Björnbiten 12 åring
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Läste nyss på aftonbladets web sida att en liten pojk på 12 år blivit björnbiten för en liten stund sedan. Kunde inte länka.
Troligen har björnen blivit väckt ur sitt ide. Hoppas det går bra med grabben. Han hade blivit biten i benen.

Maximal otur, skönt att gossen klarade sig, det kunda ha gott riktigt illa.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
tizzla du länkade till aftonbladet…. men inte rätt sida….
hoppas det går bra för grabben
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hmmm…då har de flyttat på den sidan för det stämde när jag kollade länken efter att jag lade in den

Det fungerade iaf i går när jag kollade.
Nytt i dag
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
ja jag såg på texttv att de åkte offpist. Förlåt, då får man väl skylla sig själv…..
Skylla sig själv? Det kan hända de flesta som vistas i skogen.
Han har dessutom fått magsjuka.
Ok står inget om det i artikeln. Där står det tydligt att de åkte offpist. Jag är inte den som tar rovdjur i försvar generellt, det tror jag nog de flesta av er vet och har märkt, men här är både jag och min icke rovdjursälskande sambo överens. Vi håller på björnen. Ungarna hade inget där att göra. Det säger även ansvarig för skidanläggningen. Så helt rätt att honan inte ska skjutas.
Honan ska ju inte skjutas, så varför spekulera.
Grabbarna hade ju ingen aning om att det var ett björnide just på den platsen dom åkte på. Om skidanläggningen vetat om det hade dom självklart spärrat av området kring idet. Men visst, man ska hållas sej till det rätta ställen och inte utanför. Men nu har olyckan varit framme och vi får väl glädjas åt att det gick så bra det gick ändå.
Tråkigt med björn ungarna bara. Hoppas dom klarar sej.
Därför att det kom rubriker om att jippi björnen ska inte avlivas. OCh då måste ju snacket ha varit i de banorna. OCh de visst ju att de åkte offpist. Andra olyckor kunde också ha hänt i så fall. OCh det är väl det, att det är lite förhoppningsvis på eget ansvar man åker offpist. Det var ju en anläggning med områden som är säkra och rekommenderade att åka på. De valde att inte åka på de ställena.
Jag tycker inte att man kan skuldbelägga någon i detta. De handlar om barn som knappast kan föreställa sig något sånt här. Tolvåringar ska förstås ha en vuxen med när de åker skidor på fjället, att de inte klarar av att ta ansvar för konsekvenserna av en sån här händelse har jag full förståelse för.
Jag har varit 12 år själv och jag minns hur förvånad över konsekvenserna jag kunde bli emellanåt när jag hittat på något kul. Dessutom är jag övertygad om att traumat är likvärdigt för både pojken och björnen.
Händelsen är tråkig både för björnarna och pojkarna, men nu har det hänt. Tyvärr tror jag inte att björnhonan kommer att gå tillbaka eftersom hon blev så skrämd. Därför tror jag att björnungarna kommer att bli omhändertagna av Orsaparken som det talats om i media.

Håller med Peter, bra skrivet.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Om Orsa hinner vill säga. Kvarnarna mal fruktansvärt sakta och björnungarna blir snabbt uttorkade om dom nu överhuvud taget lever. Honan kommer nog inte tillbaka. Det har nog varit alldeles för mycket rörelse omkring idet.
Om vi byter ut björn mot varg i stället, så hade ungarna redan varit omhändertagna. För mej har alla djur samma värde och det gör mej så ont att myndiheter tycker att naturen får ha sin gång och dom ska ligga och bara tyna bort. Bara för att det finns fler björnar än vargar
Såg nu i tidningen att man inte kommer att ta ungarna ur idet. Man menar tydligen att chanserna för ungarna är lika dåliga om de omhändertas som att honan går tillbaka.
Man får hoppas att folk har vett att hålla sig borta från området så att björnhonan får en chans att våga sig tillbaka, men om jag känner människor rätt så är väl den sannolikheten rätt ynkligt liten.
JA, detta anser jag vara skamligt. och oavsett djur, så låter man dem inte ligga och svälta ihjäl. Men grabbarna kanske fick sig en läxa för livet. Inte nog med att grabben blev skadad, hans samvete kommer för alltid att tyngas av att de var orsaken till att ungarna dör i så fall. JAg tror nog att chanserna för de små hade varit större om de hade blivit omhändertagna.
Det står på text-tv nu, på tv1 att de stackars små björnungarna har nu avlivats.
Jag kan inte så mycket om björnar. Men på text-tv:n står det att för att de ska kunna överleva nu när de var så små, så måste de kunna dia från sin mamma.Tråkigt och ledsamt att inte Orsa djurpark då inte kunde göra något , eller? Det stod också att ungarna var i så dåligt skick att de inte kunde räddas.
Någon som kan/vet fakta om björnar ?, kan de göra så som hundar, lejon och andra "djurmammor" gör ?, att de adopterar och tar hand om andra ungar? fast då måste den kunna ge di, förstås. Eller kunde man inte ta di/mjölk från nån annan diande björnhona och ge till dom iflaska?????
Fast det kanske inte hade hjälpt, eftersom det stod att de var i så dåligt skick att de ej kunde räddas…..
Hur som helst. Nu är de i björnhimlen och jag hoppas att björnmamman inte är alltför skräckslagen.Just nu när ungarna inte längre finns, så hoppas jag inte längre att hon kommer tillbaka till idet och upptäcker att ungarna är borta……..
då blir hon nog ledsen och ännu mer förvirrad.
JA, som sagt, oavsett djurslag, så var detta väldigt klantigt skött. Enligt min mening. För hade orsa Djurpark fått ta hand om dem i ett tidigare skede, så hade de säkert fixat dem.
#17 Håller med dej helt. Men dessa kvarnar som måste malas i all oändlighet. Hade dom tagits omhand direkt så hade nog Orsa fixat det här. Dom är nog de som kan björn bäst.
#16 Man kan nog nappa ungarna. Men i det här fallet tog besluten alldeles för lång tid. Så jag misstänker att ungarna blev svårt uttorkade och då kan man inte göra så mycket. Men döda björnungar lider inte. Så du får trösta dej med det.
Hoppas bara att myndigheterna kan förklara sitt ställningstagande då de anser att ena djuret är värt mer än andra. Man kan lägga ner miljoner på att planera flytt av vargvalpar, men några stackars björnungar får ligga och långsamt frysa och plågas, för att till slut avlivas.
ja som sagt vidrigt. De lät alltså ungarna plågas i onödan. Då¨hade de väl kunnat avliva dem med en gång? Hoppas det blir ett gap och skrik utan dess like om detta. För som sagt, oavsett djurslag, ingen ska plåga ihäl ett djur på detta sätt.