Mata rådjur?
Rådjuren har ju det jättesvårt när det är såhär kallt. Nu är här visserligen barmark för tillfället men jag hade ändå velat mata dem för jag träffade på en stackare som inte ens sprang ifrån mig och hundarna utan bara gick sakta sakta :-(
Jag vet att man inte får ge dem torrt hö och jag har inte råd att köpa speciell mat just till rådjuren, men mina marsvin är extremt kräsna med sitt hö (27st) så det blir mycket över som är helt ok. Kan jag dåm dränka det i vatten, låta rinna av så det inte blir is av det och mata med det? Det blir ju inte så mycket men 1-2kg på 1-2dagar och det är ju mer än ingen mat alls.
Fåglarna vet jag får en del mat av grannarna :-) men rådjuren bor någon kilometer härifrån
putt för dem som kanske tittar in och vet mera…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Om du ska använda torkat hö så måste de få det hela vintern så deras magar hinner vänja sig. Rådjuren vill inte ha så mycket gräs i höet utan mer klöver och andra foderväxter så marsvinens lär inte var så bra för dem. Rådjuren betar mycket bärris så är det barmark så hittar de föda.
och de är väl glada i grönsaker och frukt , om det är någon som kanske får hämta sånt som slängs i butikerna?
Ok, synd :-(
Frukt och grönt slängs här, har frågat och de har bestämelser att det måste slängas >(
ja, man ska ha kännigar för att hämta och möjlighetter. Vi matar ju vildsvin och hämtar en bautasläpkärra varje vecka full med både bröd och grönsaker…

de äter ensilage med och havre och vete, här går det åt ca 500kg havre varje vinter, och vi köper morötter och potatis på lantmännen. vi plogar även an snön på åkrarna så de kan gå och skrapa i marken.
de gillar visst solrosfrön med, de sparkade sönder fågelautomaten här..
de älskar lök och tulpanblad..
se där här fick du toppentips! Tänkte på kål, då de även gillar fodermärgkål,
Problemet är plånboken :-/ Funkar det med vitkål? Det får jag ofta över lite.
Bröd kan jag kanske få tag på, men blir de inte bara mätta på det? Vet att man inte ska ge fåglarna bröd på vintern för då äter de sig mätta men får näringsbrist iallafall eftersom,de tror att de fått det de behöver när magen är mätt
min tanke också. kål som kål….tycker men…Ja vi ger ju vildsvinen både bröd , frukt och grönsaker….

Är det okej att mata med bröd? Trodde bröd ingick i gruppen "oetisk matning" vilket jag läst att man vill undvika till exempel till vildsvin.
Här får rådjuren/hararna av hästarnas hösilage Jäg lägger inte ut det, utan balen står öppnad på gårdsplan utan att vara täckt och rådjuren går ju och hämtar själva.
Jag har gått åtskilliga mil i skogarna här och överallt står det ensilagebalar där alla skogens djur har fest så de klarar sig även om inte jag ger dem. Men det är kul att hjälpa till.
Barnen smyger ibland ut med solrosfrön och havre från kaninernas skafferi, och när snötäcket var som allra djupast och djuren inte ens hittade blåbärsris att gnaga topparna av så fick de hackat lucernstrå ur hästarnas foderkammare som de gillade jättemycket. Bar ut ett par hinkar varje vecka och tömde lite här och var. Mest för att locka bort dem från trädgården så att de inte skulle tugga i sig min fina thujahäck. Den är tyvärr slaktad totalt så det blir till att gräva upp den till våren och tjällossningen och byta ut.
HAha vi vet inte "våra " vildsvin har i alla fall mått bra och fått många små…. De har även fått stora klöverbalar att mojsa sig i…De älskar frusna apelsiner och citroner. Men det allra gottaste är vindruvor….och bananer…..

