Vad är det med näbbmöss?
I förrgår förirrade sig en näbbmus in i min trädgård och någon av katterna fick tag på den…när jag kom ut på kvällen låg den död nedanför trappan…inget konstigt med det…katter äter ju inte näbbmöss!
Lade den i en hundbajspåse och lät den ligga utanför, tänkte att det var riskfritt…katter äter ju inte näbbmöss!
Den katten som inte var ute i förrgår var ute igår…bröt sig in i påsen… och åt upp näbbmusen! Sen kräktes han upp den efter bara en liten stund.
Jag är egentligen inte jätteförvånad att just han åt upp en näbbmus…men varför kräktes han upp den? Kom han på i efterhand att den smakade illa? Skulle mycket väl kunna hända med det matvraket. Eller är de giftiga på något sätt så att magen reagerar?
Någon som vet?

Kopierat från http://www.fof.se/tidning/2004/5/giftigt-daggdjur :
Rävar och katter, liksom andra däggdjur med välutvecklat luktsinne, äter vanligtvis inte upp näbbmöss trots att de fångar dem. Katter älskar att leka med dem, men den som är oförståndig nog att äta upp en näbbmus börjar må illa. På sidan av kroppen mellan fram- och bakbenen sitter doftkörtlar som gör djuren oaptitliga.
Den största av våra näbbmöss, vattennäbbmusen, är inte bara illasmakande utan rent av giftig. Spottkörtlarna producerar ett förlamande gift som leds in i bytet via underkäkens stora framtänder. Vattennäbbmusen behöver därför inte nöja sig med enbart nattsländelarver, vattengråsuggor och andra vattenlevande smådjur utan kan fånga så stora byten som grodor.
Vattennäbbmusen tillhör sålunda den exklusiva skaran av giftiga däggdjur. Det finns bara fem i hela världen, varav två är näbbmöss.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Oj vilken tur att vi inte har vattennäbbmöss i våra trädgårdar…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tack för expertsvaret!
Vet ju inte om detta var en vattennäbbmus…troligen inte även om det finns en del vatten i närheten. Men det var ändå något i näbbmusen som fick honom att må illa när han hade svalt den…rätt åt honom…matvraket
Det är ju ett ganska "snällt" gift om det får rovdjuren att kräkas och inte tar död på dem…mindre snällt mot bytesdjuren förstås. Skönt att ha lärt sig något nytt idag också