Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 1387 ggr
Debattia
0

Nya turistgiven !

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har någon diskuterat det här med att vissa bönder börjat bjuda in jägare med hundar som hetsar och biter i djuren innan dom blir skjutna ? Jag tycker det låter som rena rama djurplågeriet….

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Tizzla
0

VaFörvånad Låter helt fruktansvärt! Hoppas det inte är sant…vad skulle det vara för nytta med det? Det är väl inte meningen att jakthundar ska hetsa och bita djuren under jakt ens.

Hawknestgrove
0

Nä, det där verkar inte stämma. Ingen jakthund hetsar och biter några djur. Det finns en bra tumregel vid harjakt," när hunden är som längst bort, då är haren som närmast" Vilket betyder, att det aldrig är frågan om någon hetsjakt. Sen har du ju det som många föredrar vid älgjakt, en hund som ställer älgen. Dvs den vaktar älgen tills jäganrna har kommit inom skotthåll- Någon sådan jakt som du beskriver är ju ingen som vill ha. Då får du ju förstört kött dessutom…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tizzla
0

Ja jag tycker det borde vara dumt om man vill ta hand om köttet oavsett om det är vilt eller tamdjur. Låter mer som kamphundsträning än jakthudsträning.

De flesta jägare är nog rädda om sina tränade jakthundar och vill inte ha dem skadade, går de på viltet är det stor risk för skador även på hunden.

Hawknestgrove
0

ja, och jag vet ju när det gäller rådjursjakt, så verkar det nästan som om rådjuret skojar med hunden. Samma sak där, väldigt långt emellan. OCh ingen hetsjakt, då rådjurshundar är kortbenta och inte hinner ifatt. Däremot, när bytet väl är skjutet och dött och hunden kommer fram, då kan det hända att hunden river och sliter. Här håller snälla Zitha på så hårtestarna ryker när älgen är fälld. MEn det ska hon få göra. Det är ju hon som har hittat den….Så det är lika mycket hennes älg.MEn som du beskriver Debattia,. så låter det som den vedervärdiga  engelska rävjakten.OCh den har väl inte många anhängare idag.

Ronny-K
0

Var kommer informationen ifrån?

Är det via hörsägen,tidningsartiklar, rykten, u-tube, facebook?

Hur kan man diskutera något som inte tycks ha någon källa eller påvisad sanning?

Hawknestgrove
0

Ronny, diskutera det kan vi alltid göra. OCh det är hemskt att sån info växer fram. För troligen så är det något som vuxit fram av en fjäder. många gånger, så är det ju antijaktfolk som skapar sånt här. OBS!!! INTe Debattia, alltså, hon frågar ju här inne för hon vill ju veta fakta. OCh det är ju jättebra om vi och många seriösa får ventilera detta och även kanske få veta vad som sagts…

carsbo
0

visst är det ett diskussionsforum men ronny har väl endå en poäng, ska man diskutera något så måste man väl ändå ha en källa där man har fått det ifrån, tex så är ju något man hört från någon annan inte alltid sant, viskleken.

själv tycker jag att det låter väldigt orimligt varför man skulle göra så, vad tjänar de på det? skulle väl vara någon idiot då som är sjuk i huvudet som har någon jägarkompis som är likadan, men att "bönder har börjat bjuda in.." nej det tror jag inte på. Obs, riktar inget emot trådskaparen utan den källan som hon har fått det ifrån..

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

carsbo
0

föressten, #0 vilket land skulle detta ha varit i? om det gäller sverige skulle det i så fall vara en idiot som gör så men om det är i andra länder blir man ju mindre förvånad då de har både tjurfäktningar, häst-hund-tupp mm. slagsmål som udnerhållning!!

Ronny-K
0

#7 Tack! Jag ser inte heller någon logik i att diskutera rykten.

Någon vidare inlägg i tråden som kunde kasta ljus över ryktet i #0 ser inte ut vara för handen.
Men det hade jag knappast väntat mig.

[peter54]
0

Hmm, såna här påståenden kommer ju emellanåt och som regel är det någon ivrig jaktmotståndare som väcker dem utan att ha en aning om hur jakt egentligen går till.

Den gemensamma nämnaren i alla såna här påståenden är att man dömer jägare och bönder som idioter och djurplågare, men verkligheten ser annorlunda ut. De som skyddar djur allra mest och lägger störst resurser på att göra detta är just jägare och bönder.

Just detta exempel som tas upp i #0 har jag aldrig hört om tidigare och det i sig är väl ett ganska starkt belägg för att det är påhitt, annars hade det nog varit allmänt känt.

