Stor fågel i stan
Hej hej!
Var ute på promenad idag och såg en stor långbent fågel på en sten i en liten plaskdamm. Fjäderdräkten var till största delen grå på utsidan, på magen vit och vid extremiteter svart. Orange näbb, och en "banditmask" som gick runt på baksidan av det vita huvudet. Jag har jämfört lite med andra fågelbilder och min teori är att det var en häger.
Notera att det här är mitt i Linköping, så det är förmodligen inte en jätteskygg fågel, även om den flög iväg så fort den tyckte jag kom för nära när jag försökte fota. Så bilden jag fick är rätt långt ifrån och på högsta inzoomningen, därför är den rätt suddig.
Tror ni att det var en häger jag såg idag?
ja det var det nog. De brukar inte vara så skygga och de är rätt vanliga hos oss med. Fina att titta på! Skam att säga, jag har svårt att skilja på dem och tranor på bild…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Häftigt! Har sett långbenta fåglar ute på åkrarna ibland när man åker på motorvägen, men aldrig såhär nära.
Javisst var den fin, det håller jag med om :)
Visst är det en Grå häger.
Och en kråka uppe i vänstra hörnet :)
Mvh/-Anders

mm en häger sådana ser vi vid våran sommar stuga nästan hela tiden, de är fina hägrarna.
Men att de är så oskygga! Bakom nätgallret man ser är det en dagislekplats, och barn är ju inte så tystlåtna alltid när de leker om man säger så ;)
Vad gjorde den här inne i stan förresten? Häckar dom här eller var han/hon bara på genomresa?
Äter fisk som man ger dom i Solna på vintern.
Många va, där är inte alls "vildmark" helt orädda.
Sen finns de "rädda" dom som ska till Norge och som aldrig ätit fisk i Solna och råkar träffa mig i Lappland.
/:-Chano
Troligen stenvätare med smak av kattmat:)
Hägrar finns mer eller mindre över hela landet avsiktligt eller ej.
Precis som dom flesta av oss.
/-Chano
Åh, då kanske man har turen att få se några fler i fortsättningen!! :)
#9 Vilken fin bild!! Och fin fågel :)
Ja jag stannade bilen härom morognen, för då satt två stycken ute på gärdet. MEn när jag fått fram telefonen så drog de iväg. Synd.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Visst är det en Gråhäger. Det finns några här också i Sthlm, som också är oskygga. De håller till på Djurgården, mitt istan! De är stora fina fåglar tycker jag.
Var ju ett tag sedan jag fotade denna, och jag har inte stött på någon igen sen dess. Han/hon kanske bara var på genomresa