Drakfisken invaderar världen
Jag har ofta sett denna vackra fisk både i akvarier och på foto och den har alltid fascinerat mig. Det verkar som om den är ett ganska stort hot mot den biologiska mångfalden dessutom, det visste jag inte.
Mvh, Agilis
Åh det visste jag inte…… Har ju själv haft salvattensakvarium med just drakfiskar, de minsta jag köpte var pyttepytte på bara ett par cm, de växte sig stora hos mig.13-14 cm… Åt bara levande föda. Så vi fick köpa Black Molly och guppy som föda. de små bebbarna gick det bra med mygglarver. MEn man fick vara försiktig med matningen, så att inte för mycket dog i saltvattnet, det går ju rätt fort förutom med BlacK Molly, de är ju bräckvattensfiskar. Sen fick man tänka sig för noga när man köpte nya firrar, så att det funkade ihop. Kirurger gick bra. dem kunde inte drakarna äta.Vass kniv poå stjärtfenorna
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag hade gärna haft saltvattenakvarie, men har nog blivit avskräckt på grund av att alla säger att det är svindyrt och jättekänsligt. Måste man vara "värsta nörden" för att klara av ett sådant? ;)
Mvh, Agilis
Ja, var beredd på att det går många slantar i stöpet och vad du än gör, skaffa inte mindre burk än 250 liter. När du väl fått det att funka , så går det som på räls. Vi hade en kombination av bottenfilterdrivet av en 200l Eheim och en turbellepump på 5000 liter som cirkulation.i ett akvarium på 900 liter. Det var ett hembygge, ett akvarium som stod på golvet med bara en sida glas. 12 mm tjockt…så vi körde första tiden på billiga fiskar som fick dö, för man får lätt nitrithöjning i början.Sen brukar det stabilisera sig själv och sen får man sakta plantera in nya fiskar. det värsta är om du får saltvattenspricksjuka på fiskarna. Då var det på min tid bara kopparsulfat som hjälpte och då var det bara de starkaste som överlevde.Oh det är viktigt att ta bort eventuella döingar väldigt snabbt. Men så vackert….. Men räkna inte mer än max 1 fisk per tio liter….
Den där fisken tillhör världens 10 giftigaste djur hörde jag på ett TV-program.
mmmmmm…men så kul att ha!!! det var lite pirrigt när man var tvungen att gå ner i burken, men vi var ju två hemma. Så min dåvarande höll koll på drakarna och stenfisken men jag var till halva kroppen nere i burken. Akvariet var ju över en meter högt.
En annan fisk som invaderar nytt territorium är Blåsfisken. Den har blivit vanlig i östra medelhavet och orsakat en del olyckor genom att okunniga fiskare fångat och tillagat den. Tack o lov inga dödsfall ännu.
Det sägs att det är Suezkanalen som förbinder Röda havet med Medelhavet som är boven i dramat. Andra arter har tydligen också utvandrat den vägen.
Det är den stackarn, som de brukar göra osmakliga lampor av……

Har den någon inverkan på ekosystemet också, blåsfisken?
Mvh, Agilis

Tack för länken! =)
Mvh, Agilis
haha va kul att folk pratar saltis!!!!
ja verkligen. Men jag hade nog aldrig vågat……