Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 5192 ggr
Tizzla
0

Lite ledsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hade jag en talgoxe här som inte hade några fjädrar på huvudet…igen. Är det samma som jag såg för ungefär en månad sen eller råkar de ut för någotObestämd Min gissning är att det är samma lilla pippi…och om den inte har fått minsta tillstymmelse till nya fjädrar tills nu så får den det kallt om huvudet i vinterGråter Än så länge ser den pigg och fräsch ut för övrigt så jag får hoppas det kommer lite fjädrar!

Igår och idag har jag dessutom haft en (förmodligen) väldigt sjuk grönfink här. Trodde inte den skulle klara natten till idag men det gjorde den…klarar den natten till imorgon?

Helt uppburrad, satt och skakade, andades ansträngt, åt lite, drack mycket, satt mest bara på marken och tittade sig knappt omkringGråter…kommer den imorgon så kan jag nog gå ut och plocka upp den…men den blir nog mat åt någon under natten.

Tizzla
0

En till bild på samma fågel.

MariannE11
0

man kan ju undra om det är något smittsamt eller om det "kommer" för att pippins tid snart är slut?….tråkigt att se djur som är på nergång…

kanske det är något man ska tänka på när man matar fåglar för att inte sprida sjukdomar?…..måste köpa jordnötter i morron… tror dom ätit 500g på en vecka…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

essut50
0

Stackars fåglar, hoppas det inte är något som går så att dom blir sjuka.

Här är det ju duvorna som blir sjuka,. har ju stått i tidningarna så man vet vad det är för fel.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

MariannE11
0

mina pippisar ser friska ut men man vet ju inte… hur gammal blir en fågel egentligen som har ett bra liv?…..ska bli skönt att få sitta i helgen o kika på dom…. kunde inte det i söndags som jag ville för att slippa halloweenungarna…Skäms

Tizzla
0

Tror inte talgoxen har något smittsamt…om det nu är samma fågel så har det inte spridit sig mer på den iaf.

Grönfinken kan mycket väl ha något smittsamtObestämd Hoppas inte! Jag har ju emellanåt haft många grönfinkar här tidigare i höst, men nu har jag inte sett någon på flera veckor, förutom denna. Så om det är smittsamt hoppas jag att det bara smittar grönfinkar och att de andra hittat ett bättre finkmatställe!

Städa vid matplatsen ska man ju göra…men jag vet allvarligt talat inte hur man städar en gräsmatta så att inget smittsamt blir kvar. Automaterna är ju lättare men de har hållt sig helt fräscha…fåglarna kommer bara och hämtar frön och flyger iväg och sätter sig någon annanstans och mumsar…där de sitter blir det ju fågelbajsigt…

Jag har satt upp kompostgaller runt matplatserna (dels för att hundarna inte ska äta upp alla frön och skal som ramlat ner, dels för att katterna inte ska ha en chans att ta någon fågel om jag skulle råka glömma någon ute på dagtid)…och på gallrena sitter de och äter och skiter så där blir det snuskigt…plattorna borde gå att städa men gräsmattan är som sagt värre. Hoppas på snö så att det blir fräscht igenCool

monsi
0

Lilla pippin då.

Om det vore smittsamt borde det ha synts på fler fåglar.

Hoppas gröning är kvar i dag så den får komma in.

Tråkiga med fåglar är att de ju aldrig visar när de är sjuka fören det är för sent.Gråter

Angånde fjäder lös hadde jag nog kontaktat katastrof hjälpen för fåglar o villt o hört om de kan ha den lille över vintern tills nya fjädrar kommer.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
0

Inte sett den lilla grönfinken idag…dess tid på jorden lär vara slutGråter

Den utan fjädrar har jag inte heller sett idag men den har nog varit här ändå. Den går inte att skilja från resten om man inte ser den bakifrån. Tror den är näst intill omöjlig att fånga…än så länge…men jag får hålla utkik och ev kontakta KFV.

MariannE11
0

visst funderar på man på var fåglarna tar vägen…. hur kan man se skillnad på sina ex talgoxar förutom för vissa igenkänningstecken…

Tizzla
0

Se skillnad på dem…det går nog inteFörvånad Jag är glad om jag ser skillnad på en talgoxe och en blåmesSkrattande

MariannE11
0

vi ÄR lika tizzla…..Glad

hade en liten fågel som flög in i fönstret här i vardagsrummet för några timmar sen…. en liten krock tror jag för den flög genast vidare till körsbärsträdet….hann inte se vad för fågel det var….

