Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 7410 ggr
MariannE11
0

vessla?

hörde från mina grannar för några veckor sen att de trodde sej ha en VESSLA på baksidan….o vi har samma baksida men jag ser så sällan nånting… men nu ikväll när jag ligger i soffan o kan skymta röröiga saker ute i snön så såg jag något komma hoppandenerför backen… rusade upp o ställde mej vid altandörren för att speja… fanns ingenting först att se för den smög sej bakom en lådvägg… tänkte ge upp o tänkte att det var väl en katt iaf när det plötsligt smyger sej fram en skugga o som som efter lite sniff ställer sej på bakbenen o kollar in mej där inne… det var ju mörkt så jag såg inte mycket…men den verkade rätt mörkbrun o sen var den iaf vit under hakan, bröstet… nosen var lång… öronen väldigt runda…svansen var som typ en ekorrsvans.. så där härligt burrig…. är hemskt dålig på mått men jag upplevde den som kanske 40 cm lång….o ingen högbent sak…

bor några mil norr om stockholm….

vad har jag sett?.. stämmer det att det är en vessla?…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
0

Det var det nog…fast jag trodde de var helvita på vintern.

MariannE11
0

uppe i fjällen ska dom vara det men jag bor ju inte så nära fjällen vad jag vet…. har försökt kolla runt på vessla-mink-iller-hermelin -(järv)… men själva teckningen stämmer bäst TROR jag med en vessla…

Tizzla
0

I mitt (eminenta?) djuruppslagsverk står att de blir vita oavsett var i landet de bor men lite olika sent på året…din kanske inte har läst det?

[Chano]
0

Hermelinen har en svart avslutning på sin svans.
Det har inte vesslan.
Själv har jag ingen svans.

-Chasno

MariannE11
0

jag tyckte han såg lite busig ut när han smög längs kanten för att jag skulle ge upp att få se honom igen…. jag skriver ut lite info om honom o kastar ut i snön…. så kanske talgoxarna kan läsa för honom?…Obestämd

[Chano]
0

Låt som en mus..så här……………..

Hm du kanske inte hörde.

Men då tittar den säkert fram. Dom är väldigt nyfikna och älskar mus.
Som att det skulle vara så konstigt:)

-Chano

Tizzla
0

Gör det…men blåmesarna läser nog bättre om de har bättre syn.

Just det Chano…Marianne…var den svart eller vit på svanstippen?

MariannE11
0

såg aldrig svansen riktigt… eller det kanske jag gjorde… jo jag såg den men eftersom snön är vit så vet jag inte om det stämde att svanstippen var mörk… den hoppade iväg åt det hållet där grannen har sett den…..

blåmesar ser bättre men jag tror inte dom fått gå i skolan….

[Chano]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni är jobbiga….jävligt jobbiga.

Men en rolig sak är den lilla förbannat svårfotade gästen vi har här nu.

Nötväckan finns i vanliga fall inte här uppe.

-Chano

[Chano]
0

Råkade fota en vessla också i höst.

Skitbild med blixt därav de vita ögonen.

-Chano

[peter54]
0

#0 Det låter som du har sett en mård tycker jag. Mården är det enda av de mindre mårddjuren som har sån svans.

Tizzla
0

*måste genast slå upp mård*

Chano! Lämna genast tillbaka min nötväcka! Den har inte varit här på evigheter…stackarn…flyga så långt och mötas av…dig…

Tizzla
0

Gud så söta de är mårdarna! *slutade visst bläddra vid mink…som kom före mård*Skäms En sån skulle jag vilja ha…

[Chano]
0

Herre ge

Nu ser jag 40 cm.

Vilken tur att någon kontrollerad person tog sig in här.

Måste ju vara mård

Tog en bild på min mård..dålig förstås men ändå.

-Chano

[Chano]
0

#12 Har försökt tala den tillrätta.

Naturligtvis är nötväckan lite nere av att just dimpa ner och mötas av mig:)

Men den verkar dras med mig om jag matar den.
Troligen en hona då:)

Sa han samtiddigt som han med tillfredsställels ser räven äta av blodpalten som blev över.

-Chano

Tizzla
0

Klart den är nere…den ser lite tufsig utGråter Mata den ordentligt så den orkar flyga hela vägen hit igen.

Har du en räv kvar? Trodde ni skulle skjuta alla?

[Chano]
0

Skjuta alla..fasiken vilken minnesmästare vi har här.

Hm..ibland så går inte allt som man tänkt sig.

Man behöver väl inte skrika ut det så att alla andra hör.

Det är jävligt svårt ibland..och palten borde få göra sitt.:)

Och sen ska jag se…..du vet….

-Chano (hård men ….)

[Chano]
0

Det är föresten mitt frö Nötväckan har i sin näbb.

Bara så ni förstår vilken generös kille som visar sig.

-Chano

SannaHolmgren
0

Jag såg en vessla några mil utanför Borås en gång. Han bodde i en hög med gammal asfalt. Kvick liten rackare, såg lite ut som en förminskad surikat som kikade upp ur hålorna. Han hade guldbrun päls, och detta var på sommaren.

Trodde det var djur som hellre bodde i storskogen, än nära centrum och RV41 jämte en gammal brädgård.

Tizzla
0

Jag är glad att du har en räv ChanoGlad Du kan få låna nötväckan också om du bara fortsätter ge den frön.

SurikaterKyss

Hawknestgrove
0

vänta här nu… då är det väl småvessla vi har här hemma? riktigt pluttig, inte ens 20 cm lång och tjock som ett valigt stearingljus… Arne fångade en sån en gång…..bara dödade den och lekte med den.. Chano, skäms på dig, snor du småfåglar av folk här inne?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

tack för svaret peter… vilken tur att jag såg svansen iaf…den var så vacker o så nyfiken så jag tappade andan ett långt tag….

chano jag hade bara turen att gissa rätt på längden… minns bara när jag såg min afrikanska vildhund i backen förra året…Skäms… hur ska man kunna lita på vad jag ser?…Oskyldig

men jag vill absolut påtala att jag o tizzla är kontrollerade…ev högre makter…

nötväcka har jag 2 st utav… ett helt par…. ska jag skicka en till dej tizzla om nu chano snott din?….

Tizzla
0

Ja Marianne…skicka hit nötväckorna! Jag hade 3-4 st tidigare men det är ingen kvarGråter Fast låt dem flyga själva för den där mailen verkar ju inte fungera.

MariannE11
0

de där kluriga blåmesarna kanske kan guida dom eller iaf skicka med en bra karta…

minns i min barndom att det fanns en ensam nötväcka…för mej så känns det som den var ensam i evigheter men på den tiden så var jag ingen fågelskådare o har nog tappat tidsuppfattningen…Skäms

Tizzla
0

Förra vårvintern hade jag nog bara en nötväcka här…eller så var det två som aldrig var här samtidigt.