Äggsamlare i farten
Jag fick ett mail från Erold Coleman (ornitolog och polis) med uppmaning att sprida till så många som möjligt:
"För kännedom kan jag meddela att äggsamlandet äger aktualitet igen. Enligt Rikskriminalen bör vi hålla ett öga på våra stuphäckande fågelarter i Västra Götaland, främst då sannolikt pilgrimsfalken. Helikopter lär tydligen användas. Två stora utredningar pågår för tillfället och annat verkar vara förestående. Du får gärna sprida detta faktum, d.v.s. att fågelintresserade bör vara extra vaksamma på bilar och personer, som ses på ställen där de väcker misstänksamhet. Ofta upptäcks ju dessa brott av vaksamma privatpersoner. Det stora problemet är svårigheten att spana och organisera sig mot brottstypen. Trodde i min enfald för något år sedan att verksamheten var tynande, men ack vad jag bedrog mig.
Erold"

Oj…ja detta behöver spridas!
men så vidrigt!!! HAr du lagt detta på Miljö i Fokus också?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack för tipset, nu ligger det på Miljö också. Samt på Fågelskådning, Djurskydd och Djurfoto.
Olle

Funderade på om det borde läggas ut på ännu fler sidor så att fler som är ute i naturen vet om detta. Även om alla inte är djurvänner så kan de ju ändå hålla ögonen öppna när de är ute. Ju fler som är medvetna desto bättre.
Tänker mest på häst- och hundmänniskor som är ute mycket men även idrottare är ju ofta ute och springer/tränar/motionerar i naturen.
ja just det… häst och hund är inte dumt!!!!
Jag har lagt ut det på flera forum, men har tyvärr inte tid och ork att lägga ut det på alla forum på hela internet. Ni får gärna kopiera/skriva av det och sprida själva!
Olle
lagt det på min facebook som anteckning
Näe!!! Fy så vidrigt!!! Nu igen!!! Jag avskyr sånt här. Och min älskade Pilgrimsfalk som äntligen är på någorlunda återgång. Jag fattar inte hur man kan vara så okänslig!!!
Jag ska också göra allt jag kan för att hålla människpor uppmärksamma på detta!
ja det är ju bara pengar om de är ute efter…. En fruktansvärd marknad, detta…

När är det aktuellt? Lite tidigt för dem att lägga ägg nu, men man kanske kan skönja häckningsplatserna redan tidig vår?
Pilgrimsfalkens äggläggningstid är från slutet av april till slutet av maj. Men det skadar inte att börja spana lite tidigare. Uppgifter om var pilgrimsfalken häckar kan av begripliga skäl vara känsliga att lämna ut, men om ni tar kontakt med lokala fågelskådare (t ex inom SOF eller SNF), och gör ett trovärdigt intryck när ni berättar om era spaningsplaner, kan ni nog få information. Lycka till!
Olle
ja de som vill stjäla är nog på vakt redan nu för att kolla in sina byten