Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 3033 ggr
SannaHolmgren
0

Nu har det hänt igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rynkar på näsan

Jag har haft korp på besök. Idag uppskattade jag det till ca 15-20 fåglar, och gick i djupsnön för att kolla vad som lockade dom.

Upptäckte spår av tassar som på ett par ställen längs hägnet försökt gräva sig under.

Så kom jag fram till det jag misstänkte.

En av hjortarna har rivits.

Ja till frågan igen, hur stor risk är det att mina små shetlandsponnyer råkar illa ut? Om lon(?? …men troligtvis lo…) tar en stor dovhjort som är minst lika stor som hästarna?

Bild på spår.

SannaHolmgren
0

Så nu är det bara 5 små grannar kvarRynkar på näsan

SannaHolmgren
0

Visar inte hela bilden, det kan uppfattas som en lite väl stark bild.

SannaHolmgren
0

Så nära vårt hus och hägnet ligger en grusvägsbredd från hästhagen.

Hawknestgrove
0

usch…… inte kul…… förstår att du är förtvivlad…och det är lo?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SannaHolmgren
0

Ja han som har hägnet trodde det var lo. Hon har synts här förr, och hjorten är äten på mitten, huvud och bakdel är helt. Hände troligtvis i går mitt på dan, för alla djur fanns när de fodrade på morgonen och på eftermiddagen när jag åkte till jobbet vid 16-tiden så såg jag en ormvråk och 5-6 korp omkring platsen.

Väldigt fräck katt som vågar sig fram fast vi är hemma. Skrikandes

Hawknestgrove
0

usch…. och var rädd om dina egan små vanliga huskatter, om du har det…….

SannaHolmgren
0

Två katter som bor ute, min gubbe är allergisk så jag kan tyvärr inte ta in dem. Kan bara hoppas att de håller sig här på gården och inte går dit och delar mat med stora kisse.

Hawknestgrove
0

nä för då blir de dessert. Se till att du i så fall stänger in dem på natten i alla fall.

SannaHolmgren
0

Ja i selkammaren kanske katterna kan vara i på natten. Jag får bädda åt dem. Hoppas bara hästarna får vara i fred. Jag kan inte stänga till ligghallen, men den öppna delen av hagen som är längst bort kan jag stänga under natten, så de går i hagen närmast huset iallafall.

MariannE11
0

otäckt att veta att storkissen finns därute…..Rynkar på näsan

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

SannaHolmgren
0

Jag mailade in denna händelse kl 14 idag på rovobs.se och två minuter senare ringde en kille upp och ville komma ut och titta. Det blev en mycket trevlig och intressant och lärorik föreläsning, inkl kaffe efteråt och spårprat i köket här hemma,

Jag är inte längre ett dugg orolig för hästarna, men nu blev jag ännu mer orolig för mina katter efter de historier som han berättade tex om hur lon på ljusa dan för några år sen hade gått fram till en veranda där det fanns katt med kattungar och tagit en av ungarna - under tiden som familjen gick in och åt middag.

Han kunde inte säkerställa till 100% idag att spåren kring den slagna hjorten kom från lo och inte heller hur många katter det rörde sig om, för det har blåst och töat och räven och 20 korpar har tassat omkring kolossalt överallt. Men det ska snöa i natt, och han hoppades på bra spårsnö i morgon då han tänkte åka ut på skidor i markerna i området.

Intressant som sagt, kanske man ska skola om sig och byta yrke…

SannaHolmgren
0

Spåret i bilden i #0 är rävspår.

MariannE11
0

härligt att få lite rådgivning när man funderar… bästa möjliga att få den på plats…Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
0

Vad kul med sånt intresse från någon som har kunskapernaGlad