Död på vår mark
Hej, jag vet inte om detta är rätt forum att ställa en fråga som denna men jag gör ett försök.
Strax innan 09.00 stod jag med kaffet och njöt av utsikten genom fönstret. Då ser jag en en fågel (en sån där vanlig kaja, kråka eller vad de heter) som sitter och äter en bit bort. Men jag känner inte igen den upphöjning som syns bredvid och jag kallar på sambon och frågar om det har trillat ner en stor sten från himmelen eller om det kan vara ett dött djur. Han går ut med hunden och tar sig en titt - kommer in igen och berättar att det ser ut som ett rådjur eller hjort, så jag skickar ut honom med kameran för jag hade ont om tid på väg till ett möte i Malmö.
Nu i e.m. kom jag hem och har precis tittat på bilderna. Vill inte lägga upp dem här men undrar om någon är kunnig på att se vad som kan ha fällt djuret. Det ser även ut som om hon är dräktig, magen är stor :( Hon var varm och någon likstelhet hade inte inträffat imorse när bilderna togs, så det kan inte vara sådana där likgaser. Hon låg där dessutom inte igår kväll.
Där är blod på ett par ställen några meter ifrån henne, vet inte om hon kan ha blivit släpad… Det ser ut som om något 'odjur' har tagit livet av henne men vi ska ju inte ha stora rovdjur härnere i Skåne så jag funderar så klart på vad det kan vara…
Funderar också på om det kanske varit dags att föda och sen har något gått snett, hon har avlidet och något djur har kommit och käkat upp hela halsen och delar av käken, in på bara skelettet. Ja ni förstår kanske varför jag inte vill slänga upp bilderna här…
Vad ska vi göra nu? Kan vi bara gräva ner henne på vår mark eller hur bör vi gå tillväga? Vi bor inom naturskyddat område.
Mycket tacksam för svar och om någon ev. vill titta på bilderna så kan ni maila mig: cecilia@furstens.se
/Cecilia (som alltid varit stadsbo och inte är van vid detta naturliv, än!)
Har ni polisanmält det? Det bör man göra…
//CarlS

Varför bör man göra det? Skulle de köra ut och hämta den då eller? De kommer ju inte ens när folk kör på djur här, de blir bara irriterade när man ringer :(
Men måste man ringa så gör jag givetvis det :)
/Cecilia
Nej, det kanske inte är nödvändigt förstås. Men man bör inte gräva ner det på sin tomt hur som helst. Speciellt inte om det är i närheten av vattentäkt, brunn eller dylikt.
Kollade på polisens hemsida:
Läs mer här
//CarlS

Jag ringde till polisen som du skrev att man bör :) Nu var det mest omkopplingar till olika personer 6 st, innan jag kom rätt, men sen var själva samtalet snabbt avklarat.
Jag hade inte behövt ringa i det här fallet (§33 & §36, jaktförordningen) men i dessa paragrafer använder man sig bara av namnet hjort och inga specifika typer, så jag tyckte att det var bättre att ringa för säkerhets skull.
Nu är detta en dovhjort och då skulle vi ta hand om den själva (eftersom marken inte arrenderas ut till jakt längre) eller ringa hälsovårdsmyndigheten på måndag. Hade det varit en kronhjort, så hade det varit annorlunda.
/Cecilia
OK, bra att du fick kännedom om hur man ska göra…
//CarlS
Precis som ni kommit fram till beror det på vad det är för djur, om man behöver ta kontakt med polis eller inte.
Celia: Du har mail.
mvh Martin