Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 21-jakt
Läst 2712 ggr
Hawknestgrove
0

Inställd älgjakt i år...

I vårt älgskötselområde så har de höjt kvoten för vuxen älg. Så vi fick bara en kalv. dessutom så får man bara skjuta tvillingkalv fram till sista oktober. så du lägger vi ner hela jakten. den lille kalven ska inte behöva dö för vår skull. Första gången som det har hänt så länge jag har varit med….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Taxelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Otur för er, men tur för kalvenFlört

Här kryllar det av älg i år. Jag stog och tittade på en ko med dubbelkalv och tjur i går. Och vi har ko med enkelkalv, ensam ko, tjur med cykelstyre, 4 taggare, 5 taggare 6 taggare och en med 8.

Vi får skjuta 1 vuxen och 2 kalvar.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja hemma hos oss så har vi många älgar som käkar havre och äpplen. Men inget skjutbart för vår del. Här är tjurar med över 4 taggar fredade ko med enkelkalv också. Urdålig bild, men i mitten av bilden ser ni en riktigt fin tjur…

Hawknestgrove
0

och en kalv är även om det är fritt fram efter sista oktober, värdelöst. Vi är ju flera som ska dela på den  då kan man lika gärna vars utan.

Taxelina
0

Tjurarna är fredade upp till 6 taggar om jag inte har fel. Och kalvarna lägger vi inte så mycket möda på. Dom kan få växa till sej lite.

Men det känns bra att få hem lite närodlat, klimatsmart och ekologiskt kött igen.

Fin tjur. En sån vill jag också se.

Hawknestgrove
0

ja den är fredad inom älgskötselområdet. Han har ju fler än 4 taggar….Vi har massa kött i boxen, så vi grejar oss…..

[peter54]
0

#0 För oss har det blivit tvärtom, de har sänkt arealkraven från 850 ha till 425 per vuxen älg, vilket innebär att vi får två istället för som tidigare bara en.

Hawknestgrove
0

här har de höjt från 250 till 330.