Tizzla
0

Flört

Hoppas den klarar sig lilla pippin, det låter ju lovande att den flög iväg direkt!

Här har jag en talgoxe som väldigt gärna vill in…den brukar flyga nära fönstrena och spana efter någon öppning…och liksom stå stilla i luften och längtansfullt titta in. Fast jag vet ju inte om det är samma eller om det är olika varje gångOskyldig kanske hela flocken vill in?

MariannE11
0

här har dom ätit bra idag… dom hann tömma automaten tills jag kom hem med jordnötter… vet inte hur mycket dom hann äta sen innan det blev mörkt… men lite skönt att dom förhoppningsvis har lite frukost innan jag vacklar upp i morron…

släpp in dom tizzla…..

minns när jag bodde i lägenhet att det kom in en fågel på 5e våningen….tror den var i köket… stängde dörrarna till övriga lägenheten o öppnade dörren ut till balkongen ordentligt….. så den kom ut på egna vingar till sist….Glad

Tizzla
0

Förrförra sommarn hade jag en svala som funderade på att bygga bo i min bokhylla…flög omkring så fint härinne och kunde gärna fått bo här om bara katterna hade låtit bli den…den hittade ut på egen vingeGlad

Hawknestgrove
0

oj…lilla vännen, klockan har nog klämtat för den. Här har jag jordnötter talgbollar och solrosfrön. Men nu har jag beställt späck av vår vän som jobbar i charken 5 kg som jag ska ha i stället för jordnötterna. har en liten behållare så skatorna inte drar iväg med allt på en gång

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tizzla
0

Ja…jag har inte sett den något mer så den lilla finns inte mer.

Men punkartalgoxen är här varje dag nu och äter…hoppas på nya fjädrar…tyckte faktiskt att det nakna såg lite mindre ut igårObestämd

Bra jobbat med fågelmatningen GunillaFlört

Hawknestgrove
0

va gulligt!! Han är alltså inte skinhead längre???

MariannE11
0

bra med speciella igenkänningstecken på våra flaxare…

Tizzla
0

Inte riktigt skinhead…men nästan.

Har nu hängt upp jordnötsautomaten precis utanför ett fönster…hoppas få se dem på lite närmare hållGlad

Hawknestgrove
0

ja nu köpte jag 20 kg frön i fredags igen…. så det går åt…..

Flemming
0

Nu har jag också fått en "konstig" grönfink utanför fönstret…

Stort och knubbig,sover på mitt fönsterbleck,äter det mesta av dagen,dricker rent vatten från ett fat men den är väldigt trög och umgås bara med sig själv…

Verkar vara väldigt tam då hon och jag stod på vardera sidan av fönstret och tittade på varandra…

Har inga problem med avståndsbedömning eller att flyga…

Den har varit "konstig" i minst en vecka,då jag såg den första gången och någon försämring har det inte varit…

Det är kanske en gammal fågel som trivs med lite mänskligt sällskap…

Tizzla
0

Förvånad Hoppas den inte är dålig…men det låter lite så…kanske den bara vill stjäla lite värme från fönstret.

Min sjukling såg normal ut när den flög men aldrig när den sattGråter inte ens när den väl åt…vilket den bara orkade litegrann ibland.

Flemming
0

Den sover inte här i natt av någon anledning…

Jodå,den får värme och jag fryser under täcket…

Vi får se hur det går och hoppas på det bästa!

Tizzla
0

Ja det är bara att hoppas *håller tummarna för din grönis*

Hawknestgrove
0

så märkligt….. stackars liten…….

Tizzla
0

Är lite förundrad…vi har haft 10-12 minus de senaste nätterna…och min skinheadtalgoxe lever ännuGlad Men har fortfarande inte fått nya fjädrar på huvudet…

Igår hade jag en enbent blåmes här…har inte sett den idag…men å andra sidan är den svår att skilja ut bland de andra! Både igår och idag har jag dessutom haft besök av en talgoxe med ett skadat ben…den har två men håller upp det enaGråter

Hur har det gått med din grönis Flemming?

