Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 6000 ggr
Tizzla
0

Gäss...idag?

När jag var i skogen på eftermiddagen och pulsade i snön så såg och hörde jag en flock gäss som flög över mig…på väg mot väster. Är inte det lite märkligt?

Hawknestgrove
0

ja, de ska väl inet flyga runt nu? kanadagäss, alltså?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

är du säker på det du såg?….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
0

Säker och säker…de såg ut som gäss och de lät som gäss…sen om de pratade kanadensiska eller inte…hur i hela friden ska jag veta detGråter Men det var kanske till Kanada de var på väg…det ligger i väster…så det var nog sånaFlört

Hawknestgrove
0

haha….vi får väl höra av nån duktig på fåglar här …

Tizzla
0

Ja jag hoppas på det…blev en aning förvånad av att "möta" dem idag…men inte lika förvånad som när jag skottade fram domherrenSkrattande

TinaNordberg
0

De gillar inte snö o is. Är det en mild vinter kan de stanna i Skåne.

Det är väl inte någog mild vinter nu, eller är det milt hos dig?Obestämd

Var bor du?

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Tizzla
0

Milt och milt…det har faktiskt legat runt nollan ett litet tag nu men det var ju rejält kallt (runt 20-26 minus ett bra tag) tidigare och igårkväll var det 12 minus igen. Minst en halvmeter snö ligger det.

Jag bor i Småland, en bit inåt landet från Kalmar, det är ju ganska långt söderut…men inte Skåne.

Finns det någon annan fågel man skulle kunna missta för gäss när de flyger?

TinaNordberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Änder, men det är ju ganska stor skillnad i storlek. De låter inte så mycket när de flyger.

Kanadagäss  är helt möjligt, kolla nedan var de sågs igår.

http://www.artportalen.se/birds/default.asp

Hupp nu kom jag på hur man infogar länk. 

Artportalen är bra, där kan man gå in och leta obsar. Den är lite krånglig  att navigera i.

Jag behöver oftast gubbens hjälp när jag ska rapportera något.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Ronny-K
0

Jag är ingen fågelkännare, men den enda jag kan tänka mig liknar gäss lite på håll är Skarv. Men de är väl inte heller högljudda denna årstiden?

Ja det var en krånglig sajt (eller klantig jag), hittar inte gåsobsen..Skäms 

Måste man vara inloggad för sökning? Öppnar inte..

Tizzla
0

Begriper mig inte på den sidan alls, men jag lyckades nog hitta att sädgås blivit sedd i Småland igår iaf. En helt annan del av Småland men ändå.

Kanadagäss TROR jag är större än dem jag såg, kanske var det tom änder eller skarvar…men de lät som gäss.

TinaNordberg
0

Gör så här

Klicka på länken

klicka på  Visa fynd

skriv artnamnet i markerad ruta

klicka på  Sök

klicka på  Presentera fynd

klicka på  Observationstabell.

Nu har du lite att pyssla med.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Tizzla
0

Klurade visst ut allt utom det där med "presentera fynd"Skäms Ska kika lite närmare sen…fick med alla arter när jag skev att det skulle innehålla "gäss".

Maria
0

Svanar då?

De finns ju här över vintern och kanske bara flyttade på sig?

/Maria

TinaNordberg
0

Du måste skriva artnamnet: Kanadagås.

Lycka till.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

ok, grågås har jag hört kan övervintra……

Tizzla
0

Lyckades ju få fram sädgås förut när jag skrev "gås" eller "gäss"…men inte sista gången.

Tror inte kanske att det var kanadagäss…för visst är väl de större än de vanliga?? Vad heter de vanliga förresten? Hade ingen aning om att det fanns så många olika gåsarterSkäms

Men man ska lära sig något nytt varje dagFlört

Maria
0

Ingen som tror på svanar?

/Maria

Tizzla
0

Njae…tror inte det var svanar…måste googla och se om jag hittar en bild på flygande svanar…

Tizzla
0

Tillbaks…och nä…tror inte det var svanar jag såg. Låter svanar när de flyger?

Maria
0

Svanar låter….jag lovarFlört

/Maria

Tizzla
0

Som gäss?

Hawknestgrove
0

ja de tutar de med. men de är ju så mycket större……Så därför tror inte jag på svanar….

