Konstiga stenar
Lade märke till ett "fenomen" i somras som jag inte förstår.
Till saken hör (nog?) att det regnade vid snösmältningen sen kom det sammanlagt ungefär två droppar regn fram till september, dvs snustorrt i skogen.
När det var torrt ute och hade varit ett tag så fick jag syn på en sten, i stigen jag gick på, som var alldeles blöt. Tänkte att ett rådjur eller något kissat på stenen
och funderade inte så mycket mer på det…
Hittade några till i närheten och tänkte att det nog var myrorna som gjort något…det finns en jättemyrstack alldeles intill.
Sen insåg jag att det fanns blöta stenar överallt i hela skogen…dock inte alla stenar
Då var jag ju tvungen att titta lite närmare och de såg inte bara blöta ut…det såg ut som någon hällt olja på, kändes även lite oljigt. Det var även blött precis runt stenarna, som kändes onormalt kalla.
Funderade på om ett ufo susat över och haft oljeprickskytte på stenarna
…kan inte komma på någon annan förklaring.
Frågade en granne som har varit väldigt mycket ute i naturen, han hade inte sett det och visste inte vad det var. Han funderade på om det hade något med rullstensåsen som vi (tydligen
) bor på att göra. Han hade märkt att vissa stenar var kallare än andra (dock inte denna sommar då han varit hemma mycket efter en hjärtinfarkt).
Kan tillägga att detta är min tredje sommar i Småland och jag har inte sett detta förut, men jag kan ha missat det.
Någon som har sett något liknande? Vet vad det är? Har någon teori?

Puttar upp frågan. Själv har jag ingen aning.

Tack Tiana! Inte jag heller…och frågan är om det kanske är något skumt på gång…när ingen verkar veta
verkar onekligen underligt…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vad kan det vara?….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Skicka frågan till en geologisk förening eller liknande.
ingen som har kört fyrhjuling och spillt bränsle på dem?

#5 Ahhh…det kan man ju göra
#6 Nope.
Skicka frågan till NE.se ( nationalencyklopedin) de har experter som sitter bakom skärmen som kanske kan hjälpa dig!
Hakuna matata!
Hm..man ska alltid först se det mest naturliga.
Det var jag jag som kissade på stenarna.
Möjligen hade stenarna blivit blöta under natten och på en del stenar lyste solen medan andra låg i skuggan innan du kom.
De du såg som låg i solen hade nyss fått solen på sig.
Eller:
En sten som har större yta under marken behåller gårdagens värme bättre än en liten sten. Vilket kan göra att den större stenen som kanskje inte sticker upp mer än att den ser ut som den mindre torkar upp nattfukten fortare.
Men det kan också hända att dom där jävlarna som skulle ta mig från denna värd och använde väörmelampa vände på fel stenar helt enkelt.
-Anders

Chano…har du kissat på mina stenar
En fundering jag har haft som är lite tvärt om mot din ena Chano…är att de som är stora och ligger mestadels under jord drar upp fukt underifrån…pga värmen/torkan i luften. Vissa av stenarna ser inte stora ut…men jag kanske bara ser toppen av "isberget".
Det var så snustorrt här i somras att det inte ens var dagg i gräset på nätterna…och jag är oftast ute i skogen em el kväll så det där med nattfukten stämmer inte riktigt.
#8 Tack för tipset!
något som klarnat?

Inte ännu…har inte fått iväg något mail
Var inne på NEs sida men hittade ingen "fråga-experterna-mailadress"…så jag vågade inte! Ska klura vidare på andra håll…annars blir det ett mail till dem ändå.
Gör det under den vanliga kontakten, de slussar dig vidare till experten! Har själv gjort detta när jag frågade om larver
Hakuna matata!

Ok…då kanske jag ska våga då

Sååå…nu har jag mailat dem
Hoppas jag får svar och att de har någon förklaring! Skulle iofs vara lite spännande om jag har ufon här…men naturen är ganska spännande den också!

Har du fått något svar?
Tror på canos version om att cano smyger dit o pinkar in sitt revir.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
helt klart att det är vår vän i norr som pinkar revir…..

