Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 2901 ggr
Lynxx
0

Svenska uttern mår bättre

Natur| 2011-02-14 14:36 - Miljöaktuellt:

Därför mår den svenska uttern bättre igen

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.368550/darfor-mar-den-svenska-uttern-battre-igen

Uttern har haft det tufft i Sverige de senaste årtiondena. Men nu mår uttern i Sverige bättre igen, konstaterar Naturhistoriska Riksmuseet.

I ett pressmeddelande berättar Narturhistoriska Riksmuseet att utterrn nu mår bättre i Sverige och att det idag finns fyra gånger fler uttrar än vad det gjorde för trettio år sedan. Orsaken tros vara att vi nu ser resultatet av att miljögiftet PCB förbjöds på 1970-talet.

Halterna av PCB har sjunkit till en tredjedel. Samtidigt har djurets reproduktionsförmåga ökat. Enligt Naturhistoriska Riksmuséet bedömer forskarna att det idag finns 2000 uttrar i Sverige.

---

Kul! :-)

/L

KimE
0

Japp brukar se utter när jag jagar bäver i Jämtland.

Uttern har nått ner till dalsland igen.

TinaNordberg
0

Glädjande! Uttern är en trevligt innevånare i vår natur. Nu känner jag mig tvungen och fara ner till Hedströmmen o kolla om det finns spår. De brukar finnas där.

Hittade en trafikdödad utter för många år sedan, en stor präktig hane, fult frisk i sina bästa år.  Det här var 1993-94 då var de inte så vanliga.Tråkigt.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

Det var kul att höra att den har repat sig. En trevlig liten gynnare….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tizzla
0

Så kul! Och väldigt nyttigt att se att miljöåtgärder har effekt även om det tar tid ibland.

TinaNordberg
0

Ja Tizzla, förstöra går snabbt, återställa tar tid.

Tina Nordberg Medarbetare Fågelskådning

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Tizzla
0

#5 Ja så är det ju tyvärr…men hellre det än att det inte finns något alls att göraGlad

[Doglovers]
0

Min man satt och jagade bäver i våras då en utter kom knallandes längs med ån. Jätte kul. Så den ska man försöka få på bild framöverSkrattande

Hawknestgrove
0

ja, den lille förstör ju inget, som tyvärr bävern gör…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....