Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 18623 ggr
Busangardens
3

Orm art?

Hoppas detta är rätt forum att fråga i trots att frågan rör sig om en orm art i det vilda.

Det är nämligen så att när jag var 12 år gammal hittade jag en orm mitt på en bilväg när jag var ute. ormen verkade slö och jag var rädd för att den skulle bli överkörd. Så jag sprang fram till ormen och plocka upp den utan att veta hur man handskas med en orm. Jag höll den runt magen och ett grepp nedanför huvudet.

Ormen var vit på magen och på sidorna samt på huvudet, den hade ett svart sicksack mönster på ryggen och klarröda ögon och nu menar jag verkligen klarröda. Den var inte längre än en linjal, alltså 30 cm och inte mer än drygt 1,5-2 cm bred.

Jag tog hem den ormen då den verkade må dåligt och var slö, jag ville då att min far skulle ringa efter viltvårdare eller veterinär då ormen verkligen verkade behöva hjälp men han blev panikslagen när han såg mig hålla i ormen och tog ormen ifrån mig och slängde ut den genom fönstret in i buskaget (vi bodde på 2a våningen). Jag grät floder när han gjorde det och sprang ut för att försöka hitta den men jag kunde inte se den någonstanns då. Sen den dagen har jag varit laddad i ångest och hyser lite agg mot min far som vägrade hjälpa ett djur men så har han alltid varit, jag har försökt hjälpa flera djur som barn bla fåglar, igelkottar osv men min far har alltid sagt ifrån och gjort sig av med djuret.

Hur som helst har jag alltid undrat vilken art den ormen var. Jag har varit inne på huggorm men efter att ha tittat på flera bilder om den och sett dess storlek så passar den inte in i bilden, den har samma färger och mönster men helt fel storlek och helt fel färg på ögonen samt att huggormar är ofta aggressiva vilket den inte var, utan den tittade på mig, luktade med tungan och gjorde aldrig något anfall för så slö att den inte hade orkat med det var den inte.

Jag undrar nu om ni kan hjälpa mig. Vet ni möjligen vad det var för art jag höll i? Huggormen passar ju inte in.

_obs: det var 12 år sedan jag hittade denna orm men ett möte jag aldrig glömmer. 

Har frågat även på reptiler i fokus._

Tizzla
0

Jag har inte den blekaste aning men jag hoppas du får svar!

[peter54]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Sverige finns naturligt bara 3 arter av orm och 3 arter av ödla.

Ormarna är huggorm, snok och hasselsnok.

Din beskrivning är något förvirrande, men om ögonen är röda måste det vara en huggorm. Huggormar är däremot aldrig vita på magen annat än möjligen några fläckar. Deras bukfärg är vanligen blågrå till blåsvart. De kan däremot vara ganska mycket vit på sidorna, särskilt på halsen nära huvudet.

Snokar har som regel gula eller vita nackfläckar, men inget sicksackband. De har runda pupiller och ögat är normalt grått eller svart. Snokar kan vara vita på buken, men då med en massa mörka fläckar.

Det där med storleken är inte så viktigt. Huggormar är runt 15 - 18 cm långa när de föds och den du hittade skulle i så fall vara en tvååring eller treåring.

Här är en ganska typisk svensk huggorm:

Tizzla
0

Men Peter: om den var sjuk, kan den ha ändrat färg då? Tänker främst på färgen på magen, om den kan ha blivit ljusare.

[peter54]
2

#3 Nej, de blir möjligen lite matta och tappa lyster, men de ändrar inte färg av att de är sjuka. Min gissning är att ormen endera var påkörd eller så var den kall och därav slö.

Inte många ormarter i världen har röda ögon och i Sverige är det bara huggormen som har det. Snok och hasselsnok stämmer inte in vare sig på ögon eller på något annat i beskrivningen annat än bukfärgen som hos den vanliga snoken kan vara ganska vit.

Busangardens
1

#2 Ja jag vet hur en huggorm ser ut det är därför jag säger att den inte passar in.

Om man utgår från bilden du har på huggormen i ditt inlägg så hade den jag höll i kritvit mage, kritvita sidor, samma sorts svarta sicksack mönster på ryggen men dess huvud var enbart helt kritvitt utan några mönster på, sicksack mönstret gick alltså från nacken till svanstippen. 