Hihi Gunilla? Vill ni ha många små? Vad ska ni ha dem till?
I hembyn petar älgarna upp ensilage balarna själva.:)
ja unga vildsvin är ju väldans gott och vildsvin är bra för att hålla lodjur borta. det vet vi. Men vi vill få upp en livskraftig stam som inte går och gör härverk hos bönderna. Så vi matar……
Grillgrisar är goda-
absolut. Men vi vill som sagt först och främst få upp stammen lite….och så länge de får mat hos oss, så stananr de där och ger attan grödorna.
Här nere är det jättemycket problem med vildsvin som många jägare matar dem och sedan bara knäpper dem när de kommer dit och tror de ska få mat :-(
Tycker inte sådan jakt är snäll men vildsvinen behöver ju hållas efter och förhoppningsvis dör de väl lyckliga eftersom de tror de ska få mums
Men jag tycker ändå det är fegt och inte jakt utan slakt!
Ska lägga ut kålen som jag ändå slänger så får de lite mat iallafalla :-) Det blir nog inte ens 3kg i veckan men mat som mat :-D I den skogen bor inga vildsvin, dock verkar hela stadens kajor övernatta där. Tror det finns en och annan hare också men rådjur är det jag ser mest
Kan de äta rågflingor? Fick en hel säck av bageriet för den hade gått sönder och marsvinen kommer aldrig hinna äta upp det tills datumet går ut
Synd på höet bara för det är nog drygt 5kg i veckan, inte mycket men ändå onödigt mycket att slänga tycker jag, och kaniner vill nog inte folk ha här för annars har jag ett kanintillhåll ett par km bort
nä, vi har absolut förbjudit dem som skjuter vildsvin att skjuta vid vår matplats. Den som matar flitigast har ju nästan fått dem halvtama och han har så kul åt dem, så han vill ju inte ha några skjutna alls. vi skulle gärna vilja ha en unggris, men det får bli från annan plats, inte från vår matplats, för då skräms de bort länge. Jo men släng ut både rågflingor och hö.
#18 Vad bra! Inte snällt att skjuta dem när de tror de ska få mat!
Då gör jag det :-) Om inte annat är det ju så lite hö att de borde ju inte få ont i magen
Rådjur äter hö om än i liten mängd, så du kan lägga ut små tussar i taget om du vill, men att lägga en hel höbal är kanske dumt.
Annars kan du fråga på din lokala affär om du kan få lite "dålig" frukt någon gång i veckan. Det gillar rådjuren!
Vi ger våra hel havre, kostar inte många kronor på granngården t.ex!
Hakuna matata!

man matar vildsvin där de ska va och även där de inte ska vara så man kan skjuta av dom för där de inte ska va kommer de ihåg sen vad som hände, så det är tvunget att mata och skjuta, men då måste det finnas en plats där de är helt ifred från människor och får äta. och bröd och mat hemmifrån är faktiskt inte för ett vildsvin.
Jakt på åtel är det bästa sättet att kunna skjuta rätt gris med låg risk för skadskjutning.

Fodermorötter till hästar säljes för 30kr per 20kg säckar. Morötter är mums.
Jag Googlade på "fodermorötter" och hittade flera anonser. Man kan väl höra med någon ridskola de har säkert kontakter med försäljare.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Morötter säljs här för 20kr för 20kg, det brukar jag köpa till marsvinen också och det blir nästan alltid 10kg som får slängas för det hinner bli dåligt så då kan jag ge det till rådjuren innan det blir dåligt :-D
Då kan jag helt plötsligt få ihop mat till iallafall ett par måltider i veckan (utan att sabba min ekonomi som redan ligger minus för annars hade jag gett dem mycket mer!) det är ju bättre än inget alls :-D
Rifla, våra vildsvin får överblivna grönsaker och frukt och även gårdagens bröd.de fick även en höbal att mojsa sig med nu i helgen. och på den platsen vi matar, har VI förbjudit avskjutning. OCh vi lämnar inga matrester, för det har vi inga. För övrigt mår nassarna bra och förökar sig, vi har för tillfället i alla fall tre kullar med småttisar, så våra mår bra. OCh det enda som är vettigt att skjuta av i födohänseende för oss, är ju kulting i någotsånär storlek.
#25 Anledningen att just bröd inte är så bra är ju samma som varför man inte ska matta någon sort djur (inte fåglar heller) med det.
De allra flesta matar ju med ett vitt bröd, och det är ju i princip bara tomma kalorier. Små fågar kan dö av svält trots de är mätta i magen. Mörkt bröd är givetvis bättre men fortfarande inte bra… Det skulle vara om man gav något riktigt mörkbrunt bröd med massa solrosfrön/russin osv i.
Hakuna matata!
ja, här är det en salig blandning av allt sånt här butiksbakat bröd, både vanligt vitt, men också mörkt och fullt med grejer… OCh det är ju inte mycket i proportion tlll grönsakerna. Sen får de även havre och de gillar de också och ärtor. OCh som sagt, våra grisar mår prima i alla fall….

