Harunge
En av min mammas jobbarkompisar hittade en liten harunge. Hon lät den vara och satte den vid en buske, i hopp om att mamman skulle hämta den.
Dock hände inget förutom att en fågel kom och började picka på den.
Min mamma tog hem den och nu sitter den i mitt kaninhus. Jag är livrädd för att få sjukdomar till mina kaniner, men eftersom den är mycket mindre en jag trodde när min mamma ringde, så funkar inte den stora hage vi byggde ute.
Den ser ut ungefär som en 3 veckors kaninunge. Rör sig hackigt, men är ändå rädd. Den ser dock väldigt sliten ut.
Tänkte ringa imorgon och höra vad vi ska göra med den. Har gett den vatten, gräs, hö, kvist. Men jag vet inte om den är så intresserad.
Är det någon som vet vad jag kan göra för att hjälpa den lille?
Tips på vart man kan ringa (bor i Eskilstuna) skulle också vara uppskattat.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Du ska ringa till Katastrofhjälp för fåglar och vilt, kolla medlemssidan för närmaste lokala avdelning.
När det gäller vad du rent praktiskt kan göra för ungen har jag inte så mycket att komma med. Själv hade jag nog försökt att mata i den vatten så att den inte blir uttorkad. Dock är ju hanteringen av en vild bebis extremt stressande för den så det är verkligen en svår avvägning
Harmamman diar bara ungarna 1-2 gånger/dygn och däremellan ligger ungarna en och en på marken och trycker. Så om ni inte vet att mamman är död borde nog ungen tillbaka till den plats där den hittades så fort som möjligt. Ingen kan ta hand om den lilla lika bra som mamman. Skulle gissa på att det är vad experterna hade sagt om du ringt dem idag…
Dock finns ju risken att den är ditburen av något rovdjur som tappat den och det där med en pickande fågel lät inte så kul…men det är så det fungerar i naturen
Tycker absolut att du ska ringa någon på KFV imorgon och höra vad de säger! Skriv gärna här och berätta vad som händer
dessutom, så överger mamman sina ungar vid ca 3 veckors ålder…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#2 Det visste jag inte. Det är däför jag har sett många harungar i Södertälje vid kanalen..Trodde dom var där med sin mamma..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
nä… JAnne satte ut 6 stycken i skogen på olika ställen för några veckor sedan. de var lite över tre veckor. Han köpte dem från en som har farm…de var ursöta…..vi har ingen vidare stam av harar här, så vi vill gärna få det, så till vintern så får det bli harjakt, men utan att man skjuter. de är lite för dyra för det… 250 kr styck….
Den lille var verkligen svag och dog tyvärr under natten.
Men tack för era svar! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Men åh va sorligt.
Tack för att du tog hand om den.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

vila i frid lilla hare….tack för att ni försökte…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
oj……. så himla synd… ja harmammorna blir ju brunstiga tre gånger under sommarhalvåret. så de har sin sista kull nu. och de sätter ut ungarna när de är ca 3 veckoer gamla, då ska de kalra sig själva, för då får hon nästa kull….

3 veckor
…det var tidigt! Har de verkligen så kort dräktighetstid? Har för mig kaniner har runt en månad…och kaninungar är ju betydligt mindre utvecklade vid födseln…
Tråkigt med den lille palten! Jobbigt när man inte kan hjälpa dem…
ja det går undan.. de parar sig ju med en gång de fött och sen är ungarna klara att klara sig själva vid tre veckors ålder…..Dräktighetstiden är 50 dygn…..

Men om de är dräktiga i 50 dygn borde de inte behöva klara sig själva vid 3 veckors ålder
50 dygn är ju över 7 veckor och jag kan tänka mig att de är som kaninerna som brunstar 3 dagar efter förlossning…det ger ju några dagar till…och kaninungar är absolut inte redo att klara sig själva vid 3 veckor…men å andra sidan är ju harungar mycker mer "färdiga" när de föds…intressant detta
mmmmm det är rätt normalt att man sätter ut odlade vid ca 3 veckors ålder, i alla fall här. Man ska inte sätta ut alla på en plats, utan en och en i var sin buske på bra avstånd ifrån varandra…..

Hmmm…okej…låter tidigt i mina öron…men om man betalar för dem vill man ju att de ska klara sig…å andra sidan är det ju bättre affär för uppfödaren om några men inte alla klarar sig…så att kunden måste köpa fler
Det kan ju vara lite svårt att veta hur många som överlever när man sätter ut dem i skogen.
Väldigt intressant…visste inte ens att de föddes upp för att sättas ut!
Nä det är goda vänner till oss så de lurar oss inte och de har hållt på i flera år. i jaktkretsar här upp i alla fall, så är förfarandet vanligt. de kanske kickar iväg ungarna ändå i det fria vid den åldern…. HAren får ju tre kullar per säsong….

Bra att ni inte blir lurade! Ja hararna kanske skickar iväg sina ungar så tidigt…ska fråga nästa gång jag träffar en hare…om den inte springer för fort…för då orkar jag inte springa efter

tizzla du får väl träna på att springa lite fortare tycker jag…
#4 Är det svenskhare eller fälthare?
svensk….. Fick mig en lektion i dag. Mamma hare föder sina små, sen efter bara några dagar, så sätte hon ut dem i buskarna en och en där de sitter och trycker. Sen springer hon om kring och matar ungar på olika ställen hela tiden och när de är ca tre veckor så är de helt avvanda. Dessa vi satte ut var 25 dagar gamla. detta var kull nr 2 i år, så har vi tur och alla kalrar sig, så kan de para sig och ge kullar i vår. Tredje kullen hinner inte bli könsmogna till att föda fram tre kullar i alla fall nästa år, men de är riktigt skoj för dem med harhund att bara jaga på utan att skjuta. Sambon säger, att harjaktens skojigaste del är nte att skjuta utan att se och höra hur jobbigt hunden får det med en knepig hare.

vad jobbigt det måste att vara harmamma o ha en massa dagis.. fattar att hon tröttnar sen när dom är 3 veckor….
ja sicket jobb!!!! OCh detta tre gånger per år…….och komma ihåg var alla ungarna sitter i vilken buske…..

Ja bara att veta var hon lämnat dem…vilket jobb…
Tack för att du delade med dig av lektionen Gunilla…hade faktiskt lite koll på det mesta…utom det där med tre veckor

tror vad jag vill det där om att du skulle ha koll tizzla….

Tacka Anders och JAnne!