Vad matar ni med
Jag funderade lite på det här med era vackra fågelholkar. Vad ger ni för mat idem? Tänker ni på vad det är för fåglar som äter och anpassar maten efter dem, eller får fåglarna anpassa sig efter maten? Lite skojigt att höra hur ni gör.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag matar med:
Solrosfrö i ett par fröautomater
Blandar solrosfrö, havre och hampfrö i några fröautomater då jag hört att domherrar gillar hampfrö
Talgbollar både stora och små
Nötter i två automater
köper stora påsar nötter men nötterna är lite för stor för auomaterna så jag kör nötterna i matberedaren för att få dom i mindre bitar och jag tror fåglarna gillade det.
bor i skogen och det går 4-5 20 kg säckar med solrosfrö/säsong

Solrosfrö - köper säckar - en och annan talgboll. Lite matrester ibland om det är något som passar.
Havre helkorn, små talgbollar, kokosnötter med talg som innehåller solrosfrö, hampfrö, nötter med mera.
Det är bra med flera olika sorter, så att alla fåglarna kan välja sin favoritmat. Jag matar med solrosfrön, jordnötter, talgbollar och äpplen. Igår satte jag dessutom upp en julkärve.
Olle

Irma, att mala nötterna i matberedare det ska jag också göra, bra tips. Matar också med solrosfrön och talgbollar.
Hur är det nu när man matar fåglar? Hur regelbundet måste man mata för att fåglarna alltid ska komma dit (även om man slutar mata)? Räcker det med 1 gång och sen är man "fast"?
Hört att när man börjat mata så ska man helst inte sluta eftersom fåglarna kommer dit och väntar på maten, även om det inte finns någon där! Och vi vet ju alla hur det går om man sitter och väntar på mat som aldrig kommer.. :(
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tänkte på det här med fågelholkar.
Ska man ha en pinne utan för hålet eller ska man undvika det just för att andra djur lättare kan komma åt innehållet i holken.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Vore jätteintressant med en artikel om hur man bygger en fågelholk på bästa sätt och vad man ska tänka på när man placerar ut den.
Ett litet tips. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tipset om hur man bygger fågelholkar tar jag till mig. Ska se vad vi kan fixa i den vägen. ;-)
Det är bra med en liten pinne att sitta på för fåglarna vid boet. det viktigaste att tänka på är att de inte kan gå omkring i maten då de inte tänker på vart de bajsar. och således kan förgifta sin egen mat.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tackar. Jag skulle uppskatta en sån artikel då jag själv skulle vilja bygga en egen fågelholk. =) Men inte vet hur man gör.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Fågelbord har vi en utställning av här på sajten.
Bra idé att göra en av våra holkar också.

Har faktiskt fortsatt mata fåglarna ända fram till nu. När den sista av våra sju säcker med solrosfrö är slut lägger vi av.
På marken framför huset ligger nu mängder med fröskal blandat med fågelskit. Borde vara ett fint tillskott att jordförbättra mina rabatter med va? Så får jag något mer i gengäld utöver det sällskap och den underhållning som fåglarna bjudit på under vintern som gått.
Jag har också solrosfrön och jordnötter i fågelborden fortfarande, samt ett par talgbollar upphängda. Men mer ska jag inte köpa, utan när detta tar slut är det färdigt med fågelmatningen för denna säsongen.
Olle

http://www1.vasteras.se/naturskolanaskoviken/bar_bygg_en_holk.htm#l
http://home.swipnet.se/~w-28339/holkar1.htm
Här är några länkar. Det är bara att sätta igång att bygga:)

Tack de länkarna ska jag spara. Kanske får det blir ett trevligt vinterpyssel.
#13 Kul att du länkar till min SNF-kompis Anders Melin! Han har mycket bra information på sin hemsida.
Olle