Jag tror också att Chano är den skyldige
Så här skrev jag till NE:
Rubrik: Geologiskt fenomen?
Fråga: Hej!
Jag funderar på en sak som jag inte kan släppa och hoppas därför på att ni kan hjälpa mig.
I somras när det var väldigt varmt och torrt hittade jag stenar i skogen som var blöta. Det var även fuktigt i marken runt stenarna.
Kan stenar dra upp fukt underifrån när det är så varmt? Eller har ni möjligtvis någon annan förklaring på detta?
Jag bor i Kristvallabrunn och såg detta lite varstans i "min" skog.
Mycket tacksam för svar!
MVH!
/*********

Detta fick jag som svar idag:
Hej ******!
Tack för ditt intressanta meddelande.
Personligen instämmer jag i dina tankar för som jag minns, var det den tanke som låg bakom konstruktionen av de gamla jordkällarna men eftersom jag inte är någon redaktör, har jag sänt ditt meddelande vidare till NE-redaktionen.
Om du har möjlighet, skulle jag uppskatta - om du ville vidarebefordra svaret från redaktionen till mig under adressen: ************
Med vänlig hälsning
NE kundcenter
Alltså väntar jag på fortsättningen

spänningen stiger.
kul……

Ja spänningen stiger…inget mer svar ännu…hoppas de har någon förklaring!
ja men nu har ju Chano gått i ide…..

#23 Eller har han smygit sig ner hit för att kissa på mina stenar…och bara låtsas ha gått i ide?
Nu är det vardag så då kanske det kommer ett svar…
ja han larvar sig runt och fotar björnspår bara….. Hahn sover nog INTE!!!!
Inget svar ännu? 
Hakuna matata!
kan de mig den på att Chano går och kissar på dina stenar….

Tror också det är Chano…
Tänkte på detta härom dagen och konstaterade att det var lite konstigt att jag inte fått svar ännu…det lät ju som att jag skulle få det…men den som väntar på något gott
#28 Jag tror jag fick svar på bara någon dag! :o Kaanske maila och hör hur det går så du inte försvunnit i "cyberrymden" ;D
Hakuna matata!

Jasså…ja då får jag maila dem igen och fråga! Det kan ju vara så att de inte har en aning…kanske jag har hittat något sensationellt
kul att få höra…..

Nu har jag skickat ett påminnelsemail till dem och fortsätter hoppas på svar
bra!!!!

Fick svar…för ett tag sen
Hej och tack för frågan om fuktiga stenar!
Det fenomenet som du beskriver skulle man gärna ha velat se med egna ögon.
En förklaring skulle dock kunna vara att grundvattnet står ovanligt högt i det aktuella området. På min egen hemort är det på det viset, vilket gör att vatten och fukt kan uppträda där man tror att det borde vara torrt. Kanske det hela späds på av det faktum att stora stenar i mörka, djupa skogar är kallare än marken däromkring.
Med bästa hälsningar
Jag tror inte jag blev så mycket klokare eftersom jag betvivlar att grundvattnet var högt. Dels för att det var mitt i värsta sommarhettan och dels för att de "vattenhål" som finns i skogen var helt torra då. Men kanske kan det ändå vara så…jag har ju ingen koll på grundvattnet
Tycker nästan det blev ännu mer spännande nu och funderar på att maila igen om det blir så i sommar också…kanske han vill komma hit och titta?
Tills dess håller jag Chano för skyldig
så klart Chano pinkar på stenarna…..
#34 Kanske var det inte grundvattnet, men mycket väl en vattenåder annars! De går ju upp och ner, kors och tvärs lite hur som i marken. Det kan säkert ha varit så att en åder låg ytligt där.
Vi har tre brunnar här hemma, två grunda med handpumpar och en djup till hushållet. Den ena brukar sina när det är väldigt torrt, medan den andra (en annan åder) håller sig hög även i den värsta sommarhettan.
Så det måste vara något sådant om det trots allt inte var Chano som var skyldig trots allt 
Hakuna matata!
ja det kan så vara…….

Jag såg ju stenarna lite varstans inom ca 1 km²…men det kanske finns flera vattenådror här
Annars måste Chano ha varit väldigt kissnödig
haha tänk på att han kissar på långt avstånd från dem……

Kallt och varmt med olika vikt/densitet.
Kan det vara svårare.
Nåja…jag erkänner..jag pinkade på dina stenar.
Far land och rike runt nu och pinkar på allt som ser ut som en sten.Vill ju ha rätt.
Har fått klagomål för det faktiskt.
Var väl någon som hette Sten.
-Chano
Det var inte snällt!!!!
Åh så nu ska du lägga en klutt på någons axel? Skräääääääään……

Har faktiskt tänkt på mina stenar på sista tiden…de är konstiga nu också! De smälter snön.

