Gästande fågel
Fick en ny besökare i trädgården nu och jag hittar inget liknande i min fågelbok
Tyvärr inget foto genom fönstret!
Den var i storlek som en stenknäck ungefär (större än talgoxarna och mindre än koltrastarna), samma typ av näbb men det stämmer inte alls med färgerna. Denna var gråbrun med ett vitt eller möjligtvis gult streck längs med vingarna. Bakifrån såg det ut som att den var lite blåaktig på vingarna…annars bara gråbrun…
Trodde först det var en stenknäckshona men det stämmer inte med beskrivningarna jag har hittat via google. Någon som har en idé?
alltså inte nötväcka?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nope…dem känner jag igen…har en hel hög
En aning större…eller iaf lite "rundare".
hoppas du kan få en bild, så kanske det kan klarna…..

Tog fram kameran men då var den borta..får se om den kommer tillbaka.
och inte dumfru?

våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Näe…större än en dumfru och inget svart någonstans.

I morse hade jag ännu en ny än så länge odientifierad besökare. Gråsparvslik fast prickig på bröstet, tror den hade något vitt på vingarna också…men fick bara en snabb titt innan den försvann igen.

Den första du beskrev, kolla på bofink.
Du kan även ställa din fråga till Fågelskådning iFokus.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Har tittat på bofinken men denna var större och strecken på vingarna på bofinken är på fel ledd, dessutom hade min besökare bara ett streck på varje vinge, i underkant på vingen när den var ihopfälld…
Ska kolla på fågelskådning
ja de borde ju veta…..

Har frågat där inne…men inte fått svar ännu.

var det fågeln eller kameran som var borta?…

Fågel nr 1: Kan det möjligtvis varit en grönfink ?
Dom grönfinkar som äter på min balkong (12 kvm) liknar väldig mycket en gråsparv.
Svagt gröntonade i rätt ljus annars gråbruna.
Den gula "fartranden" på ryggen är inte så intensiv som bilden jag länkar till …
Linjerna på sidan är också lite mattare i nyansen.
Jag har både stora och små grönfinkar på balkongen…
http://hunt3r.se/wp-content/gallery/faglar/gronfink_0.jpg
Det kanske är så enkelt att fåglarna anpassar "kläderna" till platsen dom lever på…
Nr 2: Vet ej

#13 Fågeln så klart
Okej?
#14 Jag hade några grönfinkar här idag och storleken stämmer med den i #8…randen på vingen med den i #1…
Blir faktiskt lite frustrerad nu…
Har unga grönfinkar andra färger? Kan en ung grönfink vara betydligt större än de andra grönfinkarna? Kan det vara grönfinkar båda två?

hade varit lika illa att fågeln var där men kameran borta tizzla… se så… lugna ner dej….
TROR kanske att jag åxå funderat som du gör nu tizzla att de är förvillande lika men med s,å skillnader ibland…

Det hade varit värre för det hade betytt att kameran var borta…och den kommer banne mig inte tillbaka av sig själv *lugn som en filbunke* för kameran är inte borta
Kan nog vara så att mitt fågelskådarliv tar en ände med förskräckelse här…mat kan de få så att katterna har något att titta på…men jag tycker det är lite fräckt av dem att inte presentera sig..och komma med maskeraddräkter

Här är en ung hane och fjäderdräkten är ganska så fluffig,vilket kan uppfattas som fågeln är lite större …
http://www.lappugglan.se/galleri/main.php?g2_itemId=1599
Jag hade gärna tagit en bild av fåglarna men dom vägrar sitta still…
En del blir stora andra blir små och det kanske även gäller fåglar.

Den stämmer ju bra med min lilla gråsparvsliknande, den var lite fluffig och prickig på bröstet…vilket även denna såg ut att vara. Färgen stämmer ju inte så bra men av de jag sett som jag räknat ut att de är grönfinkar så är det många som varit väldigt grå.

