Getingar
Hej. Jag är livrädd för getingar, ( men det är det enda djur som jag är rädd för ) I skrivande stund, är det lite panik, för jag såg en stor geting-drottning flyga in i en springa i betongen på min balkong. När hon kom flygandes så såg det ut som hon visste precis vart hon skulle flyga in, hon betedde sig precis som hon varit där förut. Tänk om hon bygger bo därinne??
Jag ringde Anticimex, men dom vill inte komma ut till mig, förrän det finns ett synligt getingbo!!!! ( Ve och fasa!!!!) det får det bara inte bli.!!
Jag har kattnät, med träreglar på balkongen, och jag har faktiskt upplevt att det varit många getingar på mina reglar i år.
Fastighetskötaren ringde jag också, men de hänvisar bara till Anticimex.
Vad kan jag göra själv? Ska jag göra nåt? Sprayen Radar, tycker jag bara retar upp dem ännu mer, för det har jag provat en gång förut, på en annan geting.obs! Jag vågar inte täppa igen hålet själv….som nån föreslog…
Jag hoppas verkligen att getingen bara flög in för och kolla läget, och att stället inte passade henne…………..
Hoppas nån härinne kan hjälpa mig.
Talat med Anticimex igen och nu står jag och täpper igen betongspringorna med isoleringstejp. Jag tycker jag var jättemodig eller jättedumdristig….Nu kom hon tillbaka och skulle flyga in , och då blev hon förvirrad när hennes hål var igentäppt och så kröp hon in i en annan springa………Min balkong är 4 meter lång…….. Anticimex säger att sannolikt är det en drottning som jag ser, och det har inte hunnit födas några arbetare ännu.Så det bästa är att ta kål på henne…………….BLÄ!!
Absolut!!!!!Ser du att hon kryper in i en springa, så kan du spruta med radar in där och sen täta. Jag är också paniskt rädd för dem. Har en sån där elektrisk insektsdödare och vi har väl tagit livet av minst 20 drottningar hittills i år…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag brukar vänta tills det är ordentligt mörkt, för då flyger inte getingarna. Sedan sprayar jag Radar i hålet och täpper till med något. Är det ett kvisthål tar jag en vinkork. Är det en springa tar jag modellera.
Det funkar kanonbra. Få jag en getingbila i taket i vedboden så går jag dit i mörkret och tar bilan i en plastpåse och knyter om. Sedan sprayar jag Radar i påsen och eldar upp den i min bränntunna.
Dammsugaren funkar bra också. Hade en stor bila på vinden för en del år sedan.
Den satt illa till i en stor kartong med kläder, så kokande vatten i kastrull, plastpåse eller dylikt funkade inte.
Riggade dammsugaren (med tom påse!) så att röret var nära öppningen, startade, knackade på. Det lät som en trumvirvel i slangen när svärmen kom.
Sedan fick maskinen stå på och plocka strögetingar på returen.
Någon timme senare kunde jag plocka ur påsen med en försvarlig mängd slöa getingar som jag förpassade till de sälla jaktmarkerna.
Naturligtvis var jag välklädd-skyddad när jag klättrade upp på vinden.
Obs, spraya inte Radar eller annat i dammsugaren om ni prövar..
Bom!
(Explosionsrisk).
Tack snälla, snälla ni för era råd. Hon flög in till mig i lägenheten igår kväll och fastnade (så bra ) i mina spetsgardiner till balkongdörren, som är jättenära hennes före detta ingång till boet.Hon var inte aggressiv, hon ville bara ut igen, men hon blev först halshuggen!!!och sedan rejält mosad kan jag säga!!!
Hon var så stor och baktung och inte snabb i rörelserna , så det var ganska lätt, fast mina händer skakade som asplöv i vinden……
Håll nu bara tummarna för att det var "min" drottning och ingen annan drottning. Jag tror inte det, för det sägs att andra getingar brukar inte hålla till vid andra getingars bo.
Tack för ert stöd och tack för att ni finns härinne!
God kväll

