Larvfri spindelmidddag
Några spännande minuter bjöd naturen på när jag stod och kollade en larv som kröp omkring i sommargrönskan (oj vad jag längtar dit). Ovetandes om faran kröp den rakt över middagsbordet där en spindel satt och mumsade på en fjäril.
Alldeles intill, vänster i bild, kalasade en annan spindel på en fluga.
Den här larvens stora lycka var att båda spindlarna redan hade fångat sin middag.Den kunde lungt krypa vidare och bidraga till sin arts fortlevnad.
Tina Nordberg Medarbetare Fågelskådning
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Det måste varit väldigt intressant att sitta och iakta dessa små (läbbiga) spindlar på deras middag.
Jag gjorde samma sak en gång då jag såg en insekt landa på en blomma där det satt en spindel och det blev en kamp på liv och död. Spindeln vann. Men att få se hela händelse förloppet var rätt spännande faktiskt. även om det var en spindel !!!
Åh vilken underbara bild och ÅH vad jag längtar till sommaren
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tack, det är inte så bra skärpa tyvärr, men det händer mycket i bilden.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Läcker bild!
För något år sen såg jag en geting som fångade en fluga och sövde den på något sätt, sen fångade den en fluga till och sövde den också.
Sen gnagde den av vingarna på båda, de hann börja vakna till lite innan det var klart och surrade väldigt ilsket!
En av flugorna tog getingen med sig men den andra blev lämnad att dö…den låg kvar flera dagar…helt bortglömd.
Tyckte lite synd om flugorna men det var väldigt spännande att titta på

Å vilket slöseri med mat, att lämna en fluga kvar.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

#5 Haha…det var faktiskt exakt min tanke också! Plus att flugan fick dö helt i onödan.
ja, naturen är grym utan att den vet om det.

fantastiska bilder………

haha, kanske små fruktflugor då……..