Vilket träd är detta?
Det här lövet (tyvärr väldigt misshandlat av mig) satt en gång på ett väldigt asplikt träd. Men asp är det ju inte och det kommer inte från något sly, utan är från de stora träden.
Jag funderade när jag hittade det om det kunde röra sig om hybridasp, eller om det är någon slags poppel. Det är inte lika stora flikar i kanten som aspen har, men tycker egentligen inte att det har lika många småflikar som popplarna brukar ha.
Stammarna var asplika med grenar bara högt upp, precis som aspen, men å andra sidan var träden planterade i ganska tätt bestånd, så ljusbrist kan ju ha gjort att de flesta grenarna var lokaliserade till toppen på träden.
Här brukar det ju finnas väldigt duktiga människor, så jag hoppas på hjälp även denna gång :)
ja det brukar dyka upp lösningar här inne på det mesta, bara man ger sig till tåls!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

*ger mig till tåls*

Tyvärr kan jag inte göra slut på väntandet…men kan det inte vara bra att veta hur stort det är? Svårt att se på bilden.

Någon sorts poppel är det nog. Som du säger inte asp, men aspen är en poppelart.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Ja det är klart, storleken är ju svår att avgöra på skärmen :)
Det är ganska stort, det täcker hela min handflata. Inte lika brett som lönn, men i övrigt i ungefär den storleken.
Jag säger som Tina att det är en poppel, jag skulle gissa svartpoppel eller någon hybrid mellan två olika popplar.
mmm när du nämner storleken så tippar jag också poppel,blaffor tilll blad.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Då tackar jag och går vidare med övertygelse om att det är en poppel :D