Dess pupiller var spikraka som ett sträck och färgen på ögonen var samma klarröda liksom denna redigerade katt

Kan det ha varit en "husdjurs" orm då? För den var ju hur snäll som helst och hade det varit en huggorm hade den väll försökt bita mig?

[peter54]
0

#5 Jadu, jag vet inte vad jag ska tro om detta. Jag har hållit på med ormar av alla de slag i 50 år, men aldrig sett en sån orm du beskriver.

Röda ögon och stående pupill betyder huggorm av något slag. Svenska huggormar har alltid röda ögon, men tonen i det röda kan förstås variera.

Huggormar kan ha många olika färger, men inte vitt som du beskriver. Det finns ett antal olika vitsidade snokarter, bland annat av de amerikanska råttsnokarna, men de har runda pupiller och inte röda ögon.

Sicksackbandet på ryggen finns nästan uteslutande hos huggormar som vår svenska och några andra nära säktingar till den från andra delar av Europa.

Om ormen var skadad eller nedkyld är det inte säkert att den skulle bitas.

Busangardens
0

#6 Kan det ha varit en albino huggorm kanske? Men då skulle den inte ha haft ett kolsvart sicksack mönster från nacken till svansens tipp.

Jag sitter och letar på google efter ormen men blir galen när jag inte hittar den. Finns det någon sida med samlade ormarter man kan titta på?

Busangardens
0

Mycket mer än så här var inte ormen storleksmässigt. Dock är bilden på fel ormart jag letar efter.

[peter54]
0

#7 Ja, utan att mena att vara taskig mot dig, kan jag rakt av säga att det finns ingen normalfärgad orm i hela världen som ser ut just så som du beskriver.

Det måste därför vara en av två möjliga variabler som jag ser det;

antingen en oerhört unik färgmutation av huggorm eller en albino av någon slags orm som försetts med sicksackband, men då är de röda ögonen ändå inte förklarade.

Busangardens
0

Rätt färg utom att jag vill ha lika vit mage som den är på övriga kroppen och huvudet lika vitt samt att huvudet ska vara fritt från mönster. Och denna bild är på en huggorm, en väldigt vit sådan. 

Kan inte huggormar ha vit mage som juvenila då? Och har det någonsin förekommit att de saknat mönster på huvudet?

[peter54]
0

#10 Ja men den där huggormen är ljusgrå, inte kritvit.

Avsaknad av teckning på huvudet är tänkbar, men inte kritvit mage. Magen är vanligen gråblå, men kan vara svartgrå. Kanske kan det finnas någon, men jag har aldrig sett en huggorm med ljus undersida och jag har sett hundratals.

Jag ska inte säga att det är omöjligt att undersidan skulle kunna vara lika ljust grå som den på bilden är på ryggen, men det är inte vidare värst sannolikt mot bakgrund att även ljusgrå huggormar normalt är mycket mörkare på undersidan.

Juveniler har ofta skarpare färger, men färgtonen förändras inte med ålder. Du kanske hade hittat en unik färgmutation och då var det extra synd att din pappa slängde ut den.

Busangardens
0

#11 Min far sa att det var en huggorm därav slängde han ut den då de inte är direkt handvänliga samt giftiga men jag tyckte ormen var så snäll men sen kan han också lika lite om ormar som jag. Flört

[peter54]
1

#12 Din far hade rätt, röda ögon och sicksackband är självklar tecken på att det var en huggorm. Resten förefaller unikt, men säkert inte omöjligt att det kan finnas såna färgmutationer.

Här är en annan lite ovanlig färgvariant på svensk huggorm, hittad bara 100 meter från vårt hus.

Busangardens
0

#13 Tjock den ormen är. Tungan ute

[peter54]
0

Ja det var en riktigt biffig hona på omkring 80 cm, dvs fullvuxen. Glad

Ronny-K
0

#13 Fin bild på den granna ormen!

Enligt min far hade hans mor i unga dagar hittat en helt vit orm. Huruvida det var huggorm, snok, eller hasselsnok har jag ingen aning om.

Det här hände för många år sedan, farmor var född 1872, så det finns ingen att fråga.

Men med anledning av ovanstående min fråga till dig Peter, är det vanligt med "vita" albinos bland ormar kräldjur?