Det där får du gå till botten med, verkar märkligt. Man blir nyfiken.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Ja det är märkligt, jag undrar om det är som någon sa…en vattenåder
Ska komma ihåg att ta med kameran ut någon dag och skicka bilder till den på NE som svarade…han ville ju se med egna ögon
ja det måste ju helt seriöst alltså vara så, att det går någon vattenåder under, som gör att de smälter snön….

Nu har jag mailat och frågat lite mera
*väntar på svar igen*
Han som tog emot mitt första mail först har nu fått en personlig inbjudan hit av mig…han verkar vara lika nyfiken som oss andra här om man läser svaret jag fick av honom (#19). Hoppas han kommer in!

Spänningen stiger.
Vilka läckra vargar var hittar man dem?
Det är nte fokus som stjäl ditt inlägg utan Gunilla för att bättra på statestiken

Ja de där vargarna…de brukar dyka upp så fort jag är ute
Är det Gunilla som är ifokusspöket

vem vet vad hon är

haha… fick också en fundering om stenar…. På vägen mellan Näsinge och Svinesund är det en sten, som alltid har petet upp ur asfalten. Troligen är den jättestor inunder. Och samma typ av fenomen har vi där! Isen runt om stenen smälter och det syns ju väldigt väl nu när vägarna varit igenisade(läs dåligt plogade)

Våra stenar i skogen sjunker ner i backen så det blir stora hål efter dem. Särskilt märker vi detta på vägen. Jag tror det är för att det är vattensjukt i marken mer eller mindre, stenen innehåller inget vatten. Marken expanderar när det fryser så som vatten gör när det blir is, och på vissa håll höjer sig marknivån väldigt mycket. När det blir soligt och lite värme så blir stenen fortare varm än den frusna marken pga att den inte innehåller vatten, och lagrar värmen under längre tid. Den sjunker därför som en sten. Snön smälter fortare på den och det blir stora kratrar efter den.
Men det förklarar inte dina blöta stenar i skogen även när det är sommar Tizzla.
Men så stora vargar. Är du aldrig rädd?

Då har du ju ännu konstigare stenar Sanna
Mina sjunker iaf inte! Jag har inte riktigt luskat ut om det är samma stenar som är blöta på sommaren och som smälter snön nu…men det borde det vara.
Tydligen har den redaktören jag fick svar av på NE gått i pension så det gick inte att maila honom. Dock har den jag bjöd in hit erbjudit sig att vidarebefordra frågan till honom…så jag ska bara få iväg det igen
Det är bara snälla vargar i min skog
Jag har sant sen tidigare.
Hm..ni tror att jag jämt kissar på alla stenar:)
Om stenen absorberat värme och sen inte hinner kallna när kylan kommer är den fortfarande tinad/varm. Kan vara med olika nivåer i grader hela dygn. Behövs inte många graders skillnad för att stenen ska vara tinad om inte lufttempraturen stuckit iväg helt åt pipan.
Konstigt att inte en som ska kunna kan tala om det.
Möjligen har man inte forskat i stenars värmeabsorbering och avgång av värme.
Det kan också vara tvärt om (bor i en del av landet som ofta är lite kylig) Så man har ju inte både märkt fenomenet utan också funderat kraftigt…innan man pinkade på stenen.
Men jag ger upp min teori om nu någon som ska veta mer genom forskning kan säga sin mening.
Ska bli jäkligt intressant eftersom hela mitt liv kretsat kring naturliga fenomen som borde förklaras och gör det utefter erfarenhet och långvarit kritiskt tänkande på ett problem.
Fan va bra det där lät..begripligt..troligen inte:)
Mvh/-Anders

kul att "se" dej chano….är du ett vårtecken?…
Nä..jag är ett dåligt tecken.
Så länge jag inte tittar fram så fungerar världen aldeles ypperligt.
-Chano
"62" Nåja..det kanske var en överdrift av min betydelse:)
Om man nu ska nyansera sina egna uttalanden.
-Chano