#14 Vi har massvis med vildsvin i skogarna ändå händer det att lon smyger sig förbi här ibland, och äter en och annan dovhjort i hägnet… De kanske inte har lärt sig detta ännu?
Jag tycker det är okej iof det lilla jag börjar lära mig om lodjuret. Här får hon gärna bo för min del. Skogen är jättestor så alla får plats.
ja, här har vi märkt att lon hålller sig borta när grisen finns. Så det är väl olika och de kanske vänjer sig vid varandra, vad vet jag.

Jag tror att om man vill ge de vilda djuren mat, leta upp markägaren och prata med dom innan man tömmer ut säckar med morötter, fruktlådor från affären o dyl. Ofta finns det ett jaktlag som har stenkoll på var man ska mata djur eller var man inte ska mata dem. En matplats på fel ställe kan bli olyckligt, om djuren t ex följer en växel som korsar en väg. Kan ju bli trafikskadat av det hela. Även om man lägger det en bra bit in från en väg så kan de avvika från andra platser om de hittar nya restauranger. Vildsvin som matas på fel plats kan ställa till med skada på grödor som Gunilla sa så deras matplats väljer skogsägaren ut med omsorg. Man vill ju väl men det kan bli så fel utan att man vet om det.
ja VI ÄR JU MARKÄGAREN så det är ju inga problem för oss

#29 Har det funnits mycket lo där du bor Gunilla? Här verkar det som de ökar i antal.
ja rätt mycket. så jag personligen är glad åt grisarna. MEn Ok vi kan i alla fall konstatera, att vi har fått en massa tips vad man kan ge till rådjuren i denna tråd!
Fin tanke. Jag har inte läst igenom alla inlägg.
Men ett tips kan vara att du pratar med affärerna i din närhet och tigger gamla grönsaker. Dom måste du sedan skära i små små bitar. Rådjuren har väldigt små munnar och kan alltså inte bita i för stora bitar.
Lycka till
#34 Det vette sjutton… Här ligger halvätna äpplen lite varstans, så tärningssmå bitar behövs nog inte i.af ^^
en det kan ju vara bra att skala apelsiner osv ;P
Hakuna matata!

Inte behöver de fruktkniv i vår trädgård iaf.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
hur är det, de har bara tänder i underkäken eller i överkäken va?

#37 De har endast framtänder i underkäken vill jag minnas efter ett skelettfynd av en dräktig rådjursget som legat ett par år. Som kossan har, de har heller inga framtänder i överkäken.

Vill bara tillägga att alla hjortdjur saknar framtänder i överkäken.
De river av födan, om den inte ligger i fina högar upplagda av snälla människor.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Titta noga på rådjuren så ska ni få se att dom har pytte små munnar. Dom kan inte öppna dom ordentligt.
I vårt lilla jaktlag har vi två viltåkrar, den ena är det fodermärgkål på och den andra korn. Dessutom köper vi skadade ensilagebalar billigt (skatorna pickar hål på plasten hos en del bönder). Dessa ställer vi ut på en liten plogad åker i skogen nära vårt viltvatten.
Här hemma på tomten har vi besök av rådjur varje dag. Det är tre olika familjekonstellationer, en get med en killing, en get med två och en get som lyckats klara tre killingar.
Hon med tre killingar var hit igår eftermiddag, men de kommer inte alltid tillsammans. Först kom geten.
Senare när det nästan blivit för mörkt att fota, kom killing nr 3 fram till fågelbordet. Det är en bockkilling och han hade stått 30 meter bort och ätit under en stor ask där snön försvunnit. De bytte plats, geten och de två getkillingarna gick till asken och bockkillingen kom fram till fågelbordet.

