Hur smart är en hackspett
Har en aluminiumboll med näthål och ett rör med fågelfrö i mitten som rinner ut i ett litet fat i botten så småfåglarna kan komma in och äta. En hackspett (svart o vit med en liten röd fläck under gumpen, inte så bra på fågelsorter) kom till bollen för att äta, hade väl lite svårt att komma till för efter en stund flyger han till trädet där snöret som binder upp bollen sitter (tvättlina mellan två träd) och börjar hacka på det. Sen flyger han tillbaka till bollen igen och sätter sig för att äta men flyger snart tillbaka till trädet och linan för att börja hacka på den igen. Är den så smart att den förstår att om den hackar av linan ramlar bollen ner till marken och den kommer lättare åt maten eller var det bara en tillfällighet att linan satt just där när han hackade på trädet. Blev skrämd när jag öppnade dörren för att filma så jag fick aldrig veta om den hade lyckats. Låter ju helt otroligt om den kunde räkna ut det, eller underskattar jag djuren?
Någon som vet hur en hackspett tänker
.
Det är i alla fall en hackspett som heter.
Större Hackspett.
Hur den tänker har jag dock ingen aning om.
Men det är en intressant tanke.
Mvh/-Anders

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kanske är den så smart…
HAha… ja stackare, de har väl konstant on ti huvet… smask säger Arne…. Hackspett är gott….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag var linan av….
. En av ekorrarna satt och festade på fröna, kan ju va dom också. Så som dom springer i täden bör dom ha rätt så vassa klor
. Men hackspetten var där också, vill ändå tro han är så smart så det var han
.
Jag tror inte att en hackspett kan räkna ut såna saker. En kråkfågel kanske, men inte en hackspett.
Istället tror jag att hackspetten fick tag i ett frö och flög till trädet för att hitta ett bra ställe att kila fast det så att den kunde öppna fröet.
Här gör hackspettarna något liknande. De tar ett solrosfrö och flyttar sig till stolpen som fågelbordet är placerat på. Där finns en spricka som hackspetten kilar fast fröet i.
Problemet är att sprickan blir lite större för varje gång och snart gå nog stolpen av.
haha misstro aldrig en pippis intelligens!
Jodå, jag misstror allt prat om intelligens hos mycket små djur och tror att det istället handlar om beteenden som redan finns i "hårddisken", men används i andra sammanhang.
Jag är övertygad om att hackspetten är så smart att den kan räkna ut det där. Jag har ett större hackspettspar, som alltid kommer till min talgboll på balkongen. Men bara när jag inte är hemma. Speciellt hanen, är jag övertygad om att han vet att han inte får äta upp min talgboll, så han är där när jag sover, eller jobbar. (det syns på spåren efter han )
Kommer han när jag är hemma, så ser det jättekul ut, för först så gömmer han sig bakom kattnätsregeln, och sen så smyger han sig liksom fram och hackar mycket tystare och försiktigare ( blir mycket mindre spår och skräp ) än när jag är borta eller sover.
#8 Inget av det du berättar uppfattar jag som att fågeln är smart. Det är beteenden som redan finns i hårddisken på hackspetten, inget den behöver kunna tänka för att fixa.
Det krävs en lemurs intelligens för att räkna ut vad som händer om den hackar av tvättlinan i i #4.
haha, ja intelligens i vår mening tror jag ärligt talat inte något djur har. de saknar förmåga att sluttänka. Och det är för mig ett mått på intelligens.