Hawknestgrove
0

ja, jag hade nog gärna velat trycka den rytktesspridaren mot väggen och få  höra vad han grundar det på.

Ronny-K
0

#11 Är du säker på att det är en ..han?Skrattande

**running for cover..**Tyst

Hawknestgrove
0

nej det är jag inte. Kan vara vilket som, det är inte könsbundet….

Tizzla
0

Det är väl vettigt att ta upp en sån här sak på en sida där det finns en del jägare?? Nu kunde vi klargöra att det inte kan vara santFlört inte i någon större utsträckning i alla fall…idioter finns det ju överallt tyvärr.

carsbo
0

#0 har fortfarande inte klargett om detta skulle ha varit i sverige eller ej. alla vet ju att det finns sjuka länder, och så finns det ju sjuka personer.. med sjuka länder jag syftar igen på tjurfäktning, kamphundar som ska slåss, tupar mm.

Hawknestgrove
0

ja, detta  var i Sverige, skulle vara det i alla fall. norra Sverige. Sjuka läner, jag håller med. MEn även i Spanien har de börjat dra öronen åt sig när det gäller tjurfäktning. tck och lov, men mycket är kvar. OCh kina ska vi itne ens tala om. De har inte ens ordet djurskydd i sin vokabulär

[peter54]
0

#16 Det gäller inte bara Kina, utan hela Asien och stora delar av södra Europa, men även stora delar av både Afrika och Sydamerika. Där finns inget fungerande djurskydd alls och folk där förstår inte vad man menar när man pratar om sånt.

Även om många länder har en lagstiftning som är till för att skydda vilda djur, så bryr sig inte myndigheterna om att folk bryter mot den. Det är ju därför både tiger och leopard håller på att utrotas i Asien.

Även i ett modernt land som USA har man ofta en helt annan syn på djur än vad vi har, även om de har djurpoliser i städerna.

Ett exempel är ju att man däröver fortfarande kallar allt småvilt för "varmint", vilket närmast skulle översättas med "skadedjur" på svenska. Sådant vilt används i stor utsträckning som levande måltavlor för övningsskytte.

carsbo
0

#17 det har jag inte hört om, å andra sidan e ja inte så insatt inom jaktområdet så att säga. enda jag kan tänka på med det du skriver är att man får inte bromsa bilen för mindre djur som harar,grävlingar och ev rävar(?) men det är ju för att man inte ska orsaka olyckor med bilar bakom. kanske du kan förklara mer :)

[peter54]
0

#18 Vad exakt vill du att jag ska gå närmare in på? Glad

carsbo
0

tänkte på det sista du sa :) där du nämner om varmint = skadedjur som används som levande måltavlor för övningskytte

Hawknestgrove
0

tack för infot…. usch… och ett sånt land ska kallas för djurvänligt… Hmmm. nåt att ta upp på en anna sajt där USA höjs till skyarna för att de är såååååååå duktiga med sitt djurskydd.

[peter54]
0

#20 Jo jag har träffat en del amerikanska jägare som utnyttjar exempelvis präriehundar för att övningsskjuta på. I många delar av präriehundarnas utbredningsområde betraktas de som skadedjur för att hästar ofta trampar ner i deras hålor, så därför är det fritt fram att behandla djuren hur som helst.

I USA tillhör allt vilt staten och man går till ett "Fish & Game dept" för att köpa sin licens på det vilt man tänker jaga, men småvilt samlas under en och samma licens och kostar typ 30 dollar. Med en sån licens får man skjuta allt upp till bobcat och coyote fritt på statlig mark.

Man börjar från allmänheten få upp ögonen för detta och det kommer så sakteliga förändringar, men än så länge är det bara i storstäderna och deras omgivningar som det finns ett fungerande djurskydd. Detta är dock främst avsett för tamdjur och inte i lika stor utsträckning vilda djur.

Hawknestgrove
0

Peter, det finns en avdelning inne på sidan jag menar, du vet säkert vilken som handlar om djurskydd i övrigt. lägg detta där!!! En perfekt upplysning om ett såååååååå lovprisat land…..{#emotions_dlg.yell}

Hawknestgrove
0

avdelningen har nr 24 och heter utsatta djur av annat slag. Kör hårt, Peter!

[Doglovers]
0

Jag har inte läst på så bra i tråden. Men jag reagerade på TS kommentar.

Vi jagar och föder även upp jakthundar. Som jagar etiskt eller vad man nu ska kalla det. Stövare till hare och räv. Taxar till rådjur, spetsar som ställande till älg och vildsvin. Självklart ska det gå rätt till i skogen och man ska inte utsätta vare sej hundar eller viltet för otrevliga situationer.

