Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 19-fåglar-vilt
Läst 2581 ggr
Hawknestgrove
0

Om fågelungar......

Lite info från www.fagelcentralen.se

Trastungar: Dessa hoppar ur boet innan de kan flyga men föräldrarna fortsätter mata dem. Så ser man en sådan på marken så är det för att den tränar på att hitta mat och flyga

Mås- och trutungar: Det är många måsar som bygger bon på taken i städerna. Ungarna är såkallade borymmare och det innebär att när de har kläcks så börjar de springa runt och hoppar oftast ner från taken. Väl på marken så fortsätter föräldrarna att mata sina ungar och kan ibland skrämma förbipasserande för att skydda dem.Man kan också tro att de är övergivna för att de ser så små och ynkliga ut men oftast är inte fallet så.

Kråkfågelungar (Kråka, skata och kaja): Dessa hoppar omkring på marken innan de kan flyga och det bästa är att låta dem få vara i fred då de blir matade av sina föräldrar.

Duvungar: Vad föräldrarna tycker verkar vara en bra boplats är inte alltid det, då det kan vara till exempel på någons balkong. Upptäcker man att man har ett bo med en eller flera ungar i så är ju det bästa om man kan låta dem vara kvar där tills de flyger iväg. Så får man tänka på till nästa år att ta bort ägg och bo innan det blir några ungar.

Småfågelungar: Föds nakna och kan ibland falla eller bli utslängda ur boet.Ser man en naken unge ska man försöka lägga tillbaka den i boet då föräldrarna är de bästa på att föda upp dem.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SannaHolmgren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra att tänka på.

Vi hade starungar för några år sen som hoppade ur boet en dag. Hörde plötsligt en duns i vardagsrumsfönstret, och kollade ut. Där satt en liten förvirrad stare och ruskade på huvudet. Jag skulle just gå ut och akta den från katter då ena katten visst hann före mig. Tyvärr. Katten sulade iväg, jag plockade in den andra katten, och då kom nästa duns. Denna gång hann jag inte ens komma ut innan katt nr ett hade tagit denna fågelunge också. Sen stannade jag ute en stund, och när fågelunge nr 3 hoppade ur boet, kraschade in i fönstret så var jag snabbt där och lyfte undan den till ett större buskage istället. Katten lockade jag in och förhoppningsvis så kommer inte staren bygga bo just där igen, jag satte en träkloss lite ivägen på stammen där efteråt.

Om ungen klarade sig vet jag inte, men jag försökte iallafall.

Hawknestgrove
0

ja naturens lagar är hårda mot små fåglar…..

Fågelcentralens sida är väldigt trevlig för övrigt också. Så surfa runt lite där inne!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....