Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 2486 ggr
Ceciliaolucifer
0

Kunskap om Mård?

Tjoho!

På förekommen anledning så undrar jag om det finns någon här inne som har kunskap om mård?

http://www.youtube.com/watch?v=tghJ2p9lzS8

Vet någon hur pass lätt det är att könsbestämma utefter att ha något referens brevid mården? (tänkte på strl.)
Eller man kanske kan se det på  huvudformen?

Inne på iller finns det en tråd startad av StaffanM med många intressanta och fina filmer på Sture.

Så, någon? :)

Hawknestgrove
0

ja du jag vet inte. MEn jag antar att duktige Peter säkert har kunskap även i detta, kanske även Chano om han kikar ur idet. Vi får hoppas de tittar in!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[peter54]
0

Ja lite vet jag om mård, exempelvis att den är en opportunist som äter i stort sett allt som kommer i dess väg och att den är ett riktigt effektivt rovdjur som även ger sig på jämförelsevis stora bytesdjur som hare och tjäder.

Någon yttre könsskillnad annat än storleken tror jag inte finns, men just storleken är en tydlig skillnad för hanen är ofta dubbelt så tung som honan, ibland faktiskt 3 gånger så tung.

Honor väger oftast bara runt 1 kg (0,7 - 1,2 kg), medan hanar kan väga uppåt 2,2 kg, även om den vanligaste vikten ligger runt 1,5 kg för mårdhanar.

Hawknestgrove
0

tusen tack…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....