Energieffektivitet
Lite lustigt när man tänker efter:
Vindkraft påstås ha en teoretisk maxeffektivitet på 59%
för att vinden bromsas upp och stannar till bakom propellern.
och för att man vill ha så små och lätta vingar som möjligt för att det ska vara billigt att tillverka/frakta/bygga så ligger man på nånstans kring 30-40% med nuvarande teknik. delvis för att man bromsar vingarna vid allt för hårda vindar, för att undvika skador eller haveri
Det krävs energi motsvarande ca 1% av ett vindkraftverkstorns livstidsproduktion för att tillverka ett nytt vindkraftverkstorn
Solcellspaneler m Kisel ligger också kring 30-40%omvandlingseffektivitet från solljus till energi.
Nyare solceller som kallas tunnfilmsceller eller CIGS (förkortning av de olika metaller, legeringar, ämnen som är mellan filmlagren) har just nu ca15-17% effektivitet i labmiljö, men är extremt billiga och flexibla att tillverka. och de ämnen som ingår finns det mycket av i naturen, Kisel är det däremot konstant brist på nuförtiden, för att det används så mycket till CD-DVD-s och datachips.
En normal förbränningsmotor som går på bensin har en effektivitet på ca 30-35%, biltillverkare som t.ex. Koenigsegg påstår att det går att mäta en effektökning med minst 30% om man kör på Etanol istället.
Det bästa i effektivitetsutnyttjande är en helt ny dieselmotor som är uppe på ca 50%. med rätt växling och lagom gaspådrag.
Så varför gnäller man på att det är så låg effektivitet på vindkraft och solkraft???
När alla personbilar i princip använder nästan 2 tredjedelar av all bensin och energi till att koka vatten och kyla vatten…
plus all energi och vattenåtgång i raffinaderierna…
Det är ett nyutvecklat EnergyTower på gång ifrån Umeå-trakten, som nu är patenterat i de flesta länder. Helt utan yttre rörliga delar. Alltså inga skuggor som fladdrar över omgivningen och nästan helt utan ljud och nästan helt utan risk för fågelkrockar.
Vindkraftverk kring Öland, mitt i väderstrecken för flyttfåglarna har en krock med en fågel per vindkraftverk per år, trots att minst 400.000 fåglar färdas fram och åter genom det området 2 ggr per år, enl. en rapport från ornitologernas r.f.
det blev lite misch-masch i detta inlägg, därför håller jag det i min egen frågelåda Fråga eller diskutera gärna ämnen som rör miljö, energi, klimat osv här.

jag kan inte göra annat än att häpnas och hålla med - verkligen onödigt att klaga över ineffektivitet då ja… det här måste jag sova på.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan