Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett04-sjöar-och-vattendrag
Läst 3055 ggr
Christina
0

Kanadagäss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyss kom en stor flock kanadagäss och slog sig ner vid vår brygga och skrämde samtidigt iväg de två vildgäss som hållits där ett par dagar. Hoppas de tröttnar på vår sjö och ger sig iväg. Hade dem på tomten för några år sedan och deras spillning var överallt. De var dessutom synnerligen orädda och backade bara några steg, när jag försökte schasa undan dem.

Martin
0

Gäss är ett jäkla otyg i den bemärkelsen. De invaderar Malmö och Ribersborgs badstrand varje år också, både grågässen och vitkindade gässen. Och det tar inte lång tid innan de "intäcknat" hela området och det nästan är omöjligt att vara där…

mvh Martin

Christina
0

Ja det är INTE kul. Jag älskar nästan alla andra fåglar som gästar 'min' sjö men för kanadagässen gör jag ett undantag.

Christina
0

Guskelov försvann de igen efter ett par dagar!

bjorsa
0

Man kan ju alltid anlita någon jägare eller om har licens gör det själv för visst går väl gås att äta å inte alltid som maten kommer hem till tomten :-)

Jakt på kanadagås
F.r.o.m. den 1 juli 2001 har det skett en lagändring vad gäller jakt efter kanadagås. Enligt jaktförordningen gäller nu följande: Om det behövs för att förebygga skada, får kanadagås som uppträder vid fällt med oskördad gröda eller som orsakar sanitär olägenhet jagas under hela året.Detta innebär att ansökan om skyddsjakt för att fälla kanadagäss ej längre behöver göras till länsstyrelsen. I övrigt gäller den allmäna jakttiden som är fastställd för kanadagås

mvh/bjorsa

Christina
0

Har varken gevär eller licens. Men så intressant att få veta detta om skyddsjakt. Räknas rosor som gröda tro :)

Solveig
0

Jag jobbade på en flyktingförläggning i en liten by mitt ute i skogen för en hel del år sen. Några av flyktingarna satte ut snaror och fångade kanadagäss som de åt. Jag träffaden närmaste grannarna, en gammal tant och farbror. hon var upprörd och klagade, medan han ville ge dem betalt! Så olika kan man se på saken.

Christina
0

Jag skulle vara glad om någon fångade mina. För själv kommer jag aldrig till skott.

Misstänker att tanten som klagade var missunnsam och främlingsfientlig i största allmänhet.