Jag skall försöka få en bild av "mina" grönfinkar men det får vänta tills i morgon…
Hittade lite info: Sommardräkten är den färgrikaste och används främst vid häckningen för att attrahera honor och driva bort rivaler. Vinterdräktens syfte är framförallt att göra fågeln så kamouflerad som möjligt.
Länken:http://www.silvertarna.se/minikurs.htm
Dom är kanske gråa på vintern för att passa ihop med snöslasket ?

Ja! Smarta fåglar

Skulle vilja ha lite gråsparvar här också…har alltid gillat dem men ser dem väldigt sällan nu för tiden.
Sådär ser mina grönfinkar också ut…en del av dem iaf
de andra har maskeraddräkt!
ja grsåsparvar är inte ofta man ser…..
Åh så fina bilder!!!!! tack!!!Dina egna?

jag gillar pilfinkar…. min barndoms drömfågel….

#26 Ja stenknäck har jag ju haft en på besök…väldigt lätt att känna igen!
Den i #0 var bara lik stenknäcken i storleken…och ungefär samma typ av näbb (kort och ganska kraftig)…men jag misstänker starkt att båda mina mystiska fåglar var grönfinkar
i maskeraddräkter
#29 Ja det är bilder från vårt fågelbord, eller snarare under detsamma tagna i våras.
#31 Jaha, ja vi hade en albino grönfinksunge här under våren.

En albino…den borde inte ha blivit så gammal…?
Jag har inte sett den "stora" i #0 igen…men gör jag det så hoppas jag på att få titta lite mer.
Kan grönfinksungar vara prickiga på bröstet? Tänkte på den i #8…fast jag tror inte den hade vitt (ljust) på rätt ledd på vingarna för att vara grönfink.

#34 Kan ha varit en sån!
#35 Ja den var annorlunda, har du sett den igen senare?
#36 Nej, jag såg den bara ett par dagar.
Jag är något gråbrun bakifrån om man råkar se mig vid något matbod.
Hm…men jag håller mig inom lapplands gränser och är ingen flyttfågel.
Men och andra sidan vet man aldrig vart jag kan ha varit ibland.
MvH-Anders

#37 Hoppas den har klarat sig trots sin annorlunda färg.
Har du varit här och kissat på mina stenar kan du ju ha varit här och snott fåglarnas mat också…fast jag tror att du är en aning större än figuren jag såg.

det var inte min talgoxflock då?…. dom äter massor… satte upp nya automater idag med jordnötter o talgbollar… o fyllde på i andra fågelstugan…. så nu behöver dom inte kä,pa på samma sätt att få ta sej ett frö innan nästa klumpeduns kommer….. såg en entita idag…kände mej så glad att se hur poppis vårat plommonträd är….hoppas på fler besökare…

Talgoxflock har jag en egen
men inget plommonträd…
Här är det mest nötskrikorna som vräker i sig av talgbollarna men det finns jordnötter, solrosfrön och hampfrön så det räcker till de andra.
så vacker albinon var… nästan så man får lust att ta in och skydda….

Tizzla: Blev du klokare på vilken fågel som gästade dig ?

Egentligen inte
men jag har bestämt mig för att båda var grönfinkar…

Grönfinkar är dom allihopa… 
Du hade även en "HoHo-fågel" har du sett den på senare tid ?

Jepp…i maskeraddräkter ibland
Menar du den som lät som den blåste i en flaska? Ellar har jag skrivit om någon annan
Den har jag aldrig sett…inte hört heller på sista tiden…hör den nog bara på somrarna tror jag.

tizzla har du fåglar som blåser i flaskor?….
.. sånna har inte jag sett till hos mej….

