Vad är det här för blomma?
Vid Lina sjö, i Linas naturreservat (Södertälje), växer denna blomma. Vad är det för blomma? Jag klassar den som någon slags Orkidé, men jag är helt pantad när det gäller blommor o växter…
Den varierar lite i färg från rosa-vit till plommonlila och foton tagna nu i oktober så den är väl kanske inte i sin glans dager…
lite på håll, tyvärr suddigt…

Kan ungefär inget om blommor…men roade mig med att surfa lite…jättebalsamin ser liknande ut…fast inte riktigt på bladen
Kommer nog någon expert snart
Ser mycket ut som balsamin

Kan det vara så? I så fall kommer jag bli lite kaxig
även om jag inte hittat exakt rätt sort!
OT! Pyromanen: Den där Kirkegaard är inte så dum…älskar just det ordspråket
Ok, ska kolla lite om Balsamin jag med. Tack för svar. 
Jo, men det stämmer. Jättebalsamin är det.
En förvildad krukväxt… kändes ju lite antiklimax… nåja…
Är dessutom i flera länder ett besvärligt ogräs som sprider sig (lite som lupiner i Sverige).
I nåt av dom senaste "land" tidningar var det en bild på jättebalsamin, och så stod det (väldigt fel) som bildtext att nån hade fotat denna fina orkide! i skogen nånstans.

Men det var ju ett ganska fint "ogräs"
#8 hehe… den ser ju lite ut som en orkidé…
just det balsamin. Den är jättekul… samla mogna fröställningar i handen och stäng handen…. Då tror du att du fått insekter i handen… det kryper och sprätter!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ja prova får du se!!!! känns helskumt!

Har ingen balsamin här…vad jag vet! Men nu vet jag hur de ser ut så kanske jag hittar en

i "min" gamla hästhage så vimlade det av balsaminer.. så himla fina….men kan tänka mej att dom sprider sej nästan som gurkört o tar över hela världen…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
och de är urkkul att ta fröna och lgga i handen på nån som blundar, de skriker av skräck när det börjar röra sig i handen!
#16 Dom behöver vara precis i rätt läge för "sprättning" för att få den effekten. Men kul är det!

#16 Det hade garanterat jag gjort också…förmodligen även om jag tittade…läbbigt! Måste se om jag kan lyckas hitta någon balsamin
ja och så är det väl handens värme som gör det……
Jag kan nog inte plocka några frön eftersom de växer i ett naturskyddsområde…

Får du inte plocka,då kanske du kan köpa…
http://www.raravaxter.com/product_info.php?products_id=169&osCsid=a24e6u143fv2hsqettebsphmg0
En bild på Jättebalsaminer…
http://kirsti.tradgardsblogg.se/2008/08/23/21472-jttebalsamin/
Till sist en sida med info och klickbara bilder.
http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kukkakasvit/jattebalsamin
Fina växter men lite för stora i mitt tycke.

Haha… om jag bor här nästa sommar så ska jag ta lite färska foton på de där blommorna… de är jäkla fina
ja de är ju som ogräs….. om du tar några fröställningar nästa sommar i handen, så är det nog ingen som blir arg. Här växer de ju vilt överallt.
Jag har aldrig sett Jättebalsamin förut…
#26 vart är "här"?
norra bohuslän
aha
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
välkommen!
åh, men jag är så glad att vara hemma i 08 igen så jag ger mig inte ut på någon tripp än på ett tag… antar att jättebalsamin inte är speciellt vanlig i stockholmsfloran eftersom jag inte stött på den tidigare (eller så var jag inte så intresserad… jag blev nog bara intresserad av denna rosa/lila blomma eftersom jag fann den blommande mitt i oktober)
ja men försök plocka några frön då!!!! det är ju ingen som missunnar dig….
Hur vet man när man skall plocka fröna?