MEN med dagens hysteriska jakt på vildsvin så har en del tagit in hundar som verkligen går på viltet. Och man använder till exempel vorsteh till "stötande" på rådjur, men hunden har gått i kapp och tagit ner djuret. Bitit ihjäl killingar med mera. Jakt etiken har liksom "ballat ur" sedan vildsvinen kom till i våra skogar. Wachtel driver rådjur som en stövare. Större hundar som biter tag i vildsvinen med risk för sitt eget liv faktiskt. Såg i en hundtidning där en familj tagit in en hund som som såg ut som en större pitbull som dom skulle ha till vildsvins jakt. Den var inte godkänd av skk stog det också.

Hawknestgrove
0

Usch….. och vi ska vara glada för vildsvinen… för de gör att det blir en oblodig förträngning av lo. Så säger norska jägare i alla fall.

[Doglovers]
0

Visst är det ytterligare ett vilt. Mat i frysen har vi ständigt då grabbarna är ute flera nätter i veckan för att jaga grisar. Och dom tar aldrig slut tydligen. Bönderna är så fruktansvärt trötta på grisarna. Ena grabben sådde en åker och dagen efter hade grisarna gått i såfårorna och tagit upp allt igen.

Men det här med jaktetiken måste vi som jägare  allvarligt ta tag i. Vi får så mycket skit ändå så det räcker och blir över.

Men nu är det ju bara en klick som använder dessa skarpa hundar till jakt.

[peter54]
0

#24 Jag förstår inte var jag ska leta, men kan inte nån medis länka över hela tråden istället?

Hawknestgrove
0

peter du får sajten på pm……{#emotions_dlg.laughing}

Ronny-K
0

#24 Ledsen, tappade tråden där…

Jag tycker fortfarande att inlägget i #0 inte är värt en diskussion. Men tråden utvecklade ju sig för att innehålla annat..

Men efter #23? Trodde att vi skulle diskutera här, blev det locket på av någon outgrundlig anledning , eller vad hände?..Obestämd

[Doglovers]
0

Nu tror jag ju inte att "bönder" bjuder in jägare somhar hundar som ska bita djuren medvetet. Men tyvärr är det så nu att det används skarpare och skarpare hundar på grisjakten.

carsbo
0

#25 de får mig o fundera på om #0 ens menade tamboskap eller vilda djur? tycker det är lite information från trådskaparen för att kunna skapa en direkt klar diskussion

[Doglovers]
0

Mmm, trådskaparen kunde ju kika in  och förklara sej liteObestämd Men "nicken" säger en hel del.

Tizzla
0

#30 Tror inte det hände så mycket…

#31 Skarpare hundar på grisjakt innebär mer skadade hundar (och grisar förstås), riktigt trist om det är så. Och skarpare hundar lösa i naturen innebär ju inte bara en risk för grisarna.

Hawknestgrove
0

ja, jag hoppas att TS inte blev skrämd, för det är en väldigt seriös person, h*n har väl bara velat vetilera vad h*n fått höra.

[Doglovers]
0

När vi jagar använder vi små ställande spetsar som är otroligt "lättfotade" Varken viltet eller våra hundar ska riskera skador.

Men det kommer fler och fler blandmixar som ska vara speciellet bra vildsvins hundar. Och även större tyngre importer. Dom går på grisen och hinner inte undan. Tyvärr är det också så, att den gris som skadas och undkommer är så smart att nästa gång den träffar på en hund så attackerar den direkt. Bättre att förekomma än förekommas.

Även veterinärerna talar om att det behövs ses över vad  för raser man ska ha för denna jakt. på grund av alla skadade hundar som kommer in uppsprättade.

Men som TS skriver så går jag inte på att bonden hyr ut mark för att hundarna ska skada viltet, utan dom hyr nog ut för att få hjälp att bli av med grisarna om det är det det gäller.

Tizzla
0

#36 Jo tack, jag ser skadorna på mitt jobb, väldigt ofta helt fruktansvärda! Försäkringsbolagen har kommit med krav att det ska framgå av diagnosen om det är vildsvinsskador…det kommer komma restriktioner skulle jag tro…angående raser, västar eller vildsvinsjakt över huvud taget med hund…för att försäkringen ska gälla.

[Doglovers]
0

#37 BRAFlört

Tizzla
0

#38 Tyvärr tar det förmodligen några år, de behöver väl statistik att grunda ett beslut på…men det borde kommaGlad

Hawknestgrove
0

det låter bra. För det är ju sånt som drar upp premierna också i onödan