Kul med spår
Jag har upptäckt det roliga i att hitta spår i snön. Ända sen fältpersonalen från länsstyrelsen var här och pratade spår över en kopp kaffe så upptäcker jag spår överallt när jag är ute. Allt från minsta musspår till ekorre, älg skidåkare, vildsvin…
I veckan har vi sett flera omgångar av lospår igen. Jag mailade grabben och fick ett glatt svar tillbaka. De är mycket tacksamma över all observation som de kan få in som de använder till forskning om rovdjurens spridning och vanor (och ovanor som tex att de äter upp tamdjur). Det kan ju vara kul för er på natur.ifokus också att veta, att när man ändå irrar runt med vinflaskor, stickning, fyllesvin, snälla vargar och pinkar på varma stenar i skogen så kan man göra nytta samtidigt.
Citerar:
Hej Sanna ! Det är ju jag som skall tacka för tips och information om loobsar i er närhet. Jag upplever att det finns skillnader på hur man ser på de stora rovdjuren. Ena sidan är det människor som bara oroar sig och helst vill ha bort alla stora rovdjur Man håller tyst med vad man ev vet och säger att "vi tar itu med problemen närt de dyker upp" Detsto trevligare är det att träffa människor som vill veta mer om de stora rovdjuren och försöker se deras plats och roll i ett större naturligt sammanhang. Tack vare att människor hör av sig ,så som du gjorde, kan vi få mycket värdefull information. Detta gäller både vad som har hänt/setts och och om nya observationer görs. Detta innebär att jag tacksamt tar emot alla obsar som görs - också dagligen - om nu lodjur skulle smyga förbi varje dag under en månad! Direkta synobsar är mkt bra. Färska och ngt så när tydliga spår vill jag gärna kolla upp på plats liksom slagna bytesdjur. Genom återkommande och långa spårningar kan man lära sig mycket om djurens beteende. Ring eller mejla om du ser ngt. Det är ju jämförelsevis nära att ta sig till era trakter.

Genom länsstyrelsen i länet hittar man fältpersonal som följer upp spår.
På söndag är det lo obs i flera län.

Jag ser ju inga spår förutom från älg, rådjur, vildsvin och en och annan katt
och mina vargar förstås
Vet inte om vi har några "mer spännande" djur än så här men jag har ögonen öppna…hoppas jag!
I vilket fall som helst så är det jättetrevligt att få höra om dina spår och din teckning är superfin!
PS. Jag tror du ska rita istället för att fota när du hittar något spännande

Hm… ja det blir bättre bild iallafall.

ja det enda jag ser just nu hemmavid är räv och katt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....