Maria
0

#22 Beror ju på hur högt de flög. Ljudet hör man ändå.

/Maria

Hawknestgrove
0

men de låter väl som gäss nästan? när de flyger, alltså….

Tizzla
0

Blir ju lite osäker på hur högt upp de var nu när jag ska försöka komma på hur stora de kan ha varitSkäms

[peter54]
0

Det är inte temperaturen i sig som avgör om gässen stannar eller inte. Så länge de kan hitta mat blir de kvar.

Härifrån försvann gässen i slutet av oktober i höstas, men jag har sett gäss här i december andra år när det varit mildare så att det funnits gräs att beta.

Tizzla
0

Det borde varit länge sen det fanns gräs att få tag på här, det har varit gömt under ett tjockt snölager i närmare två månader nu. Men kanske har de hittat något ute vid kusten eller på Öland, kustklimat är ju lite annorlunda.

Ronny-K
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En dålig mobilkamerabild, men i alla fall tagen i morse på ett litet sträck Skarv (eller Ålakråkor som dom också kallas).

[peter54]
0

#28 Intressant att se att även de flyger i fylking Glad

Ronny-K
0

#29 Ja, men de var knäpptysta.

Eldochis
0

Låter det som gäss, så är det gäss! Skrattande

Och troligen kanadagäss, de kan mycket väl stanna kvar där det finns öppet vatten i städerna och matas ihop gräsänderna. Gässen är liksom dubbelt så stora som änderna, så det är inte så svårt att se skillnad.

Skarven ser inte alls gås- eller andlik ut flygande. Det är riktigt intressant att se hur de kommer i hundratal, snabbt och lågt, till sina fiskeområden på somrarna. Jag tror dessutom att de är tysta när de flyger.

Tizzla
0

Då var det gässSkrattande

Ronny-K
0

#31 Jasså du säger det …..Obestämd

[peter54]
0

#31 och #32 För att det inte ska bli missförstånd är det bra om man anger vilket inlägg man kommenterar. Annars blir det lätt såna missförstånd som jag gissar just uppkom här.

Det syns tydligt att det inte är gäss på Ronnys bilder. Glad

Tizzla
0

#34 Så sant så!

Eldochis
0

Ok, tack för hjälpen Peter, det är inte lätt att vara nybörjare! Skäms

Min kommentar om gäss, inlägg 31, är svar på ursprungsfrågan, om just gäss.

Dessutom kunde jag ju inte låta bli att tafsa på # 28, med bilden på skarvarna, jag försökte förtydliga och visa på skillnaden mellan just gäss och skarv.

Men det är ju inte så lätt för er att begripa mitt svammel om halva tankekedjan blev kvar i min skalle! Guld i mun

Eva

Tizzla
0

#36 Hihi..då fattade jag helt rätt iafCool Men det är ändå bra att vara övertydlig.

Ronny-K
0

Det var nog jag som inte hängde med i svängarna. Mitt fel..Skäms

Tizzla
0

#38 Pilutta digTungan uteSkrattande Är du i Sverige nu för tiden? Annars kan du gott ha lite ågrenFlört

Ronny-K
0

Min bästaste vän Ågren. Men det var läänge sedan vi talades vid..Han håller sig borta enligt gammalt avtal.Oskyldig

Sverige, inte ännu, väntar på sommaren. Jag är där sädesärlan går och pickar på vägarna… ska tala om när hon nickar och lämnar landet.Då är det vår i Sverige.. Inte så länge till.

Pillutta??

Skrattande

Tizzla
0

Aha nu vet jagCool Inte konstigt att du inte hänger med…du måste ha fått värmeslag.

Ronny-K
0

#41 Visst, hela 7 grader plus i morse. Outhärdlig värme..Flört
(undrar fortfarande vad pillutta är)?Obestämd

Tizzla
0

Skrattande 7 plusgraderFörvånad…här var det storm…med både regn och snö…men plusgrader var det ju!

Pilutta…tja…tror det kommer från Emil i LönnebergaObestämd…när han och Ida busade med varandra…betyder ungefär "tji fick du"Flört

[peter54]
0

#43 Nä "pilutta dej" kommer ifrån Madicken.

Tizzla
0

#44 Jaaa…Madicken var det juSkäms JajaCool

Hawknestgrove
0

och i morse var det 8 minus här….