Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 4657 ggr
Ronny-K
0

Svineri

Folk gör tydligen vad som helst för pengar. Limsticka-fågellim är ju något som hör hemma i vår jakthistoria. När folk svalt.
Det bör stanna i historien.

Vet inte om det fortfarande är tillåtet i ett av våra populära turistmål fortfarande. Eu har ju försökt stoppa det. Önskar de kunde göra detsamma för att skydda ålyngel.

Tizzla
0

Gråter Tur de djävlarna blev ertappade…hoppas bara de åker dit ordentligt också…pippifåglarnaGråter

Hawknestgrove
0

fy f*****n…. trodde inte heller att det var tillåtet med sånt lim……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

djurplågheri av högsta grad, fy bövelen, fattar inet hur någon klarra av att va så elak,

ursäkta kanske  dum fråga men jag har aldrig hört om råttlim,,, vad är det? fånga man råttor med det?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

har hört om det förut, men har för mig, att det är förbjudet i Sverige numera.

Tizzla
0

Har inte heller hört om råttlim…inte snällare att fånga råttor med det än att fånga fåglarGråter

Flemming
0

Bifogar länk men håller munnen stäng…

http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=6333

martdat
0

nää, låter inte trevligt mot möss heller,, usss,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MariannE11
0

Rynkar på näsan

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

undrar om det där råttklistret är tillåtet numera? Känner igen kartongen, men vet inte om jag sett det i butiken numera. Sambon är på väg till stan och köper råttgift. vi har fått musinvation ute…..och i skördaren…..

Flemming
0

Men du är väl snäll mot djuren, tänk på att det snart är vinter och dom stackarna laddar bara upp för bistra tider…

Hawknestgrove
0

jo men jag vill inte ha mina bilar och skördarens elsystem uppätet. Så tyvärr, bort med de jämrans mössen

Flemming
0

Elsystem?

Vi har kabelbrännare i Skåne men det är uteliggare som skalar kabel på sitt eget lilla sätt …

Nä,skicka ut sambon, så han kan bygga ett litet "mushus" till dom små stackarna…

Tizzla
0

Hittade en liten mus idag…den såg så rädd och frusen ut…visste inte vart den skulle ta vägen när jag förstört gömstället under snönGråter Funderade på att bygga ett bo åt den…men det finns för många katter här..både i och utanför min trädgård.

Hawknestgrove
0

hehe han sätter gladeligen ut fällor så det visslar om det och gift. Elsystemet på skördaren skulle det paja, så kostar det 20-30 tusen minst att åtgärda. elektrikern måste ju komma hit, för man kan inte flytta på en 16 tons maskin…. och han är i behov av den till vintern för skogsbruket. och minsta kabel som går sönder, så är hela shabraket obrukbart.

Flemming
0

Tizzla: Du har ett hjärta av guld…

Hawknestgrove: Har du aldrig hört talas om kapslat elsystem ?

Nu har sambon två uppgifter:Kapsla elsystemet och bygga hus till mössen!

Taxelina
0

Vi fick slänga ett par hundfoder säckar för mössen hade tagit sej in och byggt bo i dom. 600 kr åt pipan.

Visst, mössen är jätte gulliga. Men dom kan även ställa till ett rent elände. Börjar dom gnaga på elledningar som dom gjorde hos grannen så brínner huset upp.

Ronny-K
0

#15 Kapslat elsystem? Det har nog inte mössen hört talas om, inte jag heller. Det är nog som med Humlan, enligt fysikens lagar kan den inte flyga, men gör det lik förbaskat. Mössen tackar nog bara för förrätten.Glad

Hawknestgrove
0

kapslat elsystem? Det har nog inte de äldre skogsmaskinerna i alla fall….och de kostar sina modiga 2-3 hundra lax ändå….Ok i hus, har du kablarna dragna i rör, så minskar ju risken för att mössen går in.Men vad hjälper det om de tex tar ig in i elskåpet och in i innanmätet på spisen? Nä jag förklarar de djuren öppet krig. och som sagt, hur kul är det med möss som tar sig in i din bil och käkar upp klädsel? JAg har alltid skydd över mitt baksäte, då det aldrig sitter nån där. Så då vill jag ju skydda klädseln och så kan jag lasta in lite skaer oömt där också. då hade de äckliga små gnagarna byggt bo under skyddet en vinter och boat in sig i sätet……Inte långt ifrån att man blir djurplågare mot möss….Mina dyra Goretex jaktkängor stod i skrubben är ine. gott sä de  äckliga små djuren…. 2000 kr kostade de kängorna….

