Naturfoton
Får lite komplex över alla fantastiska djurbilder ni bidrar med. Hur bär ni er åt? Jag lever mitt i ett intensivt djurliv men lyckas sällan föreviga mina vilda vänner och ovänner.
Idag jag min man och jag och pustade en stund på terrassen och plötsligt satt pilgrimsfalken på en stolskarm en dryg meter ifrån oss. Han satt kvar ca en halv minut och putsade sig, så vi hann få en rejäl titt på honom. När jag försiktigt försökte stoppa handen i fickan och ta upp kameran (ja, jag bär den alltid med mig) så flög han igen förstås.
Och gissa om det var tomt på småfåglar runt våra fågelbord en stund!
Men jag kunde knappt njuta av upplevelsen eftersom jag inte fick den på bild 
Christina, vilken upplevelse!
För det första: Det är väl egentligen när man bara i lugn och ro kan sitta och titta, utan att bekymra sig för inställningar på kameran eller beskärningar som man verkligen kan njuta av upplevelsen? Ibland låter jag bli att fotografera det jag ser - just för att jag vill uppleva det. Men visst - är jag ute för att fotografera så skulle jag bli irriterad om jag missade "The Kodakmoment…" med kameran.
Jag har olika strategier. Går omkring planlöst, ser något man vill fotografera och antingen väntar in det om det är på väg mot en - eller så smyger man sig närme.
Eller så sätter / ställer / gömmer man sig någonstans där man vet att det man vill fotografera brukar dyka upp, och har man då kameran redo behövs inte så mycket rörelse. Tips vad det gäller fåglar, så är de mer känsliga för rörelse i sidled än i djup. Och dessutom är de smarta - att komma ganska nära med bil är inga problem. Men om man stannar bilen, eller ens funderar på att stanna för att gå ur - så flyger de…
mvh Martin
Håller med maridman.
Den upplevelsen du fick går inte att fästa på bild.
Den går inte att visa. Åtminstone inte fullt ut.
För en själv går den att framkalla både i hjärtat och få en kick av en bild man också lyckats ta vid tillfället.
Men bilden är inte det viktiga. Inte skärpan eller kompositionen.
Det är livets små upptäckter och oväntade vändningar, eller lungna tillvaro om man så vill som är viktigt.
Sen..för oss som säljer bilder vore det ju en katastrof om man klumpade sig vid ett sånt tillfälle.
Med förlov sagt.
-Anders

Jovisst blev det en upplevelse. Vi var vansinnigt upphetsade en lång stund efteråt. Vi har sett pilgrimsfalken högt över våra huvuden flera ggr men trodde aldrig vi skulle få den på besök.
P.S. jag hade inte känt igen honom - det är maken som kan olika fåglar.

Vilken häftig upplevelse och allt går ju inte att få på bild ibland blir det bättre när man berättar som de du gjorde nu för man ser så mkt bilder att man blir lite bildblind men historier sätter sig bättre i huvudet så nästa gång man hör något om pilgrimsfalk kommer man att tänka på din historia .
Jag har oxå missat rovfåglar som landat utanför huset vid 2 tillfällen men en gång fick jag en hornuggla på bild som landade på altanen på mitt staffli som stod dr i snön varför man nu lämnar sånt ute :-) Men jag fick fota den genom fönstret och genom snön som föll så de blev inga superbilder och sen filmade jag den en snutt oxå (finns en länk i min dagbok) och bilderna hade jag foto iFokus för ca 1 år sedan .
Men just fåglar är ju lite knepiga att fånga på bild jag har en längre tid velat ha något så simpelt som en kråka på bild men här på landet är dom så sluga att man nog måste muta dom och mutor brukar ju funka på fåglar och det är väl mitt tips till att fånga fåglar på bild muta dom med mat och ha bra grenar där dom landar kanske kan du lägga ut något till pilgrimsfalken nu när han väl har landat hos er du får ta lite musfällor och fånga sork som du lägger synligt på altanen :-)(de kan ju funka)
mvh/bjorsa

Mm - ja det var en anledning till att skaffa sorkfällor. Något som jag går och drar mig för trots sorkinvasion. Vill inte gärna tömma fällorna - men maken kanske kan.