Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 03-skogen
Läst 3917 ggr
Lamina
0

Sjuka tallar?

När jag var ute och gick i skogen idag såg jag något märkligt. Det blåste ganska mycket och löven regnade ner, som sig bör såhär års. Men tillsammans med löven föll det också ner en massa barr. Tyckte det var lite konstigt, tallar tappar väl inte sina barr till vintern..? När jag tittade upp såg jag ett område med tallar som inte alls verkade särskilt friska. Barren var väldigt få och gula och vissa var helt kala på den nedre halvan av grenarna. Det såg verkligen hemskt ut! Gråter

Nu undrar jag om det är någon här som kanske vet vad som har hänt med tallarna? Vad för slags sjukdom kan det vara? Och kan man göra någonting åt det?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Hawknestgrove
0

Hm….. har för mig, att jag läst om det någonstans, det stämmer det du säger, det är visst nån sjuka!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lamina
0

Var dit och tittade igen och insåg att jag nog måste ha ett konstigt minne. Barren var inte alls gula, utan gulnande. Vet inte om det gör någon skillnad, men ändå.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Hawknestgrove
0

hoppas det kommer in någon duktig på sånt… jag har för mig att jag har läst om det någnstans för några år sen

Lamina
0

Ingen som vet vad det kan vara? Är lite orolig att tallarna kommer att dö så dom blir tvungna att ta bort dom, det är ett så fint område att promenera i och det skulle verkligen bli förstört utan träden…

//Lamina

Hawknestgrove
0

Hm…. mitt tips är att du kanske ställer frågan då inne på Miljö i fokus. HAde hoppats att någon skogsmulle dök upp här, men tydligen inte…….

Lamina
0

Då gör jag det då! Tack för hjälpen iaf! :)

//Lamina

Hawknestgrove
0

ja ledsen att jag inte kan hjälpa dig mera….Skäms

Lamina
0

Fick dethär svaret av moondance inne på miljö:

"_Jag tror att det är naturlig barrdöd. Den här tiden på året finns mycket gula barr när tallen byter ut barromgångar. De kala områdena kan bero på att det fanns många hanblommor i våras. Dessa är nu borta, vilket lämnar kala områden på grenarna.

Tallar kan också bli gula av torka, så det kan också vara en orsak.

Det skulle också kunna vara kvävebrist, men detta gäller oftast områden med unga tallar.

Det skulle också kunna bero på svampsjukdommar.

Jag tror på mitt första förslag, att det skulle kunna vara helt naturlig barrdöd._"

//Lamina

Tizzla
0

Vilket bra svar! Tänkte också lite på att de faktiskt tappar mycket barr nu…

Hawknestgrove
0

ja jag googlade och fick också fram svampsjukdomar. moondance är jätteduktig!