Jepp…det har jag *stolt* Hade varit helt kaxig om jag hade vetat vad det var också

"Menar du den som lät som den blåste i en flaska?"
Jo,det var den jag hade i tankarna…
Om det bara är på sommarhalvåret då gissar jag på en granne som har fått slut på drickat…
Den trötta grönfinken var tillbaka idag och den ville tydligen upp på fönsterblecket igen.
Nu stod jag väl lite för nära fönstret så den valde att flyga iväg… 
Hoppas den kommer tillbaka…
#48 Det är rördrom som låter så, mest på kvällar och nätter. 
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2776408

Fantastiskt, den låter som min granne gör vissa sommarkvällar …
Har aldrig hört ett sådant ljud förut och skulle knappast sammankoppla det med en fågel.
"Sverige häckar den ganska sällsynt på spridda ställen, mest i de södra och mellersta delarna av landet. Den tätaste koncentrationen finns i det mellansvenska slättsjöområdet"
haha låter som sambon när han somnat efter en "stänkare"……

#49 Ja en konstig granne har jag…som kan göra de mest märkliga ljud emellanåt…men åt det hållet jag hör detta ljud finns det bara skog…
Hoppas grönisen kommer tillbaka och mår bra!
Mina fåglar har haft det lite tufft idag…ett gäng ungar har sprungit omkring här och lekt hela dagen, tom i regnet…så de har inte kunnat äta så mycket
Funderade på att säga till ungarna…men bet mig i tungan istället
#50 Vilken kul fågel…den låter inte riktigt som min men de kan säkert ha lite olika toner. Den jag har hört har jag för mig låter lite ljusare…och definitivt är ljudet längre…och jag har bara hört det på dagtid…men det är säkert en rördrom som blivit upprörd över något! Tack så väldigt
#51 & #52 Är granne och sambo samma person kanske

Granne och sambo har olika boplatser…
Grannen häckar i Svedala,strax utanför Malmö medan sambon är väl en mellansvensk fågel ?
Grönisen har inte dykt upp men å´andra sidan har det regnat från middagstid och gör det fortfarande…
Får väl köra hem på lunchen i morgon för att titta…
Jeffla ungar,har dom inget Playstation ?
"Den jag har hört har jag för mig låter lite ljusare…och definitivt är ljudet längre…och jag har bara hört det på dagtid"
Mindre flaskor, större lungor och mörkrädd ? 

vilka lustiga fåglar vi tycks ha…
köpte jordnötter idag igen… tror dom äter en 6 hg i veckan nu…o hur mycket solrosfrön kan det vara?…nästan 2 kg?….hur många fåglar har man då?…..
… kan nog fixa en ekvation av det för att få nånn nytta av dotterns mattepluggande….

Jordnötter och solrosfrön äter dom flesta fåglar.
Tänk på att det är bara innehållet i solrosfröna som kommer till användning…
Dagligen ser och hör jag talgoxen "knäcka" solrosfrön mot kanten av fatet.
Grönfinkar och bofinkar lär tycka om solrosfrön men eftersom jag har vildfågelfrön så blir det lite svårare att se vem som äter vad.
I fredags köpte jag två 25 kilos säckar,en med vildfågelfrön och den andra innehåller solrosfrön.
Bauhaus och priset var strax under 200:- per styck…
Hammenhögs står det på säckarna och deras frön har jag tidigare köpt i 5-kilos och dom slank ner …
Den enda som garanterat inte äter solrosfrön är lilleman dvs. rödhaken, han/hon får istället hackade jordnötter och hampfrön som verkar vara i lagom storlek…
Dom två senaste dagarna har rödhaken landat på balkongräcket,vilket nog får anses som ovanligt då dom mest rör sig på marken.

Tänkte faktiskt på att det var konstigt att ungarna var ute i regnet och lekte…när jag var liten gjorde man det…men det gör ju inte dagens ungar…tror att det kanske kan ha varit aliens
Lunch med grönis låter trevligt!
Mörkrädd granne med stora lungor som blåser i en liten flaska…får försöka avslöja dåren på något sätt
#55 Gör en ekvation är du snäll…vill veta hur många fåglar jag har också! Har inte räknat i kilon…men 0,5 liter hampfrön, 1 liter solrosfrön och knappt 1 liter jordnötter…plus ett gäng talgbollar…per dag
..shit…de kommer äta mig ur huset…om inte musen som bor i väggen och tjuväter frön och jordnötter på nätterna äter upp huset först
#56 Kom på härom dagen att mina fåglar är ganska väluppfostrade…det mesta av solrosfröskräpet lägger de hos grannen
Har du en egen lilleman
Måste berätta om mina entitor då…de är ju pyttiga..men när de tar solrosfrön tar de alltid två i taget och flyger iväg med…av hampfröna tar de 4-5 st…begriper inte hur de orkar flyga
Maten måste ju väga nästan lika mycket som de själva!
här köper jag bara solrosfrön, talgbollar och jornötter. Men jordnötterna ska bytas ut mot späck på fredag. Då har jag beställt halv gris plus fågelmat.

