vår i ...

Jag hakar på vårtråden…
För här finns det redan utslagna vitsippor!! Är inte det väldigt tidigt?
Jag var in i naturreservatet här intill - där det finns grönsippor, som jag ska plåtografera och skriva om hä när de blommar - för att se hur långt våren kommit där. Och som sagt, där fanns flera stycken blommande vitsippor och många knoppar på gång!
#2 …. grönsippor? … Jag vill gärna se såna.
#3 jag SKA fotografera grönsippor när de väl börjat blomma ordentligt, så man kan se dem… De är lite svåra att hitta.
Jag konstaterade för övrigt idag att vår egen blåsippebacke är alldeles blå nu! :D Nog sjutton är det väl ovanligt tidigt??
Anna, Söderåsen locker mig. Jag har inte så långt dit, bor i Malmö. Finns där flera promenadstråk eller någon del som du rekommenderar att man börjar i? Finns det bra ställen med parkeringar och sådant om man nu kommer med bil dit?
mvh Martin
#2,5
Jo, nog är det lite tidigt. Men allt är tidigt i vår….bara att njuta! :)
#6 Jag rekommenderar verkligen ett besök på Söderåsen. Väldigt vacker natur. Har man inte varit där förut så det enklast att börja i Skäralid. Där finns parkering, servering och ett Naturum med utställning om naturen på Söderåsen. Därifrån utgår flera olika markerade promenadslingor med olika längd. Det finns t om en handikappanpassad naturstig. Där är det också nära till Kopparhatten, en utsiktsplats med härlig utsikt över Skäraliddalen.
Man kan också starta i Röstånga, vid Nackarpsdalen och den fantastiska Odensjön. Där finns också parkering, matställen och även vandrarhem.
Skåneleden går igenom hela området så man kan också gå på den också om man vill.
Det finns också många småvägar, stigar och små parkeringsplatser för den som vill hitta sina egna ställen lite vid sidan av.