Orm art?
För ca 10 år sedan stötte jag på en svart orm med ett kobra liknade huvud som hade blåa cirklar på baksidan av huvudet och har alltid undrat om vad det kan ha varit för orm art, finns det någon som är orm kunnig och vet vad för orm art det var? :)

Var i världen stötte du på den ormen? Här i Sverige finns inga sådana som du beskriver.
Tina Nordberg Medarbetare Fågelskådning
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
tipsar dig till Reptil i fokus. Där har du väldigt duktiga folk på orm
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Detta var i en litet samhälle i skåne och jag förmodar att den inte hör hemma i Sverige som du sa utan att den hade släppts ut i det vilda utav någon. Dum som man var så lyckades jag och en kompis fånga den i en låda med hjälp utav med pinnar men när vi hade hämtat en ormkunnig person så var den ej kvar där och han visste heller inte vilken orm art det kunde ha varit.
asch, va synd…….hör inne på retil ändå, då kan du åtminstone få någon hjälp om artbestämning
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det skall jag göra, tack för hälpen :)
Kobraliknande huvud säger ju inte så mycket… inte helt olikt huggormshuvud väl (om man nu inte räknar med själva halsen). Hasselsnoken är väl lite mer åt det blå hållet ibland och gissar att mönsterna på den ryggen, som ibland gör att den förväxlas med huggorm kan vara olika tydliga och kanske tas som "cirklar i nacken".
Jag hoppar nog vidare in på reptil jag också för det verkar intressant och se om någon kan komma på vad det kan vara för gynnare.
mvh Martin