Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett18-dagens-bild-fototävlingar
Läst 1599 ggr
altavista
0

dagens bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glad

AndersG
0

Helt otroligt många ,,vad det nu är. Har inga sådana här uppe i Lappland.
Vad är det för hjort. Eller är det för hjort
-Anders

Martin
0

Ser ut som Dovhjort, men lite svårt att se pga mörkret.

mvh Martin

altavista
0

jag vet inte riktgit, de "bor" på det nedlagda regementsområde och är inte ett dugg rädda för varken människor eller bilar

Martin
0

Är det hjortarna på Petvå, Hässleholm? Då är det dovhjortar. Har sett dem hela förra veckan, och hoppas få se dem ett par gånger denna veckan också. Har dock inte kameran med, så några foton blir det inte - men funderar på att sticka upp en fridag.

Mycket fin natur och troligen också bra möjligheter till fina bilder inte bara på dem, men även andra djur.

mvh Martin

Martin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagens bild.

Slottsparken, centrala Malmö. 2007-04-05.

mvh Martin

Celia
0

Länge sedan jag var i Malmös parker. Trevligt med lite återblickar här :) 

Kan någon tala om för mig vad växterna nere i vänstra hörnet på marnymans bild heter?

Mvh, Cecilia

Martin
0

#6 Jag vet inte, men förra sommaren växte det rejält stor (halvmeter hög) vildrabarber (kallar jag det) där. Vet inte om det är de som börjat växa nu. Och jag vet inte vad det riktiga namnet är, men kanske kan du lista ut vilken växt det är utifrån denna info?

mvh Martin

Celia
0

#7 - nej dessvärre kan jag inte det. Vi har sånt här i utkanten av marken och jag kan inte finna exakt likadana i mina böcker :(

Det låter i alla fall som samma sort. Det brukar vara likadana "rabarber" här på samma ställe som det blommar nu.

Martin
0

#8 Ajdå, synd. Skall hålla utkik efter svaret om det finns någon informationstavla i parken om växter. Vet att det finns om djuren.

mvh Martin

Solveig
0

Är det inte Pestilensrot (Pestskråp)? http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/petas/petahyb.html

Martin
0

Det är väldigt likt, även när det är uppväxt (på de bilderna som finns på den sidan). Tack för hjälpen!

mvh Martin

Celia
0

Bingo! Det är helt korrekt, tack för hjälpen och tack för länken :)

Verkar inte som om jag kan ha någon nytta av den, men den får väl stå kvar därborta och skydda så att jag inte får in pest eller något ;)