Hawknestgrove
0

En sån härligt intressant tråd!!! Busangardens undrar väl säkert hur det gick för ormstackaren. Kan den ha varit slö på grund av att den var kall? det framgår ju inte vilken årstid det var. På våren/ hösten kan man ju träffa på trötta ormar, som lägger sig där det är lite varmare….  Ja pappa handlade nog i panik, så var inte arg på honom och du var väl i lite oförsiktigaste laget…. MEn det är väl ett tag sen och vi kan väl kanske säga, att oavsett, så hade ormen inte levt idag.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Busangardens
0

Sommar var det då.

Hawknestgrove
0

ja då kan den ha varit påkörd och då hade den knappast klarat sig ändå….

Busangardens
0

Men den var inte skadad någonstanns på kroppen utan såg fullt normal ut och hade den blivit påkörd hade väll den plattats till (usch så grym jag lät där)? Jag skulle nog tippa på någon sjukdom istället.

Hawknestgrove
0

den kan ha fått sig en törn bara. som inte syns….

Busangardens
0

true

[peter54]
0

#16 Det händer då och då att det föds albinistiska ormar och ödlor, ungefär lika ofta som man ser det hos fåglar, men i naturen blir de inte gamla.

Inom terrariehobbyn avlas det rätt friskt på olika former av färgmutationer, bland annat albino. Jag är inte så förtjust i den verksamheten, men jag har faktiskt ett par Hondurasmjölksnokar som saknar svart pigment (amelanistiska).

Anledningen till att jag valde den varianten istället för de naturfärgade svart-vit-röda, är att den svarta färgen tar över de andra färgerna med tiden så att när ormen är 10 år ser man knappt det vita och det röda längre.

Jag tänkte att om den inte har något svart pigment kan det inte gärna hända.

Elshira
0

Jag tycker det låter som en majsorm som kommit lös. De finns i alla de möjliga färger och mönster!

Här finns en länk med de vanligaste varianterna!

Sedan kan uppfödare korsa ett mönster med en färg och selektivavla för att få fram yttligare kombinationer. Möjligheterna är oändliga.

Men är det ingen av våra vanliga ormar, och inte heller någon sorts albino huggorn så var det nog med största säkerhet en majsorm.

Hakuna matata!

[peter54]
0

#24 Nä det tror inte jag. Majsorm kan det inte vara, de har inte röda ögon annat än om de är albino och då är även pupillen röd. En albino kan inte ha svart ryggteckning. Dessutom har majsormen inte stående pupill.

Busangarden har ju beskrivit en huggorm och dessutom bekräftat det genom egna länkningar till likadana huggormar bortsett från den vita undersidan.

Dessutom är en 30 cm lång majsorm inte tjockare än en vanlig penna och det är inte det intryck man får av beskrivningen här.

Glad

Busangardens
0

#24 Det kan det mycket väl ha varit och med tanke på dess storlek och hur snäll den var så tror jag nog på majsorm. Den slingrade ju inte ur sig ur mina händer heller utan den var väldigt handtam. Titta på mig nyfiket gjorde den hela tiden också.

[peter54]
0

#26 Men då kan inte dina tidigare beskrivningar stämma. Det finns - trots hundratals färg- och teckningsvarianter - ingen majsorm med sicksackband, ingen med stående pupill och ingen som samtidigt som den har färg på kroppen, också har röda ögon.

Busangardens
0

#27 Inte? Hmm, ja då vet jag fortfarande inte vad det var för orm. Obestämd

Elshira
0

Det är ett faktum att vissa utseendekombinationer inte går ihop, och jag är själv inte särskillt insatt. Jag vet dock att innom råttavel så finns det en "färg" som jag tror kallas pearl. Det är någin ovanlig form av albino/albinoanlag där de ärvt albino men ändå lyckats få svarta ögon, så någon form av pigment har den. Kanske lite samma med vita hästar som har blå ögon? Dessutom finns råttor med "odd eye" ett svart och ett rött.

Hur som helst så tror jag nog fortfarande på majsorm. Där avlad det både på ormar utan svart eller rött pigment, och givetvis båda delar. Men man kan ha t.ex en röd orm utan svart utan att vara albino.

Så jag tycker fortfarande det låter rimligt med majsorm. Det kan ha varit en med både svart och mycket svagt rött (som bleks med åren). Och därmed den svarta tecknungen på den till synes vita kroppen med röda ögon.

Hakuna matata!

[peter54]
0

#29 Jovisst, jag vet vad du menar. Det finns vita djur och vitsvarta djur som bara har sån färg utan att för den skull vara albinistiska.

