Vargspår?
Var är bilden tagen. Finns hus eller stora hundar i närheten.
Ett hunddjur är det. det är det enda som går att läsa av bilden.
Sen beroende på andra frågor så kan man möjlöigen ange möjligheten till varg eller hund.
För att vara säker får man spåra en längre sträcka för att se vad den pillat på med.
-Anders

Det var utanför Töcksfors i Värmland - mot Årjängshållet, så det är inte orimligt att det är varg. Dock finns hus relativt nära - om de har hundar eller ej vet jag inte. Jag blev bara så förvånad över hur sjukt stora spåren var, då de var över dm långa.
Hade varit kul då jag velat se varg länge, men ett vargspår är ju en bit på väg
Då tycker jag du ska fortsätta att tro att det är vargspår du sett.
Eller åtminstone att möjligheten finns att det var vargspår.
För några dar sen hittades vargspår på en stor sjö i Arjeplogs kommun i vildmarken.
Det var mycket stora spår.
Han borde aldrig ha efterforskat utan fortsatt att ha sett vargspår.
Men det visade sig vara en alaskan malmut eller vad dom heter.
En jättehund som hade stuckit hemifrån.
Ta med dig vargkänslan du.
Mvh/-Anders

Då säger vi så - att det var en varg alltså 
Sen är det så att ett djurs avtryck i olika fören kan likna det andra djurets.
För att vara säker ska man spåra en bit för att få en uppfattning.
På bilderna här är det ju pefekta förhållanden.
När man fotar gångart ska man gränsla spåret och fota framåt.
Helst också när man tar avtryck. (Lättare att se.
Nu ska du i alla fall själv Blenda kunna avgöra om det är ett kattdjur eller hunddjur på din bild. Hoppas jag:)
Ett tips är att ni kan spåra era djur. Katten har samma form som lodjuret. Och hunden har samma som varg.
Fortsätt fråga om det är något som jag inte förklarat bra nog.
Mvh/-Anders
Har ritat lite på din bild.
I ditt spår har hunddjuret skjutsat lite.
De som spårar i yrket brukar mäta spåret från den bakre trampdynans bakre kant till slutet på tårna.
Man tar alltså inte med klorna.
Varför vet jag inte men det har blivit vedertaget. Kanske för att man ibland inte ser klorna efter lodjur.
-Anders

#8. Det är helt riktigt o tillomed lilla jag förstod vad du menade
, jag vet inte om du nämde det men ett vargspår i regel kan man nästan lägga linjal i spårstämplarna eftersom de är mer målmedvetna än hund.
#10 Exakt Nore
Lodjuret går lite mer bredbent medan vargenen i lungnt trav har avtrycken i en mycket rak linje.
-Anders
#9 Aha, nu förstår jag lite om det där krysset. Tack ska du ha.
Jag såg den ju sedan. Sen har den blivit sedd häromkring och runt Tysslingsjön. Han smyger ut på isen och tar gäss och svanar som stannat över vintern. En bekant hade den sittandes på stenmuren och tittade på dom.
Hade ingen aning om detta, jätteintressant och detta ska jag komma ihåg.
//Pia
Skulle vara kul att höra ni som har kater om ni inte känner igen det jag beskrivit.
Specielt att en framtå går längre fram.
nu vet jag inte om alla katter har så.
kanske finns någon konstig modell där också.
Tror att om ni tittar under foten på eran katt så ser ni att de främsta tårna inte sitter lika långt fram.
Ta gärna en bild om ni har en katt som råkar gå med på att bli fotad under foten
Hade tydligen själv en bild på en myrbiten älghundsfot.
-Anders

Det var en skön bild som gör att man blir glad.
MEN..inte så bra trampdynebild.
Det bör vara rakt underifrån. Nu är det lite snett framifrån.
Försök gärna igen.
-Anders

Ja du får klippa fötterna
Men spåret blev ju bra. Där ser man att det troligen är en högerfot.
(den vänstra tån av dom två främsta är något längre fram.)
troligen en bakfot då bakkanten är konvex.
Och sen det som här syns bäst. Bågen av snö mellan tårna och bakdynan.
Fint !!
Mvh/-Anders

Ett troligt vargspår på isen från i söndags. Två djur hade följts åt utmed stranden och sedan korsat en vik. Visade bilderna för 3 jägare som vi mötte på plats, de bekräftade att vargarna gått före dem ut på isen. Inga människospår på långt avstånd.
Spåren var drygt 10cm utom klor.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Vill inte ta bort denna tråd och inte heller låsa den. Den är bra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Den 20/2 ska jag hälsa på i kolmården. Det blir spännande.
Åh Bleenda jag är avis.
//Pia

