist som flirtar..
-Anders
men anders då…..
Men behöver inte vara särskilt rädd för vildsvin MEN det Sanna sa #2, om att man i stort sett aldrig kommer nära djuren eftersom de låter så mycket stämmer inte alltid.. Nattetid är de väldigt alerta och håller stenkoll på dofter och ljud. Men dagtid ligger de ofta och dåsar i grupp. Beroende på vind och typ av terräng innebär detta att man kan komma väldigt nära dessa.. Min bästa kompis var ute och utförde en inventering av växter i en skog. När hon precis ska till att gå igenom ett gransnår far en hel liten vildsvinsfamilj upp och springer iväg, förutom en av dom som står och stirrar på henne ett litet slag innan även den springer iväg. Så jo, man kan komma väldigt nära (om man vill../eller inte vill.. =P).
Och man ska komma ihåg att de KAN vara farliga om de blir trängda. En man som gick och traskade i samma skogar som ovanstående väninna, hade av misstag "trängt" en galt. Han visste med andra ord inte att det låg en galt och tröck där… OCh galten hade ingen annan väg att ta förutom att springa precis invid hans ben… Problemet är ju att galtar som vi vet, har jävligt vassa betar…! Så mannen fick ett mycket kraftigt köttsår på benet när galten av misstag alltså råkade klippa lite för nära…. =P.

Grisarna ser dåligt men har mycket bra hörsel och superenormt bra luktsinne. Hunden ligger långt efter. Men om vinden ligger på från grisen till människan så kan man komma ganska nära. Vänder vinden så kan de på långt håll känna lukten (eller doften) och de sticker snabbt iväg.
Men har man otur så… Risken att bli attackerad av vildsvin är nog betydligt mindre än att bli attackerad av nån uttråkad galning i nåt bostadsområde. Och kanske till och med tjädertuppen är farligare om man ska se på statistiken om attackerande vilda djur.
Det är ju bara det att man är ju inte särskilt van att vara nära vildsvin och man har hört alla historier om att de är livsfarliga så när man står själv i skogen och får syn på vildsvin så kan man bli lite kallsvettig.
Men jag tycker nog ändå att jag kan vara lycklig som bor här, bland vilda grisar, tjädertuppar och annat, inte många som har det så bra.
Vad många som vill skrämma iväg vildsvinen..
Jag försöker locka dom till mig med varierande resultat
En del saker funkar bra, t.ex trätjära och sura räkor. Så om ni vill undvika vildsvinen ska ni inte gnida in er i tjära och springa omkring med sura räkor i fickorna..
haha Ronnie, jag brukar nog inte göra det….. det sägs, att proportionerna på luktsinne hos vildsvin är dessa:
Människa: ett frimärke
Hund: ett A4-ark
Vildsvin: en fotbollsplan
#16 Inte konstigt då att de används till att hitta Tryffelsvamp.

Varför vill man ha vildsvinen inpå?
För mig får de gärna vara i skogen, men de rotar upp all jord på "mina" bästa svampställen så svampen kommer inte fram, och jag har bekanta som får dem lite för nära så de blir ett uppenbart problem, och de förstör stängsel och hagar, grönsaksland komposter, och krockar med bilar.
Här bor jag mitt i skogen omringad av jägare som vill skjuta dem, så för att lyckas med det har de ett avancerat nät av matplatser, utfodringsstationer med timer, dyra övervakningskameror, och belysning med rörelsesensor. De har varierande jaktlycka. (Just nu så har de sett två grupper den ena ensam sugga med smått och den andra gruppen en större sugga med kultingar och en gylta i sällskap, och de hoppas nog få ett par av dem i frysen)
En stor fördel med vildsvin är, att där den håller till, så flyr lo och varg.

För några (2 el 3) år sen fanns här en lo - hona med unge, och hon tog en stor dovhjorthanne inne i hägnet jämte vår tomt. Jag har sett lo en gång förra året när jag åkte till jobbet.
Enligt tidningen i våras så finns det inte långt härifrån ett vargpar som etablerat sig.
Men kanske rovdjuren hade varit ännu fler om det inte funnits grisar.
nog mycket troligt. lon och vargen gillar inte lukten av gris och de är ju den enda naturliga fienden för dem. De klarar inte av grisarna….