Ja viltblandningen har jag också skippat…de slänger bara ut all havre på marken så att de ska komma åt solrosfröna…verkar onödigt.
ja vaddå köpa dyrt havre… näääää köpte en 20 kilos solros från just det Nelsons förra veckan. 199 kr.
Jag blandar alltid 2 delar solrosfrö till 1 del fågelfröblandning med helt vete, havre, hampa och gul hirs.
Gulsparvarna kommer inte om man inte har spannmål och domherrarna vill ha hampfrö. Siskorna tar hirsfröna.

Peter: Är det en färdig blandning som du blandar med solrosfrön alltså?
Skulle vilja ha några gråsparvar så jag kanske behöver havre…funderar på att ha en automat med bara spannmål så att de som bara vill ha solrosfrön och jordnötter låter bli att kasta ut allt på marken. Det kanske skulle vara något…
#62 Ja, den heter fågelfröblandning (minns inte varifrån säcken kommer). Jag bättrar den genom att blanda in mer hampa och jordnötter (den senare ingrediensen saknas).
Sparvarna har generellt lite vekare näbbar än vad finkarna har och de är därmed inte lika benägna att koncentrera sig på solrosfrön, men de äter dem såklart ändå.
Jag har dels ett egentillverkat fågelbord och dels en sån "flaskmatare" som man skruvar fast i änden på en PET-flaska.
I fågelbordet har jag den egna sammansatta solrosfröblandningen och i flaskan har jag enbart fröblandningen som inte har solrosfrö (solrosfrö tenderar att fastna och stoppa till flaskhalsen så att inga frön kommer ut).
Jag har inte sett "sprättandet" som något stort problem egentligen, dels för att fröna som faller ner blir mjukare i skalet och därmed lättare för fåglar med klenare näbb att öppna, dels för att det får plats max ett dussin fåglar åt gånger på fågelbordet och när det ibland kommer 100 fåglar samtidigt finns det alltid något att hämta på marken under fågelbordet.

#61 och domherrarna vill ha hampfrö.
ok… jag ska köpa hampfrö… har bara sett en eller två domherrar hos mej de tre vintrarna jag bott här…..
#63 jag har åxå funderat på att man vill ju att så många som möjligt kan äta o slippa sitta i kö…. mer automater då alltså….o större än fjutten jag har…*kollar bankkontot*..
#64 riktigt så där många talgoxar har jag inte än…
ok då får jag köpa hamnpfrö,,,,,,,

Här är det bara jordnötterna och kanske ett och annat solrosfrö som blir uppätet om det hamnat på marken…resten blir liggande till hundarna eller mössen…
Hampfrö har jag i en flaskmatare…men inga domherrar…ännu!
Har problem med mina andra fröautomater, dem som jag har solrosfrön i, det blir stopp för det mesta
och jag behöver gå ut en gång i timmen och skaka ner frön…blir väldigt jobbigt när jag har jobbat natt och måste sova…eller om jag åker bort någon dag när det är vinter…
Någon som har tips på automater som är bra för solrosfrön och inte kostar hur mycket som helst?? Har funderat på någon modell som ser ut som ett rör med hål i…där borde inte fröna kunna fastna. Vill helst ha någon där det får plats mycket frön. Tror nog de flesta hus är bra också men jag har lite svårt med placering av ett sånt här.

flaskmatare?….fick ingen direkt jubelkänsla när jag såg kontot….ligger lite efter o jag har inte fått ordning på lönen än efter sjukskrivningen…..
jag har ett grått "rör" med 4 hål… o liten sittpinne….o ett tak på…. men det håller inte att bli puttat på marken som målarna gjorde när dom drog förbi….
var lite elak mot skatorna förresten… de hade guldläge att sitta på en gren o äta upp alla jordnötter… så jag flyttade automaten så det inte finns sittpinne till dom… dom ska ju ha mat dom med men jag har inte råd att föda dom med jordnötter….