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vilka fina tips du fått……jag kan erkänna att jag bland annat är panikslagen för getingar jag med…. bättre fly än illa fäkta har varit mina slagord….kan inte slappna av när det är en geting i närheten
skönt att du ordnade det på ditt eget vis…men det är ju bra för oss panikslagna o andra att veta hur man ska göra…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
ja dammsugare har vi också provat på ställen där man inte når. Vi körde med dubbla slangar och det funkade väldigt bra. felet är ju att dammsugaren drar så mycket ström……
Obs! ang. dammsugare, så en vän till mig, som antagligen inte hade så starkt "drag" i sin dammsugare, använde den och på kvällen kröp dom kräken ut ur slangen och började flyga inne hos honom.Så det är nog ett bra tips om man har en riktigt bra turbo-dammsugare. De dör ju som sagt var, inte men blir bedövade och lättare att ha ihjäl. Men i hans fall vart de inte ens bedövade.Bara så ni vet! Det funkar inte jämt med dammsugaren.
Kram på er , och tack igen för alla goda tips.
usch vad läskigt detdär med dammsugaren! geting bon har ju ofta fler hål än ett, för att kunna ta sig ut snabbt i nödfall. så detdär skulle jag inte våga mig på o prova :D
Dock när min mammas veranda blev bosatt av ett getingbo inannförträt förra sommaren så tog jag en vattenslang som jag höll i handen inanför dörren och väntade på att getingar skulle flyga iväg och då sprutade jag massa med vatten i hålet, det hjälpte förstås inte mycket, dom var där igen efter en kort stund. Så jag spang och köpte raklödder på sprayburk, drog på mig en plastpåse på huvudet, handskar och gick ut till hålet och sprayade ut halva innehållet från burken i hålet. och väntde en stund och såg att några försökte krypa ut och var helt nerskummade och då var det bara o skumma på med resten av flaskan. Efter det kom några getingar flygandes och såg att "ojdå här kan man inte komma in!" och flög iväg igen efter ett tag, och sen efter det har vi inte sett till dom mer :-)
Men Getingboet som jag fick i min balkong var inte riktigt lika lätt att få bort, fick trä över en påse över huvudet och tog på mig en stor regnjacka och tejpade igen handlederna och nere vid fötterna och över allt där dom kund tänkas komma in :D
Sen fick jag ställa mig på en stol för att nå upp (bor på 4e våningen och getingboet satt i yttersta takethörnet på min balkong så det var lite vingligt o farligt) med en ICAkasse som jag snabbt trädde över boet när inga getingar var utanför och snabbt på bästa sätt försökte knyta igen samtidigt som jag drog loss boet från taket. Jag hade lite tur för sen släppte jag påsen så den trillande ner på marken och just då kom grannen från jobbet med sin arbetsbil (snickare) och han sprang till bilen som stod några meter bort ochh hämtade en stor playwoodskiva som han la platt på påsen och hoppade på den :-D haha, ja då vart dom döda vill jag lova, platta som pannkakor :-)

Hagelbössa ska visst också funka utmärkt fick jag höra härom dagen
#10 Hagel storlek? US #1?
#8 Om getingarna kröp ut igen hade nog kvicknat till igen när maskinen stängts av. Man måste ju ta ur påsen och göra sig av med getingarna. Men som sagt, man bör vara ¨välklädd¨.
#11 Vanliga övningspatroner, 7or eller 9or funkar fint, det har jag provat, men det vill ju till att omgivningen tål en hagelsvärm
Det är knappast läge att ta fram hagelsprutan för att ta bort en getingbila på balkongen eller altanen.