nähä då…..jag känner inte av några fler plågor alls… tvärtom….
läget?….
Förutom att jag har problem med blåsan efter att uppsöka alla stenar så är det väl ok.
Jag vet inte riktigt eftersom jag alrig riktigt kollat/tittat på mitt eget läge.
Ni kvinnor verkar ha läget under kontroll..förutom stenarna då förstås.
Skulle tro på mig om jag var er..för en gångs skull.
-Chano

kolla in mitt fina rådjurs-tråd…. fast nu har jag inte sett honom på rätt länge…. det riktiga råjuret alltså……. ska knyta mej nu…..
Ha det Marianne..jag försvinner nog i drömmar några veckor jag också snart.
Ska kolla om jag hittar.
Mvh/-Anders

Hmmm…skumt
Tänkte på dig idag Chano, att det var länge sen man såg dig…mycket skumt
Men välkommen tillbaka
Jag tror absolut på dig vad gäller stenar och värmeabsorbering, det är säkert vetenskapligt bevisat många gånger om.
Frågan är ändå var fukten på "mina stenar" i somras kom ifrån när det var helt snustorrt i markerna?
Och hur de kan smälta ett lager snö som är flera dm när det är många minusgrader sen länge? Fast när det gäller snön kan jag mer tro att det är "bara värmeabsorbering", stenarna var nog under snön innan det blev -26º.
Fast hur hänger det ihop när det bara är vissa stenar som har de egenskaperna när alla andra stenar bara är helt vanliga stenar som är torra på sommaren och täckta med snö på vintern?…får det inte att gå ihop
Och jag har ju inte fått iväg mitt frågemail till NE igen
TiZZla min vän !
Sa jag inte att det kunde vara tvärt om? Kallt - varmt. Varmt - kallt.
Det handlar helt enkelt om tempraturer som ändrar sig och vissa delar i naturen som inte hinner med.
Ibland gör kylan i stenen att fukten kan ligga längre på vissa ställen T ex. Medan andra delar av stenen värms upp snabbare.
Helt sjukt enkelt eller!! Om man tänker efter.
Kan också bero på stenens densitet. Att värmen "släpper" fortare på delar av stenen.Eller stannar kvar längre på mer "täta" delar när solen kommer fram.
Själv hinner jag aldrig med att varken svettas eller frysa.
Så nu ska jag pröva ett nytt ide som ligger i en trädtopp och som ger omedelbar tempratureffekt:)
Ha det mina vänner.
/-Chano (jag kan ha fel)
Västlig vind.
Ligger oskyddad trädtopp i syd - nordlig riktning.
Minus 12 grader.
Ska kolla i morgon vilken av mina egna "stenar" som möligen kan ge en aning om svar.
Återkommer kanske i frågan om någon vecka.
Tror minnet påverkas av kyla och värme.
Bara en reflektion som jag knappast minns.
Mvh/-Chano
Det kan faktiskt vara sant. Missade det.
Tvärt om så att säga. Att stenen inte alls är tät och jordvämen går upp.
Snyggt, enkelt och snabbt, inte alls som vi män vill ha det men det ofta blir lik förbannat.
/-Chano

#69 Jodå…du var glasklar…nästan
#70 Inte konstigt att du bara är här ibland, du måste ju bli djupfryst i din trädtopp!
Snyggt, enkelt, snabbt…perfekt
Hoppas att du ändå är ett vårtecken och kommer hit lite oftare nu!
Kapilärkraft..är det så det heter.
Inget vi killar vill vara med om:)
Jag är knappast nått tecken alls..vinter vår eller sommar
Tack för att en del av er ändå vill att jag ska komma med mina korkade kommentararer ibland.
Tack Tizzla..jag sträcker på mina hängslen.
Hm..02.32 ett tag sen jag var uppe till den siffran.
Kommer att bli ett tag till nästa gång.
Vi hörs mina vänner!!
Ofta är inte min grej..men man vet aldrig.
Mvh/-Chano

titta in när du vill…..lycka till i trädtoppen….
mitt hus fungerar ungfär så där… på sommaren så är det olidligt varmt inne… på vintern är det kallt…..
hej chano har du gått ur idet än? på riktigt?