Hade inte mindre än två domherrar här på förmiddagen
…nu är de borta igen…utan att ha hittat till hampfröna…hoppas de kommer tillbaka!
hm… skulle man inte kunna göra flaskmatare själv på nåt vis? Ok 25 kr är ju inet mycket ska kolla runt efter en sån också….
kolla!!!! kostade gratis!!! urful, men vaddååååå

Kul…måste prova någon dag
Kanske kan man få till en som fungerar för jordnötter…

tror att fåglarna kan ha överseende med fula flaskor…tack för tipset…
ja, man gör hål i mitten på ett plastlock från en burk med turkisk youghurt och trär på flakshalsen sen skruvar man på korken igen. sen gjorde jag ett par hål uppe med en uppvärmd spik och trädde igenom snöret med en virknål. Apropå det….. kan nån köpa några 2,5 virknålar åt mig? Jag bryter av dem, nämligen…. ni får givetvis pengar för dem. Här finns ju ingen affär att köpa virknålar i…. då får man åka till Norge……

Tänk…precis ett sånt lock har jag plockat fram…tänkte att det nog blir bra
Har du testat med frön i din flaska? Så att de inte bara rinner ut? Ser inte att du gjort hål för fröna…men det har du va
Ingen virknålsaffär? Jag köpte ju för någon vecka sen…på CityGross och Coop…det har ni väl på din kust också? Annars kan jag väl köpa ut några åt dig när jag åker dit nästa gång…hur många ska du ha?
konsum har inte….. jo, jag har gjort hål nere i flaskhalsen. ska testa i morgon…..för då ska jag köpa hampfrön! tja…. jag gör nog av med tre, fyra på ett år…. om de inte är i plast, för då håller de!

Förväntar mig en flaskrapport imorgon då
Virknålar i plast
Det har jag inte sett…men det kanske är såna du ska ha då?
finns stickor i plast….men det är inte nåt tvång. de andra håller. men 2,5 orna bryter jag av

Okej… Kollade på mina kvitton nu…2,5:an köpte jag på CG för 19,95 och en 3:a på Coop för 14,90…vet inte om det är dyrt eller billigt men Coop låter som ett hett tips…om de har 2,5:or.
Ska se vad jag hittar men det kan nog ta någon vecka innan jag åker in till Kalmar…imorgon blir det mathandlande i Nybro…kanske har de något på Kvantum.
Toppen….. ingen panik har en kvar!!!!!

såklart coop är ett hett tips….
har två virknålar TROR jag… ingen aning om storlek….. men jag ska tänka på dej nästa gång jag kanske får syn på några….sambon ska till tallin nästa helg men jag avstår.. tror inte han vill köpa så onödiga saker som virknålar… men han kan säkert köpa någon nyttig bilsak…
… vet bara inte tizzla o gunilla om det är lagligt att langa virknålar….
ska se om jag kan göra EGNA flaskor utan hjälp från sambon….har inte köpt hampafrön än…borde ha en till med solrosfrön så det räcker en hel dag till de små…skulle vara skönt att slippa fylla på varje morron innan jag öppnat ögonlocken…

Där jag handlade i fredags var virknålarna dyra…där tänker jag inte köpa några
Oooooopppsssss är det olagligt att langa virknålar? Nåja…jag har ju inte ens köpt några ännu
Du kan fylla på på kvällen istället Marianne…bara det har blivit mörkt kan man fylla på inför morgonen. De stackarna vågar ju inte äta när det är mörkt.