De ormar som exempelvis saknar svart pigment (amelanistiska) som i exemplet med min hondurasmjölksnok tidigare i den här tråden, eller de som saknar rött pigment (anerytristiska) är egentligen inga "äkta" albino eftersom de ändå har färg.

Jag förstår hur du menar, men det stämmer i alla fall inte eftersom Busangardens hela tiden påpekat att ormen hade röda ögon och röda ögon får djur som saknar svart pigment. Därför är kombinationen svart sicksackband och röda ögon omöjlig på en majsorm.

Elshira
0

#30 Då återgår jag till råttorna och att det kan finnas röda ögon trots pigment. Denna teckning kallas "siamese", och en sådan har jag själv haft. Här är ett råtta med röda ögon (lika som albino, har haft en sådan med) och som ändå har brunt.

Råtta

Hakuna matata!

TinaNordberg
0

Oj vad klurigt det här blev. Håller med Peter om att beskrivningen tyder på huggorm.

En tanke som jag fick är att ormen var på väg att ömsa skinn. Vet att om ömsningen påbörjats kan ögonen se vita ut när  det bitvis lösa huden ligger över ögat.

Då borde det väl vara möjligt att buken ser vit ut om lossningen börjat där.

Det här hittad jag i Fakta om djur:

Snokens ögon är vertikala, till skillnad från snoken som har runda ögon Obestämd

Visar bild på en söt men skadad snok.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[peter54]
0

#31 Det bruna i råttan kommer sanolikt från rött och inte från svart pigment. Jag tror inte att det finns svartpigmenterade djur med pigmentlösa ögon (= helt röda).

Busangardens har beskrivit röda ögon med tydlig vertikal pupill, dvs inte röd pupill. Majsormar har inte vare sig vertikal pupill eller röda ögon (annat än hos albinistiska exemplar där hela ögat är rött, även pupillen).

#32 Det har blivit lite fel i din text, det står snok på båda ställen, men du menar huggorm i tetens inledning.

Det där påståendet gäller svensk snok och förvisso de allra flesta andra snokarter som exempelvis majsorm, men det finns en del snokarter som har vertikal pupill också.

Elshira
0

Jag tror hur som helst att det antingen rör sig om någon form av udda huggorn eller en majsorm. Och att det som tryter i beskrivningen åt något håll är något som faktiskt är felaktigt jämte verkligheten.

Det är lätt att när man försöker minnas något hela tiden fyller i med det som saknas. Och som barn så kanske man inte kom ihåg exakt hur ormen såg ut (bara hur man minns att det såg ut), och i all hast, minas förlust och återberättning inkl. åren det har gått så har vissa saker.

Ni vet själva hur det blir när man ska återberätta något som man glömt som man sedan hurtat till med något liknande och sedan har man nästan börjat tro på det själv. Jag har själv tyvärr flera sådana "historier" även i vuxen ålder. Oftast är det ju om lite mer extrema händelser det blir. Antingen rädsla, lycka eller liknande!

Men om du TS är 100% säker på att din beskrivning är som den såg ut, skulle du inte kuna rita upp den lite snabbt i paint eller så? ;D Typ var det kritvitt på bäcksvart, och hur du minns ögonen.

Försök att göra en så detaljerad beskrivning som du kan, och om vi inte kommer fram till något här så kan du maila till NE och fråga - dom har många experter!

Hakuna matata!

Busangardens
0

#34 Visst kan jag det men bered er på att jag inte är bäst på att rita i paint men det kan bli en kul utmaning, återkommer med en mindre fin ritad bild. Skäms

Elshira
0

#35 Det är mer de stora detaljerna som räknas! Jag är nog mest intresserad av ögonen (kanske göra en enkom bild för dem). Och en bild uppifrån på lilla ormen med mönstret?

Hakuna matata!

Busangardens
0

#36 Ska ge det ett försök. Ögonen är nog nästan lättast att rita. Tungan ute

TinaNordberg
0

Nej Peter nu fattar du inte galoppen, jag har inte skrivit jag har kopirerat. Ville bara visa hur tokiga uppgifter man hittar på nätet.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[peter54]
0

#38 Haha, jaha, det fattade jag inte Glad

Hawknestgrove
0

sicken kul diskussionstråd!!!! Är vi eniga om huggorm nu?

Busangardens
0

Får se när jag får till den "vackra" bilden och lägger upp den.

Hawknestgrove
0

vi väntar med spänning!