Där kommer du så nära att det räcker med 22a

#24 jag vill också!!! (aja, ngn gång ska man väl ha pengar så man kan bli slickad på av varg också)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#24 Hoppas på en återrapport efteråt.
Själv är jag kluven. Skulle gärna vilja se dem på så nära håll, samtidigt som jag anser att det är ett vilt djur och även om jag är glad att det finns djurparker på lagom avstånd från mig som jag kan få se de här fina djuren i, så tycker jag inte det blir helt rätt när man har dem så "tama" att man kan gå in till dem och klappa/pussa/bli slickad av dem. Det känns som man tagit det vilda från dem då.
mvh Martin

Håller med dig #28, det blir inte alls "rätt". Skulle ge en starkare upplevelse att bara ligga en mörk natt i skogen och höra dem.
Men ett besök i hägn är en mycket stor upplevelse det åxå.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Jag håller nog med. Jag betalar 800 spänn. När jag ser ett program om vargarna i kolmården så får jag en känsla av att besökarna sitter hos en flock hundar. Och det gör jag dagligen.
Men jag har alltid varit intresserad och vill få lite hum om hur stora dom är mm.
Det värsta är att jag har löptikar hemma. Hmmm, det kanske slutar med en korsning varg-människa
Vi får väl se. Kort ska jag ta i massor så jag kommer dela med mej.

#30. Du kommer tänka säkert var de så stora, o möter man dem i skogen så verkar de ännu större, sen detta med pusskalas i hägn med vilda djur o klappa det är ju bra att visa hur ofarliga dessa rovdjur är för mäniskan
, sen blir det fel i debatter när verkligheten är en annan.
Nu har du provat två ggr att få igång nåt Nore.
Gör inte det.
Mvh/-Anders
Jag har alltid varit intresserad av hundens kroppsspråk. Och det kommer ju ursprungligen från vargen.
Att dom är tama vet nog de flesta. Visst är det lite gulli gull, men jag är intresserad av djuret.
Tyvärr är det ju mer komplicerat i verkligheten. Jag själv är väldigt drabbad. Men det tar vi någon annanstans
Jag tror vi är så pass vuxna allihop härinne att vi vet skillnaden på rovdjur i park och rovdjur i frihet.
//Pia
jaha, så låser vi äve'n denna tråd
Eller inte
//Pia

*glad att inte tråden är låst*
Jag var hos vargarna i Kolmården i april
Straxt innan vi skulle gå in i hägnet blev det ett herrans liv där inne och vargarna försvann (efter att ha kikat på oss genom staketet en bra stund innan).
När vi gick in fanns inte en varg i sikte och det tog ett tag innan de visade sig alls…de som var så nyfikna först
Jo…det var en gång en fasan…som flög in i hägnet…sen var sagan slut…för den fasanen.
De kalasade, lekte och hade maktkamper om alla fågelns delar…det gjorde att det inte blev så mycket klappande, pussande och gosande för oss…vilket inte gjorde mig det minsta!
Det var ännu mer spännande att kunna studera hur de "pratade" med varandra om vem som bestämde, vem som var störst och starkast osv…det var ju därför jag ville dit från början och det var en uppvisning vill jag lova
En kuriosa i sammanhanget är att bakfotsspår av en stor huskatt som springer kan bli bra lika ett hundspår. Den förra katten i mitt liv hade bakklor som inte drogs in helt och jag fick viss ångest när det såg ut som rävfötter som följde vartenda spår av runda kattfötter som sprungit därhemma. Men så såg jag kissen springa och sätta spår och det var alltså hans egna baktassar som "förföljde" framtassarna. Eftersom han sprang drogs spåren ut på längden och de två främre bakklorna gjorde tydliga märken.
Fast jag vet inte om lodjurs bakfötter är funtade på samma vis.

Vilken tur att det bara var baktassarna som förföljde framtassarna!
som jag har förstått det kan man inte med säkerhet avgöra huruvida det är ett vargspår eller från en (stor) hund, endast genom att titta på ett enskilt spår. Man måste i stället bakspåra och se hur djuret betett sig. En hund springer ofta lite fram och tillbaka och nosar lite här och var, medan en varg springer med en generellt sett mer rak kurs.
Som det såg ut på kortet du tog så verkade det vara blidväder, så tänk på att även en mindre hunds tassar kan se ut att vara väldigt stora då det är töväder!
=)
Sedan kan man ju titta vart spåret tagit vägen, går det rakt ut i skogen utan en skymt av människospår så är det ju troligare en varg än en lös hund (förutsatt att de inte kommer ut 100 m längre bort~).
Vad beträffar katter och klor så har vissa raser problem med att dra in klorna och man brukar då antingen klippa eller operera bort dem.
Hakuna matata!
operera klor på katter är tack och lov förbjudet i Sverige om det inte är till besär för katten…..