Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 5052 ggr
TinaNordberg
0

Snok fråga

I mitten på september hittade jag 22 st snokägg ovanpå en ris o lövhög.En unge var levande och ringlade iväg när jag petade på den. Två stycken låg döda. Resten av äggen var okläckta men verkade livlösa. Min tanke är att något djur krafsat fram dem och att de därav dött. Men det fanns inga spår av att någon krafsat i högen.

Hur har de okläckta äggen hamnat ovanpå?

Är det inte lite väl sent på hösten för små snokbebisar att kläckas?

Är det någon som har någon teori?

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

oj ta det inne på Reptiler i Fokus, om du kammar noll här…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[peter54]
0

Äggen har flyttats av någon/något och därmed har inkubationstiden blivit extremt lång eftersom det inte är nog varmt där de hamnat.

Snokhonan vet instinktivt hur djupt ner i en kompost- eller dynghög äggen behöver ligga för att temperaturen ska vara rätt. Hon skulle aldrig lägga dem där du nu hittat dem.

Hawknestgrove
0

stackars små snokbarn…..Gråter

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med största sannolikhet har äggen flyttats från sin ursprungliga plats sent i inkubationen, annars skulle det inte ha funnits färdiga ungar där de hittades.

Ormägg som flyttas tidigare i kläckningsprocessen stannar i utvecklingen och embryona dör. Dessutom måste reptilägg ligga exakt som de läggs, tippar man ett ägg med ett foster i så drunknar fostret.

Hawknestgrove
0

Återigen, tack för dina otroliga kunskaper, Peter…..Jag slutar aldrig att förvånas….

TinaNordberg
0

Tack för svar.

Men hur i helsike har de blivit flyttade? Det lär vi aldrig få reda på.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[peter54]
0

#6 Det lär inte gå att reda ut. Särskilt som de inte var ätna på. Annars hade man kunnat gissa på något mindre rovdjur.