jag har ju så brått in på kvällen..
…… blir överfallen av ett stort gäng tigrar inne o vågar mej inte ut igen…jo då jag har tänkt tanken…
funderade lite på när fåglarna sätter sin stopptid… såg att blåmesarna var modigare än talgoxarna o satt o åt i skumrasket…

•®§¦÷_ gunilla…. jag gjorde en…den kom ut väldans sent i skymningen…. ingen såg ut att fatta vad det var… men sen har jag problem med att få ut fröna….
kul för dej då att din funkar…
gjorde två hål på flaskhalsen ca 1 cm i diameter. OCh så fyllde jag på med en tratt. hur smidigt som helst

det var det inte alls det….*sitter o surar i min hörna*…

o inte en enda domherre har det kommit på 7 minuter heller….
hi… nu är jag glad igen… men utan domherre…
med vilka frön då? jag kör ju bara hampfrön i min pava. det gick jättebra med liten hushållstratt

jag har hampfrön åxå…. jag fyllde på med en tillfällig pappersstrut…. men sen kommer inte fröna ut….trots hot om vältning…
leta rätt på en liten tratt elelr köp en liten på jobbet då funkar det

tratten är inte problemet….men jag tror vi får ta o testa sambons flaska åxå… hans blev ju såklart mycket bättre….
.. men han tjuvkollade ju åxå på min….
du får ta och köpa en sån där bautaölflaska i Tallin…..
Jag köpte en enkel matardel på Ö&B för 15 kr, den passar på en petflaska.
Åh bra tips!!!!!! För många har ju ÖB inom räckhåll. Tyvärr inte jag. 10 mil…..

öb har jag hört talas om… får fråga Kalle… eller om han heter Karl kanske….
hahaha!!! KARL heter han!!!! han är väldigt lik min äldste svåger, som också heter Kalle… Karl-Erik….

ok karl då…. han borde ju veta vart jag ska ta mej… misstänker det finns i arninge…

#87 Här försvinner de ungefär en kvart efter solnedgången..fast i förrgår hade jag en modig blåmes som var här straxt innan det blev natten ute…den var nog väldigt hungrig!
#88 Kul att den fungerar!
#98 Ö&B…är lite tjurig på dem när det gäller fröautomater! Frågade för någon månad sen om de hade…men "näääeee…vi har bara frön…" Sen har jag sett på hemsidan att de minsann har
Fast 15 kr var ju billigt
och nu har jag fyllt på jordnötsautomaten med späck i stället…..lika poppis

jag ska spränga mina otacksamma fåglar i morron….
vaffö då?????

dom äter ju inget från nya automaten… fräckt av dom tycker jag….

vad har du för goa frön i den då?

haschfrön tror jag…. hihi….
hampafrön tror jag…..
fyller på på kvällarna just nu iaf….me inte i nya som är relativt full…. ev så har det ätits en GNUTTA från den nya… eller så har det blåst bort…

De är nog bara lite skeptiska för att den är ny…det brukar mina vara när jag sätter upp något de inte sett förut.
jag fick fylla på min flaska i dag. Då har det gått åt en och en halv liter hampfrön på en vecka….Plus solrosfröna!!!!

vet inte vad som hänt idag när jag var på jobbet.. det var rätt mycket borta från min sambos konstverk… men det har ju blåst så mycket så jag inte vet var fröna tagit vägen…
pippi kommer nog att hitta dem!

Tror att jag kanske har löst mysteriet med #8. Hade nyss en fågel här som jag tror var likadan
och jag tror att den idag kan ha varit en gulsparv…
Visst låter jag bergsäker

du låter helt bergsäker… å såklart du har rätt…
ja de är väldigt karakteristiska, ser ju nästan ut som kanariefåglar
i dag så köpte jag viltfågelblandnnig, så jag förhoppningsvis får några såna hos mig med. än så länge har jag bara entitor, blåmesar, talgoxar, nötväcka och nötskrika
#119 Ja gulsparvarna äter nästan enbart spannmål, framför allt havre. 
Har du inga finkar? Vi har massor av pilfinkar och grönfinkar, några par domherrar, ett tiotal steglitser och ganska mycket gråsiskor och grönsiskor.
Här är en dålig bild på en gråsiska tagen genom ett inte så rent köksfönster 
nix inte ännu. gråsiska har jag set förut men inte i år. OCh dumherrar och dumfruar de lyser med sin frånvaro ännu. dummingar.

