Sniglar!
Jag har en stuga i skogen ungefär 15 km västerut från Gävle. Jag älskar djur och på grund av detta har jag försökt plantera svarta skogsniglar i skogen nära stugan.
Jag har fört sniglar dit två gånger, ungefär 20-30 stycken per gång. Men efteråt försvinner sniglar alltid! Är det någonting jag gör fel, äter nån djur upp alla mina sniglar eller vad är problemet?
Hoppas nån kan hjälpa mig med detta!
vet inte du får nog sniglar vad det lider…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det kan ju kanske vara så att vissa av sniglarna har varit mördarsniglar och därmed ätit upp de andra? Annars är svarta små snäckor lätta att plantera om det finns högt gräs. Vanliga vinbärssnäckor tycker om gräsmatta men med någon dunge med lite högt gräs eller så att gömma sig i (här bor de under några träd där vi inte klipper, samt på en liten plätt med lite marktäckande växter).
Hakuna matata!
Jag är ganska säker på att det inte var mördarsniglar, dessutom äter spanska skogssniglar upp varandra bara om de hittar en död snigel.
Men tack i alla fall om tipsen :)
#3 Mördarsniglarna kan variera ganska så ordentligt i färg, tror inte det finns något säkert skiljetecken på dem och en skogssnigel (mer än hur de "brukar" se ut då).
Men annars så har de väll helt eneklt inte trivts av en eller flera anledningar. Vet inte riktigt hur de vill ha det exakt, men jag brukar skymta några här hemma ibland vid regn.
Hakuna matata!
#4 De spanska sniglarna är bruna eller rödbruna och även om de varierar i färg är de aldrig kolsvarta med eller utan den vita/grå rygglinjen som den svenska svarta skogssnigeln har. Den spanska är heller inte så stor som de svenska.
#0 Jag tror som #1 att du säkert får fram dem vad det lider, bara det finns rätt miljö för dem. Vi har rätt gott om de svarta här, men man ser dem bara nattetid så här års.
Jag skulle vilja ha hit vinbergssnäckor, för såna är det ont om hos oss. Min förhoppning är att de skulle äta upp den förgrymmade körveln efter att jag slagit av dem med lien.