TinaNordberg
0

Förra vintern när det var som kallast, hade vi en koltrasthona som övernattade på balkongen. Hon stannade flera dygn, på nattan närmast dörren intill väggen. På dagarna kämpade hon på med nötskrikorna.

Hon hade korsad näbb, säker en skada, åt iaf av de godsaker jag satte ut. Kokt ris med smör, kalla makaroner med smör gick snabb åt.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

TinaNordberg
0

Här gäller det att ställa sig i kön, en nötskrika viker inte i första taget.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Tizzla
0

Tur hon fick den hjälp hon bad om…lilla kolisenGlad

Nötskrikorna är duktiga på att ta för sig! Här har de tom lärt sig äta ur fröautomaterna…trots att de egentligen är alldeles för stora för det.

MariannE11
0

glad för alla fåglar som klarar sej… tror din skinheadstalgoxe faktiskt har en mysig pälsmössa som han fått av mormor….

nötskrikor tror jag är sällsynt hos mej…..bara skatorna o en o annan kråka som vill kika på maten med småfåglarna…..

Hawknestgrove
0

va gulligt…..

Tizzla
0

#29 I så fall använder han bara den när det är mörkt…han kanske skämsObestämd

MariannE11
0

han kanske vill ha en rosa med volang?…Obestämd

Tizzla
0

Kanske…eller en tuff skinnmössa?

MariannE11
0

men den skulle han ju vilja stila med för brudarna…du har inte sett om han har tatueringar annars?….Glad

Taxelina
0

Jag har inte läst igenom allt.

Jag har hört talas om att grönfinken har haft problem med halsinfektioner och att dom inte kunnat äta och därför strukit med i kylan. Något slags virus.

Om inte fåglebordet är ordentligt rengjort kan den bli en stor smittkälla. Prova att byta fågelbord och se till att dom kan sitta och äta utan att sitta nere i maten.

Tizzla
0

#34 Inte sett några tatueringar…men vem vet vad som döljer sig under vingarnaObestämd

#35 Åhhh…det låter troligt att det var det min grönis hadeGråter

Fast det har den nog inte fått här… Dels för att jag inte har någon automat där de kan/vill sitta i maten (de kommer bara och hämtar en matbit och flyger till närmsta buske och äter) så automaterna har hållt sig rena och fräscha. Dels för att den inte var här förrän den var ordentligt sjuk (hade iaf inte sett någon grönis alls på ett tag innan denna dök upp).

Har tack och lov inte sett någon mer sjukling efter det…men faktiskt ingen frisk grönis heller…

Taxelina
0

Det är alltid tråkigt att se ett sjukt djur och inte kunna göra något. Naturen får ha sin gång.

Jag har en enbent blåmes här och äter hela dagarna. Men den klarar sej galant. Än så länge i alla fall.

Tizzla
0

Min enbenta blåmes och talgoxen som har ont i ena benet har jag inte sett på ett par dagar…men dessa två kan man inte skilja från resten om man inte tittar väldigt noga…de verkar helt friska och pigga för övrigt. Dessutom var jag borta nästan hela dagen igår.

Skinheadtalgoxen hann jag se igår morse. Det var 13-14 minusgrader på natten så jag blev lite förvånad…men glad. Dock tror jag att den kanske börjar må dåligt…låg i rang är den iaf och blev bortjagad från matenGråter

Naturens gång ja…det är jobbigt att inte kunna hjälpa dem mer, men mat får de iafGlad och det är väldigt trevligt att kunna följa deras liv även om det inte alltid slutar lyckligt.

Hawknestgrove
0

har talgoxen  inte en egen pitbull, som kan skydda den och häftiga DR MArtenskängor med stålhätta?

MariannE11
0

tizzla försök skaffa fler matplatser…. fast dina kanske sitter i milslånga köer……Obestämd

blev arg först på mina idag som alltid är samma…..men sen såg jag en väldigt snabb glimt av en som hade några röda prickar/streck på bröstet…..

Tizzla
0

Ahhh…*får köpa en pitbull till den*

Fler matplatserFörvånad Räcker inte de 7 jag harObestämd Okej…då får jag göra lite fler då…behöver nog inte plantera något i mina rabatter sen iaf…lär ha havre och solrosor överalltSkrattande