Tizzla
0

#15 Nja…vet inte det…men tyckte synd om den lilla…den försöker ju bara överleva precis som alla andra.

Hade den varit på andra sidan om mitt staket så hade den varit uppäten före 8 i morse när ena katten hittade den. Var tvungen att kolla vad det var vid 3-tiden…ena hunden hade stått och stirrat på planket hela dagen…

Blev lite imponerad av att den var smart nog att hålla sig på rätt sidaFlört det gjorde ju inte den förra jag såg…och den blev kattmat fort som attans…

Söta är de…men jag kan erkänna att jag inte heller vill ha dem inne…om det inte är en tammodell som sitter i bur då! Fast hasselmusen jag hittade för två år sen hade jag gärna haft kvar…såg ju ut som en gerbilKyss

#17 Humlor kan inte flyga…förra sommaren hade jag humlebo vid min uteplats…fick rädda dem från diverse konstiga ställen och hjälpa dem upp i luften!

Flemming
0

Ni kanske skulle flytta in till stan ?

Jo,jag vet att möss har en tendens att ta för sig…

Ni gör som ni vill men jag tycker synd om dom …

Nu blev det lite fel!

Tizzla han lägga in en kommentar innan jag blev färdig…

Jag syftade på Hawknestgrowe

Tizzla
0

Jo….jag skulle inte heller vilja ha dem i bilen eller inne…de är duktiga på att förstöra…men ändå…när de inte gör mig något så gör inte jag dem något..fast katterna gör ju det om de får chansen.

Hawknestgrove
0

nä man flytar inte till stan för några husmöss. Har bott på landet över halva mitt liv så jag är precis som alla andra som bor på landet i ständigt krig med mössen.  lite dum kommentar. Ska alla som bor på landet flytta in till stan då? alla bönder också? För de för även en ständig kamp mot de förhatliga gnagarna som faktiskt kan kosta en livet. Men det är ju lätt att ta lätt på  saker och ting, när man inte har blivit drabbad. de är skadedjur punkt slut.

Tizzla
0

På tal om död…hörde något om sorkfeber häromdagen…tror det var att prognosen var att fler än vanligt skulle bli sjuka framöver/kommande året eller så…kommer inte ihåg heltSkäms Någon som vet vad jag yrar om?

Tizzla
0

Skäms ooops..kapade visst den kapade tråden lite…men det är okej när den redan är kapad va?Oskyldig

Sehvrin
0

#17 Att humlor inte skulle kunna flyga enligt fysikens lagar är en myt (för uppenbarligen flyger de ju) Personen som räknade på det antog att humlans vingar var som på ett flygplan: Stela och rakt ut. Om det vore så skulle de inte kunna flyga, men nu rör humlan på vingarna i en åtta och då gäller helt andra beräkningar.

Och för att återgå till ämnet: Usch och fy för sådana fångstmetoder.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ronny-K
0

#25 Får väl mest ses som en liknelse i sammanhanget. Ungefär som att köra huvudet i sanden (som en struts). Att Bofinken är en fågel som får se ut hur f-n som helst ..osv.

Samt, egentligen, var ju avsikten med inlägg #17 att reagera mot den moderna(stadsbo) människans villfarelse..Att möss är små gosedjur som vi ska vara rädda om till varje pris.

Det priset kan bli högt, både monetärt o hälsomässigt.

Sehvrin
0

#26 Jo, det förstod jag, men jag försöker ändå döda myten om att humlor inte kan flyga Flört Möss är otroligt söta djur, men kan ställa till en hel del bekymmer om de är på fel ställen, så jag håller med dig om att man måste få skydda sin egendom mot dem.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tizzla
0

Ja mössen är söta och man behöver ju inte döda dem för dödandets skull…men är de på fel plats så finns det inte mycket att välja på…det gör de lite för stor skada för.

"Mina" humlor kunde inte flyga när de fick någon form av kvalster…då blev de för trötta…Gråter Läste på lite om humlor när mina blev sjuka…och de kan faktiskt flygaGlad egentligen!

Hawknestgrove
0

ja jag har inget mot möss, men jag vill inte dela hus och område med dem. om de inte förstör och käkar upp, så bajsar de och pinkar i lådor och skåp…grrrrr……