Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 2042 ggr
[marion69]
0

Rävar i närheten

Jag har sett räv där jag bor. Dom strövar omkring i bostadsområdet på kvällar och nätter.

Men det finns en räv som är mindre än alla andra. Och den rör sig ute till och med mitt på ljusa dagen i bostadsområdet.

Den verkar heller inte vara så rädd för människor. (Den sticker inte om en människa kommer ut från porten eller så)

Kan det vara nåt fel på den? Sjuk?

Hawknestgrove
0

den kan tyvärr ha skabb…… Då ser den ju liten och spinkig ut och de är  tyvärr orädda då…För det finns inga smårävar nu, de är vuxna alla.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[marion69]
0

#1 Ja du kan nog ha rätt, för min granne kallar den för skabb-räven.

Ska man ringa någon att komma avliva den eller fånga in den på nåt sätt?

Jag har två katter som vanligtvis är utekatter, men jag vågar inte släppa ut dom.

Den andra räven är faktiskt svart Förvånad Finns det svarta rävar?

Och sedan såg jag en jättestor räv, troligen hanne, gå förbi utanför mitt fönster på natten. Jättestilig var den.

[marion69]
1

Det är ju synd att låta räven lida + att den kan smitta andra med skabb.

KimE
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag såg en svart räv i höstas den enda jag har sett de är ovanliga.

Håll katterna inne.

För att få skjuta räven behövs skottlossningstillstånd i planbelagt område. Hör om det finns någon kommunjägare.

[marion69]
0

Jag skickade ett mejl till miljö och hälsokontoret i Köping. Får se vad dom svarar. Det är tydligen fler som sett den där svarta räven, om du nu menar i Kolsva, köping där jag bor.

TinaNordberg
0

Polisen ordnar med sådant. Jag har telenr till en av deras jägare. Han kom till mig i Orsta och sköt ett illa mående rådjur förra vintern.

Mejla mig om du vill ha numret.

tina_nordberg@hotmail.com

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

ja marion kommunen har inte med djurskydd att göra längre. Det är antingen LST eller som i detta fall polisen du ska kontakta. OCh ja, det finsn vissa färgvarianter på rävar, har för mig att Chano har haft bilder på mörka rävar här …

Ronny-K
0

Att det finns Räv i bebyggda områden betyder inte nödvändigtvis att de är sjuka. Räv finns t.o.m. i London..(fyrbenta alltså, inte finansversionen).

Lätt att hitta käk. Varför jaga sork när man kan käka Big Mac o Fish'n Chips leftovers..

Hawknestgrove
0

det är klart. men när skyggheten inte finns och den ser tunn ut…. misstankarna går åt skabb