Den lille bockkillingen
Vintern har gått hårt åt våra rådjur. Ett av "våra" fick sluta sina dagar idag. En liten mager bockkilling gav upp, han orkade inte längre stå på benen. Har haft ögonen på honom en tid, tyckte att han inte verkade riktigt pigg. Blev tvungen att ringa polisen som skickade en jägare. Nu följer han våren från sin himmel.
Kommer ni ihjåg tråden från mars 2010?
Så gick det då, i år har här inte varit en enda på dagligt besök.
Tina Nordberg Medarbetare Fågelskådning
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Stackars liten.
Tur han hade dig Tina.
Det är ju så svårt att se på när de inte orkar mer.
#45 Det där hände här för några år sedan. En granne ringde och sa att jag skulle komma och titta på ett litet smaldjur som låg på hans gräsmatta och såg emlig ut. Hon flyttade sig inte när grannen kom ut.
Jag fick också höra från en anna granne att de sett smaldjuret traska omkring på deras tomt, sovit på ladan osv. Jag gick dit och tittade på rådjuret och såg att det var mer eller mndre förbi och inte ens orkade resa sig. Hon reagerade knappt alls när jag försökte lyfta upp bakdelen så att hon fick fötterna i backen, utan bara sjönk ihop.
Då gick jag hem efter hagelbössan och avlivade rået. Hon vägde inte ens hälften av vad hon borde ha gjort.
Sorgligt. Nu får vi hoppas,a tt våren kommer med stormsteg här. Enligt gårdagens AB i en artikel i går, så var det 20 dagar kvar hos oss. Vi tackar…..
Och så fort våren kommer och det tittar fram lite gräs lämnar rådjuren matplatserna direkt.
Det är i övergången mellan vinter och den tid när växtligheten börjar gro igen som är flaskhalsen för rådjuren, den tid när flest rådjur dukar under av svält trots att det kanske inte är kallt längre.
Vinterbetet är slut då och inget nytt har ännu börjat växa. Detta måste man vara uppmärksam på inom viltvården, för trots att det kanske är plusgrader och vackert ute, kan rådjuren svällta ihjäl.
ja, här utanför så går de och nopprar i den gamla havreåkern….
Här är det minst en halvmeter snö, 30 cm skare och 20 cm lössnö ovanpå det. Inte en bar fläck så långt ögat når. Dessutom snöar det nu igen.
oj, ja småsnöat har det gjort här i natt, men det finns att plocka på ser jag. OCh hur är det, gillar de knoppar på fällda lövträd? För gubben är i skogen och gallrar och hugger ved….
# 40 "pyttesmå munnar" - allvarligt talat, skojar du?
Självklart kan de öppna munnen alldeles tillräckligt. De stoppar in både äpplen och grova morötter och finfördelar dem längre bak i munhålan med sina kraftiga strecktecknade kindtänder. Visst kan det ta en stund, men morötterna går åt, oavsett om man lägger ut dem hela eller skär i pyttebitar.
Titta på den här bockkillingen. Dåligt foto, men öppna truten kan han. 
#54 Om man jämför med hur stora munnar älgar har så är det en rätt stor skillnad.
Igår fick de en påse rågflingor och morötter. Idag fick de morötter och lite ris som blivit över efter middagen :-)
Jag ger på kvällen för att hela stadens kajbestånd övernattar där så inte de käkar upp det.
I övermorgon blir det lite vitkål, morötter och ett halvt paket müsli som blivit över.
Det är inte mycket mat alls tyvärr men mer än ingenting. Kollade i den stora skogen på andra sidan staden och där matar jägarna. I "min" skog har jag inte sett något
Kan de äta pommes? Det är ju potatis fast gjort i ugnen
Vi brukar fälla lite asp och vi fodrar även med ensilage och kross så det finns kvar också när snön försvunnit. Många säger att vi skämmer bort djuren och att dom håller sej till balarna i stället för att leta mat själva, men där har dom fel.

jag lurpassar på min råbock som jag upplever som väldigt stor o pampig.. han brukar vara mycket på baksidan av huset… men igår var han ofin att vara på andra sidan småtallarna så det inte blev så prima bilder… ska gå ut med morötter o äpplen nu o lägga PRECIS där jag får en toppenbild… hehe……njaaa… kanske ska lägga det där han brukar komma ner från berget…..blir nog bra bild där med…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/