TS Det låter nästan som om det var en bålgeting du tampats med. Dom är stora, klumpiga, baktunga, lugna och…. fridlysta. Och käkar vanliga getingar. Så om du ser fler, så var rädd om den i stället. Men jag förstår din skräck om du är rädd för dom
#12 Ja man får nog se upp med var man använder den metoden. Äktenskap o grannsämja kan nog hänga på en skör tråd annars..
#14 Men är det bra spridning på haglen har man rätt stor chans att få med skapligt många getingar i ett skott
Elda med gasol funakr också bra, beroende på var eländena är. HAtar dem!!!! JAg blir också panikslagen.
#2 Oj vad många drottningar du dödat! Bra där!
#3 Ja, om man ska ta saken i egna händer, så är det bäst att göra det när det , som du skriver, är ordentligt mörkt.Då är de kräken inte lika aktiva som på dagen.
#6 Håller med dig, fullt ut! Bättr fly än illa fäkta!!!
#9 Hi hi hi, det var en rolig, men jag förstår, jobbig, historia för dig!Ps. När jag tätade igen alla hål och springor så stod jag också på en stol och vinglade med benen och skakade med händerna.Bor också på 4 trappor och detta var i taket på min långa balkong.Ds
#10 Hagelbössa! Hi hi hi
Det måste ju bara funka!!
#11 Ja, du har rätt, min vän kan ju inte ha tagit ut påsen från dammsugaren, han trodde väl att de skulle dö utav "suget" i dammsugaren, men det gör dom ju inte. De blir bara lite omtumlade, men säkert, som du skriver, mycket lätthanterligare påse sedan……
#13 Tack för din omtanke, men det här var ingen bålgeting. Förra sommaren såg jag en bålgeting med en vanlig geting i munnen. Så de är nästan mina vänner! De är mycket fredligare,snällare och lugnare än de vanliga kräken.Visste dock inte att de är fridlysta. Alltid lär man sig nåt nytt härinne.
#14 Hmm, elda med Gasol, det har jag inte provat! hi hi hi! Kanske inte så bra just nu när vi har eldningsförbud i mitt län. Men det ska jag nog prova nån gång…..
Kram på er allihop
sambon gjorde det i ett gamlat bilvrak som stod på vår tomt där vi bodde förut….
Hagelbössor, dammsugare, gasol..
Nu väntar jag med spänning på ett inlägg av någon innehavare av licens för sprängmedel
#19 hahaha

#19 Det borde väl kunna räcka med lite syrgas och en tändsticka?

När man väl fångat in getingarna är det bra att stoppa in den i fryen.
Enkelt, inga gifter och djuren plågas inte.
De upplever det som att det blir vinter och somnar lungt in. OCH FRYSER SÅ SMÅNINGOM IHJÄL
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#22 Ja, å så kan man ju öppna frysen o ta sig en geting vid behov.. 
En immig en!
hahaha :-) vad ni är roliga :)
men hahaha ska vi öppna en avdelning för sadism här inne……
Ronny, kul i stället för isbit i groggen . URRRKK….
En drink med sting i
ja, jag föredrar nog att skippa isen i så fall!!! HAHAH heter drinken GETING då?
precis det jag tänkte på… den drinken är rätt så god!
#29 Jag förstod det! 
Ha ha ha , ni är roliga! Tack för många goda skratt. Det var skönt för mig att kunna skratta åt min fobi, på nåt sätt! 
Det enda bra för mig med Getingar ( om det nu finns nåt bra….jo, de pollinerar faktiskt många blommor. ) men bortsett från det, så har getingarna de rätta AIK-färgerna.
Det var ett magert försök för mig , att också försöka vara lite rolig…..
hahahaha AIKfärgerna :-)
ja, det är faktiskt sant…Det enda jag inte fattar i sammanhanget med AIK är att de kallas för Gnaget….. OCh pollineringen av blommor det fixar ju flugor, bin och humlor så bra. Bin är snälla!!!!!! Dem gillar jag

Tycker den här snapsvisan passar här.
Melodi: Här kommer Karl-Alfred Boy
Vi äro små humlor vi, bbzzz bbzzz
vi äro små humlor vi, bbzzz bzzzz
vi äro små humlor som tar oss en geting
vi äro små humlor vi, bbzzz bbzzz.
Ha en trevlig kväll.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
…*hick*….
Den var inte fel…… skålar i Senõr Tinto…
HAh, jo det tror jag…..MEn man får vara måttlig med herrn! Då behöver man inte umgås med lillebror! Ronny finns den på polet?
tyvärr……
#38-39
Den lillbrorsan e hjälpsam, men brusar alltid upp…
Nä, jag tror inte den finns varken på bolaget eller polet. Kul etikett i sammanhanget bara..
Hi hi hi 
Lättare sagt än gjort om man är rädd men det blir ju inte bättre, dom blir ju bara mer aggresiva då. Jag vet att jag låter pretto nu men så är det ju. Har själv ett getingbo ovanför ytterdörren och har haft så något år tidigare. Jag bryr mig inte om dom och dom bryr sig inte om mig. Kan stå och titta på dom en stund och fachineras av dom istället.
Dock kom drottningen eller vad det var in till mig en dag, stor som f**, då fick jag faktiskt lite rysningar i kroppen
.
Satte ut lite lingon till dom en sommar för att dom skulle hålla sig borta från oss när vi satt och åt, funkade bra men glömde ta bort det sen och när det regnade blev det utspätt med vatten och jag hade dränkt 7-8 getingar, fick då lite dåligt sammvete. Är en stor djurvän som ni kanske förstått
.