Den i #8…om det nu var en gulsparv var inte speciellt gul…kanske lite någonstans, jag fick ju inte studera den så länge. Den som var här nu hade ett gult streck från ögat och bakåt, lite på hakan och ganska mycket på undersidan.
Men…så här står det på Sveriges Ornitologiska Förenings hemsida om gulsparvar:
"En gammal individ har brunstreckat gult huvud och bröst. På våren kan hanen vara kraftigt gul på huvudet med inslag av mörka streck. Honan har däremot alltid mer diskreta färger och mer streckad. En ungfågel liknar honan, men kan under sitt första levnadsår, på hösten, nästan helt sakna gult i dräkten."
Så det kan ändå stämma
Jag är ganska säker på att det faktiskt var en gulsparv. Känns bättre än att det var en grönfink i maskeraddräkt
Jag har några pilfinkar här, förutom talgoxarna, blåmesarna, entitorna, nötväckorna och nötskrikorna. Under hösten hade jag ju grönfinkar också men dem har jag inte sett sen den som var så sjuk försvann.
Koltrastarna…som faktiskt var orsaken till att jag alls började mata fåglarna har lyst med sin frånvaro än så länge. En var här igår och spanade från grannens vindruvsgrenar…
Förhoppningsvis hittar det hit lite fler arter nu, bytte häromdagen ut solrosfröna i ena automaten mot vildfågelfröblandning…mest med förhoppningen att domherrarna skulle hitta mat…men man får se
Domherrar har jag haft några på korta visiter, men de har inte hittat till hampfröautomaten ännu
Drömde igår natt att jag hade en fågel här mitt i natten…en ljusgrå…som ville ha jordnötter!
På tal om jordnötter så har jag nu fått min hemmagjorda jordnötsautomat att fungera…större hål och silvertejp runt hålen så att de ser var de kan plocka ut nötter om de inte ramlar ut av sig självt…eller rättare sagt ser de väl var det inte går att plocka ut dem
Har ju en helt genomskinlig flaska så förut var fåglarna lite förvirrade… Väldigt skönt att ha lyckats säkra jordnötstillgången, speciellt eftersom solrosfröautomaten krånglar.
#122 Det är hanarna som är klart gula, honorna är mer gråaktiga, med svagt gulgrönt inslag.

kan arterna para sej sinsemellan?… tänker nu inte på skata-blåmes utan mer grönfink-gulsparv osv?
#124 Rent genetiskt skulle det kanske funka, men deras parningsbeteenden stämmer inte så det sker inte.
Man kan korsa exempelvis gulsparv och gråsiska med kanariefågel, men som sagt, deras beteenden skiljer så att intresse inte uppstår.

OK…. tack för ett bra svar…så dom är annorlunda i parningsbeteendet alltså…..
Ja det är ofta så arterna håller sig inom sin egen art. Exempelvis kan man korsa i stort sett samtliga amerikanska snokarter med varandra så länge de är hyfsat lika stora, men det sker inga såna artöverskridande korsningar i naturen just pga beteendeskillnader (och när det gäller ormar även feromonskillnader).
I fångenskap kan man korsa en kanariefågel med en grönsiska, gissningsvis för att det inte finns någon partner av samma art att tillgå och då verkar de så att säga sänka kraven.
Inga dumherrar….(sätter mig i ett hörn och surar)

inga här heller….o mina 18 kilo solrosfrön tar strax slut…
de vill ha hampa. jävla knarkare…..

vilka krav dom har då….