Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 22-ute-i-naturen
Läst 3474 ggr
essut50
0

Engelsk ekorre..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag var i Kensington Garden och fotade den här

Trodde dom hade likadan ekorrar som vi har??

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Tizzla
0

Den är ju gråFörvånad Ganska söt…men våra är sötare. Undrar om det är en helt annan sort eller om den bara har annan färg.

[peter54]
0

Den grå ekorren man kan se i Kensington Garden och i andra parker i London är den grå amerikanska ekorren (Sciurus carolinensis) som införts där under perioden 1876 till 1929.

Det har i stor utsträckning trängt undan den inhemska röda ekorren, för övrigt samma som vi har här (Sciurus vulgaris).

Den grå ekorren är mycket större än vår röda och kan väga mellan 350 och 800 gram. Den röda ekorren väger mellan 200 och 400 gram.

Tizzla
0

Ahh…tack Peter! Försökte kolla i mitt uppslagsverk men blev inte mycket klokare för det.

essut50
0

Tack Peter för svaret. Blev så förvånad att den var större och en annan färg än våran.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Ronny-K
0

Varför importerades den till de Brittiska öarna? Större Ekorre = större skinn till gråverk antar jag ?

Det jagades ju Ekorre i Sverige också för inte så länge sedan. Då min far jagade som ung (tjugotalet) betingade ett fint vinterskin ungefär samma pris som ett dagsverke i skogen betalade berättade han.

[peter54]
0

#5 Nja, som jag har fattat det var det för att man ville ha ett "exotiskt" inslag i parkmiljöerna i London, men som vanligt när det gäller införsel av arter så gick det som det brukar - utstörning av ekosystemet.

Hawknestgrove
0

haha söt var den i alla fall!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....