köpte en getingfälla på finlandsbåten.. men mest för att den var så vackert randig… har inte laddat den än…..
Gör det--- I hate getings!!!!!!
När jag började bygga på mitt skjutdäck i kanten av tomten för ett par veckor sen, så skulle jag först slå av alla brännässlorna med lien.
När jag räfsade ihop dem råkade jag stöta till en högstubbe som jag har monterat en liten tvåvånings mesholk på och jag åkte på 6 getingstick direkt.
Ett i ögonvrån på ögonlocket, ett på kinden, ett på örat, två bakom örat och ett på halsen. Det gjorde obeskrivligt ont och jag gick in för att få lite behandling av frugan (hon är läkare).
Jag fick ett par Ipren och ett par pyttesmå tabletter, antihistamin tror jag. Som tur är så är jag inte så känslig för getingstick, men ont gör det ju ändå.
En timme senare när jag var därute igen för att avsluta jobbet med räfsan (aktade mig för att gå nära holken igen), så fick jag flera bett av ettermyror på benen och det gör lika ont som getingsticken trots att de är så små.
Nu har jag jobbat på det där däcket i två veckor och hittills har jag klarat mig från fler bett trots att jag ser massor av såna pyttesmå röda myror. Jag måste försöka få bort dem på något sätt, annars kommer det inte att gå att använda däcket att skjuta ifrån.

hehe skön tråd med mycket roligt.
Min mans sågskyddsbyxor hade hängt ute liiite för länge , sen i höstas tills nu ungefär. Vi plockade undan en del bråte häromdagen och i dessa byxor fanns ett getingbo stort som en honungsmelon. Undrar hur det hade sett ut om han tagit på sig byxorna…?!!
Radarspray hette den medicinen, och sen ut på gräsmattan med lite stamp.
huvvva……. Peter, Myrr funkar att få bort myrorna med om du inte vill gräva bort hela boet…. Finns ju andra sätt också, men de är inte att rekommendera.

Har hört om myror i brallan men, men getingar i…………….
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
HAha, jag fick humlor i brallan en gång…. jordhumlor… klev rätt i ett jordhumlebo……

vill inte ha getingar i brallan… fick klappa en geting lite hårt i morse för den kom in o min yngsta katt hade spanat in den….så för kissens skull så tog jag till en klapp-tidning….
vet inte hur farligt det är med getingar för katter?… min näst yngsta fångade för ett par år sen en på nolltid o slog bara till den med tassen o svalde den på en halv sekund… då var jag aningens rädd för jag var övertygad om att hon skulle bli stucken…
mellanmål med sting i……..
#47 Jag har byggt skjutdäcket på en kulle av jord och sten, schaktmassor från markberedningen när jag byggde vår carport för några år sedan.
Efter att kullen kom till har jag kastat upp sten som kommit upp ur gräsmattan och från andra ställen av tomten. Därefter har jag ställt dit fyra lecastenar och dessa har jag nu byggt upp skjutdäcket på.
Myrorna bor bland stenarna och det är många samhällen. Nu kommer jag inte åt dem längre eftersom skjutdäcket redan ligger på plats. Jag kan förstås pudra Myrr under kanterna, men längre in kommer jag inte åt. Kanske kan man lösa Myrr i vatten och spruta in under däcket(?).

Strö myrr runt hela tornet där myrorna går, för de drar med sig det in då….

Peter: högkoncentrerat sötningsmedel ska visst vara effektivt också har jag hört…och det lär ju gå att lösa upp i vatten.
ÅH? OCh det kan ju knappast vara farligt…. detjag har i åtanke är ju mindre bra till och med förbjudet……. MEn funkar…..vi använde oss av det på hästmyror i magasinet…..
Här har vi kämpat mot getingar i några dagar. Spolade bort dem med högtryckstvätt å preparerade med bensin……alla försvann . TRODDE VI…nästa dag hade de byggt ett nytt bo på samma ställe…så kampen med etanol fortsätter : )
Vandra i Ljus å Skönhet